Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Köpråd första saab

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    Köpråd första saab

    Hej! Ber först och främst om ursäkt ifall jag lägger tråden i fel del, hittade ingen bättre del än denna!

    Tänkte bara ta och fråga alla er saab-entusiaster om vad ni råder mig att köpa för saab? Skulle gärna vilja hålla mig runt 70k för en bra bil. Helst så lågmilad som möjlig, gärna aero och klart med turbo eller en stark och pigg motor i övrigt.

    Jag och sambon har inga barn så detta är bara en transport men mest nöjesbil. Gärna en bil som inte är trimmad eller stylad.

    Har haft ögonen på 93 aero men finns så mycket info om den och dom olika varianterna att vi har svårt att se vilken man ska välja.

    Tack på förhand
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    Re: Köpråd första saab

    Först å främst, välkommen till STCS forum.

    Kul att du vill åka Saab. Har själv några stycken för olika ändamål så istället för att direkt rekommendera dig en 9-3 SC Aero -06 så får du lite frågor att svara på.

    Vilken årsmodell av 9-3 är det du funderar på? Finns den före -04 och den efter.
    Pendlar ni med bilen? Det vill säga, är bränslekostnaden av större intresse?
    Vad för karossform önskas? Sedan, kombi, tredörrars kup'e eller kanske en cabriolet?
    Är säkerheten viktig? (Om ja så vet vi att en bil från -84 eller liknande är aldrig är aktuell.)
    Vilken färg har sambon bestämt att bilen ska ha?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    Re: Re: Köpråd första saab

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Först å främst, välkommen till STCS forum.

    Kul att du vill åka Saab. Har själv några stycken för olika ändamål så istället för att direkt rekommendera dig en 9-3 SC Aero -06 så får du lite frågor att svara på.

    Vilken årsmodell av 9-3 är det du funderar på? Finns den före -04 och den efter.
    Pendlar ni med bilen? Det vill säga, är bränslekostnaden av större intresse?
    Vad för karossform önskas? Sedan, kombi, tredörrars kup'e eller kanske en cabriolet?
    Är säkerheten viktig? (Om ja så vet vi att en bil från -84 eller liknande är aldrig är aktuell.)
    Vilken färg har sambon bestämt att bilen ska ha?
    Ja, just årsmodell vet jag faktiskt inte, har det någon väsentlig skillnad förutom hur den kanske ser ut?

    Nja, vi använder båda kommunala medel för att ta oss till jobbet så bilen är något vi använder på fritiden så bränslekostnaden är ingen stor vikt, men beror ju på vad man får i retur från motorn :smile:

    Eftersom bilen ska användas i alla årstider så går ju cab bort. Vi har tidigare haft en 3 dörrars och det gillade vi men kan gärna gå upp till 5 dörrars så länge den inte är överdrivet stor (är sällan vi är mer än 2) men ingen kombi utan sedan eller 3 dörrars!

    Njae, Saab är väl kända för säkerheten, vi har ju haft en golf från 86 så där var ju bara bältet säkerheten i sig, men ska väl inte lägga för stor vikt vid den.

    Och nu till färgen..... Sambon önskar en mörklila, men det kommer ju vara riktigt svårt att hitta. Tidigare har vi haft röda bilar och jag tror vi båda till komma till en lite mörkare färg, svart, mörkblå osv men helst ingen form av grön.

    Mvh

    Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Köpråd första saab

    Citat Ursprungligen postat av andre.m
    Helst så lågmilad som möjlig, gärna aero och klart med turbo eller en stark och pigg motor i övrigt.
    Har inte tillverkats någon SAAB utan turbo sedan år 2000 så turbo lär du nog få vare sig du vill eller ej.

  5. #5
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 001
    Medlem#
    4706

    Re: Köpråd första saab

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av andre.m
    Helst så lågmilad som möjlig, gärna aero och klart med turbo eller en stark och pigg motor i övrigt.
    Har inte tillverkats någon SAAB utan turbo sedan år 2000 så turbo lär du nog få vare sig du vill eller ej.
    ng9-3 1,8i

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Köpråd första saab

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    ng9-3 1,8i
    Ojojoj! Den kände jag inte till. Måste vara en fruktansvärt tråkig bil.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Köpråd första saab

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    ng9-3 1,8i
    Ojojoj! Den kände jag inte till. Måste vara en fruktansvärt tråkig bil.
    Fyrcylindrig Opelhistoria på ~120hk med kamrem.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  8. #8
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    Re: Re: Köpråd första saab

    Citat Ursprungligen postat av andre.m
    Ja, just årsmodell vet jag faktiskt inte, har det någon väsentlig skillnad förutom hur den kanske ser ut?
    Är helt olika bilar.

    9-3 98-02


    9-3 03-12




    Om bränslekostnaderna inte är ett bekymmer så fungerar allt från turbodiesel till V6-monster. Ökar antalet möjliga objekt avsevärt.

    Saabs cabrioleter fungerar utmärkt året om. Finns många här på STCS som säkert kan intyga det. Den nyare 9-3an finns inte som tredörrars men sedanen är helt ok med fyra.

    Säkerhetsmässigt har det hänt mycket under åren. En Saab 9000 från 1984 är troligen säkrare än allt annat från 1984 men jämfört med en bil från 2004 så ligger den en bit efter ändå. Ta bara en sådan enkel sak som whiplash-skydd. Standard i en nyare Saab, medan 1984 så var väl whiplash knappast en "godkänd sjukdom"?

    Exempel på gammal säkerhet mot nyare. http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

    Lågmilad 9-3 Aero som inte är en grön kombi alltså? Tror att lågmilad blir svårare än de andra kriterierna. (Fast ofta kan välskött vara bättre än lågmilad så det kan nog lösa sig ändå.) Ska se vad övriga kommer fram till.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    Re: Köpråd första saab

    Vad är rekommendera då, för vår budget? En senare årsmodell med lite fler mil på mätaren, eller en lite tidigare med mindre mil på mätaren.

    Har också märkt att hitta en saab med runt 10k mil är rätt sällsynt, så runt 15-20k är nog realistiskt att sikta in sig på.

    Just en AERO modell skulle jag personligen vilja ha, sen om det är en V6a spelar nog ingen roll, men om ( i princip ) alla SAAB numera har turbo så blir jag ju inte ledsen över det

    Kanske ska kolla på en cab då, men eftersom jag ej har garage så blir det att bilen kommer stå ute på gatan hela tiden, kan inte det påverka tyget rätt så rejält?

    När det kommer till typ av motor, diesel/bensin/etanol så föredrar jag nog bensin, har kört diesel men bensinare känns ändå som den har lite mer kraft i huven jämfört med en diesel med högre vridmom.
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Köpråd första saab

    Rekommenderar Biopower. Det är samma motorer som bensinarna i princip men du får möjligheten att blanda bensin och E85 precis hur du vill. Går att få ner driftskostnaden ganska rejält men det beror lite på körsätt. E85 brukar inte vara så gynnsamt om man kör korta sträckor får då skjuter förbrukningen i höjden men kör man så att motorn hinner bli varm så tjänar man på det.

    Det bästa är att E85 är roligare att köra än bensin. Du verkar ju bry dig om nöjesfaktorn

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: Köpråd första saab

    Citat Ursprungligen postat av andre.m
    När det kommer till typ av motor, diesel/bensin/etanol så föredrar jag nog bensin, har kört diesel men bensinare känns ändå som den har lite mer kraft i huven jämfört med en diesel med högre vridmom.
    En BioPower körs på bensin och etanol, i vilken blandning som helst. Kul på sommaren sägs det.

    Citat Ursprungligen postat av andre.m
    Just en AERO modell skulle jag personligen vilja ha, sen om det är en V6a spelar nog ingen roll, men om ( i princip ) alla SAAB numera har turbo så blir jag ju inte ledsen över det
    Sedan det här med Aero; för 15-25 år sedan var det en distinkt egen designlinje, egen modell närmast, med få eller inga valmöjligheter vad gäller motor, det var den med högst effekt som gällde; de kom i princip fullt utrustade, läderklädsel, sportchassi etc. Över tiden förändrades detta något, Aero är fortfarande den designlinje som är mest välförsedd med utrustning. Men vad gäller t.ex. klädsel så blev det senare läder/textil som standard och helläder som tillval, även på Aeromodellerna. Vidare så kan Aeromodellen, senare, dela motor med syskonen, beror givetvis på val, specifikation. Givet detta, kan det ibland skilja ganska lite mellan en Vector och Aero.

    Man skulle därmed även kunna snegla på en Vector med sportchassi, kanske inkluderat i något paket, som även innehåller annan trevlig utrustning, och därmed få fler valmöjligheter i utbudet. Möjligtvis är det en viss skillnad i bromsar, och kanske något i spoiler etc. utvändigt. Men det kan göra det möjligt att finna en med något färre mil, än en Aero.

    Jag är medvetet något vag ovan, dels därför att vi diskuterar brett, samt att jag inte har koll på alla paket och kombinationer 2003 till, säg, 2008/2009, beroende på hur mycket man nu vill lägga. Men visst det går säkert att få tag på en Aero i den prissklassen, men då kanske det handlar om, säg, 12-17000 mil, eller kanske mer; en Vector kanske ett par tusen mil färre.

    Så, ni kanske ska börja med att bekanta er med vad en 9-3 SportSedan är, och vilka motoralternativ och paket som fanns. Tycker själv om Aero, men vill bredda diskussionen något.

    Citat Ursprungligen postat av andre.m
    Har också märkt att hitta en saab med runt 10k mil är rätt sällsynt, så runt 15-20k är nog realistiskt att sikta in sig på.
    Bara som ett exempel, snabbsökning:
    Saab 9-3 Vector SportSedan 2005, bensin, 175 hk; en ägare, 9969 mil.
    Halvskinn, Pilotpaket (Acc, Komfortlåsning, HF-Förberedelse, Elstyrd förarstol,
    regnsensor, backsensor, larm), Saab Infotainment Plus Premium 150 med navigation 5.8" Färgskärm, DVD-Baserad Navigation.
    70000 kronor.
    http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_9_3 ... w=3&last=1

    I och för sig tonad, inte alla som gillar det; jag avstår gärna från tung sådan. Men ovanstående var bara ett exempel.

    Önskar man sig en BioPower och Aero lär man få gå upp i pris, då dessa är nyare, om jag inte minns fel.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    Re: Köpråd första saab

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Rekommenderar Biopower. Det är samma motorer som bensinarna i princip men du får möjligheten att blanda bensin och E85 precis hur du vill. Går att få ner driftskostnaden ganska rejält men det beror lite på körsätt. E85 brukar inte vara så gynnsamt om man kör korta sträckor får då skjuter förbrukningen i höjden men kör man så att motorn hinner bli varm så tjänar man på det.

    Det bästa är att E85 är roligare att köra än bensin. Du verkar ju bry dig om nöjesfaktorn
    ja, alltså, har aldrig suttit bakom en E85a så kan inte direkt säga något om det men vi åker kanske runt 20 mil per helg eller något så det blir ju lite, men mycket är ju just lands/motorväg!

    Får ta o kika på just biopower, men inredningen och utrustningen går ju före just det känns det just nu.
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    Re: Köpråd första saab

    Citat Ursprungligen postat av Tripod
    En BioPower körs på bensin och etanol, i vilken blandning som helst. Kul på sommaren sägs det.

    Sedan det här med Aero; för 15-25 år sedan var det en distinkt egen designlinje, egen modell närmast, med få eller inga valmöjligheter vad gäller motor, det var den med högst effekt som gällde; de kom i princip fullt utrustade, läderklädsel, sportchassi etc. Över tiden förändrades detta något, Aero är fortfarande den designlinje som är mest välförsedd med utrustning. Men vad gäller t.ex. klädsel så blev det senare läder/textil som standard och helläder som tillval, även på Aeromodellerna. Vidare så kan Aeromodellen, senare, dela motor med syskonen, beror givetvis på val, specifikation. Givet detta, kan det ibland skilja ganska lite mellan en Vector och Aero.

    Man skulle därmed även kunna snegla på en Vector med sportchassi, kanske inkluderat i något paket, som även innehåller annan trevlig utrustning, och därmed få fler valmöjligheter i utbudet. Möjligtvis är det en viss skillnad i bromsar, och kanske något i spoiler etc. utvändigt. Men det kan göra det möjligt att finna en med något färre mil, än en Aero.

    Jag är medvetet något vag ovan, dels därför att vi diskuterar brett, samt att jag inte har koll på alla paket och kombinationer 2003 till, säg, 2008/2009, beroende på hur mycket man nu vill lägga. Men visst det går säkert att få tag på en Aero i den prissklassen, men då kanske det handlar om, säg, 12-17000 mil, eller kanske mer; en Vector kanske ett par tusen mil färre.

    Så, ni kanske ska börja med att bekanta er med vad en 9-3 SportSedan är, och vilka motoralternativ och paket som fanns. Tycker själv om Aero, men vill bredda diskussionen något.

    Bara som ett exempel, snabbsökning:
    Saab 9-3 Vector SportSedan 2005, bensin, 175 hk; en ägare, 9969 mil.
    Halvskinn, Pilotpaket (Acc, Komfortlåsning, HF-Förberedelse, Elstyrd förarstol,
    regnsensor, backsensor, larm), Saab Infotainment Plus Premium 150 med navigation 5.8" Färgskärm, DVD-Baserad Navigation.
    70000 kronor.
    http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_9_3 ... w=3&last=1

    I och för sig tonad, inte alla som gillar det; jag avstår gärna från tung sådan. Men ovanstående var bara ett exempel.

    Önskar man sig en BioPower och Aero lär man få gå upp i pris, då dessa är nyare, om jag inte minns fel.
    Oj oj, låter mer "inveklat" än tidigare trott! Ja, alltså det är väl främst komforten och sedan inredningen jag är ute efter i just aero modellen, sen så ser den lite sportigare ut är inte fel det heller, gillar just fronten och fronten/baken på den!

    Just motorer så har jag ingen aning om vilka "revisioner" som är bra, har läst lite om just T16 etc men skulle vilja ha lite mer underlag för dom olika motorerna!

    Just ingående lite mer på aero och vector, har ingen aning om just vector har nog aldrig sett en sådan men jag ska kolla lite på dom. Just nu så är jag öppen för allt och har inte bestämt mig på något men en SAAB ska jag ha för runt 70 000 gärna mindre

    Förlåt för det korta svaret på det utförliga inlägget, det var bara fullt med info och inte så mycket frågor
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  14. #14
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458

    Re: Köpråd första saab

    Kan bara intyga att 9-3SS är en riktigt trevlig bil! Hade jag köpt en idag, så hade det blivit en TTiD diesel, men nu kör jag en Biopowerkonverterad bensinare.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Köpråd första saab

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Kan bara intyga att 9-3SS är en riktigt trevlig bil! Hade jag köpt en idag, så hade det blivit en TTiD diesel, men nu kör jag en Biopowerkonverterad bensinare.
    TTID är en underbar motor! Trots att det är Fiat som trollat fram den. Enda nackdelen är att dom inte går att skrämma så mycket 213hk & 450nm är å andra sidan rätt lagom!
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    93

    Re: Köpråd första saab

    Hade jag varit i din situation hade jag köpt denna:
    https://www.kvd.se/sv/auktion/search/sa ... ASC&page=1

    samt en maptunuppgradering av motorn, bör landa runt 70 000. Löjligt mycket bil för pengen!

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    Re: Köpråd första saab

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Kan bara intyga att 9-3SS är en riktigt trevlig bil! Hade jag köpt en idag, så hade det blivit en TTiD diesel, men nu kör jag en Biopowerkonverterad bensinare.
    Får kanske provköra en, är lite tveksam till just diesel men har bara kört en toyota auris med diesel motor!

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    TTID är en underbar motor! Trots att det är Fiat som trollat fram den. Enda nackdelen är att dom inte går att skrämma så mycket 213hk & 450nm är å andra sidan rätt lagom!
    Sant ang hk men dom är väl rätt så sega i just acceleration? Alltså att dom är sköna att cruisa med....eller?

    Citat Ursprungligen postat av pestor
    Hade jag varit i din situation hade jag köpt denna:
    https://www.kvd.se/sv/auktion/search/sa ... ASC&page=1

    samt en maptunuppgradering av motorn, bör landa runt 70 000. Löjligt mycket bil för pengen!
    Jo, såg fin ut men för mycket små grejer som verkar vara skit, t.ex förarstolen var riven och lite märken vid bakre kofongare. Jag är rätt så pedantiskt, visst det finns värre men jag tar hellre en otrimmad bil för mer än att göra tvärtom.

    I övrigt så verkar det knas att bestämma sig för modell, var däremot i sverige borde det vara billigast att hitta en saab? trollhättan? I stockholm, där vi bor, är det ju generellt dyrt med bilar, lite tunt med saab's som vi är ute efter också. I alla fall aero modellerna!

    Även, hur är dom nyare (-00 + ) utstyckade med rostskydd? Eftersom jag ska använda min under vintern men ska som sagt oftast stå på parkeringen då vi åker kommunalt till jobbet, kan jag förvänta mig en rostfri bil efter 2-3 vintrar eller kör den igenom allt som vanligt? Kommer ju def. rostskyddsbehandla bilen men undrar över det vanliga skyddet.
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    MALMÖ
    Inlägg
    31

    Re: Köpråd första saab

    Så nu när du fått lite kött på benen så är det bara att åka ut och inspektera/provköra så många du kan och på så sätt hitta den som känns bäst. Har för mig att jag kollade på 5 st 9-3 SS av olika årsmodell innan jag till sist fastnade för mig pärla. Även om den hamnade 2000 kr över budget så var skicket och funktionen överlägset alla de andra jag tittat på. Om bilen har xenon så kolla dessa, kan vara lite svårt att se i dagsljus om det skulle vara fel på dem om man inte specifikt kollar efter det. Som en kille sa till mig när den ena lampan lyste lila: ' Det är nog bara en sån pinne på lampan som har gått sönder'
    Jag var ute efter en 9-3 SS vilken som helst men när jag såg aeron där på uppfarten visste jag att det var en sån jag skulle ha direkt
    SAAB 9-3 SS Aero -03
    Performance: More is more.
    Appearance: Less is more.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    Re: Köpråd första saab

    Citat Ursprungligen postat av polacoloco
    Så nu när du fått lite kött på benen så är det bara att åka ut och inspektera/provköra så många du kan och på så sätt hitta den som känns bäst. Har för mig att jag kollade på 5 st 9-3 SS av olika årsmodell innan jag till sist fastnade för mig pärla. Även om den hamnade 2000 kr över budget så var skicket och funktionen överlägset alla de andra jag tittat på. Om bilen har xenon så kolla dessa, kan vara lite svårt att se i dagsljus om det skulle vara fel på dem om man inte specifikt kollar efter det. Som en kille sa till mig när den ena lampan lyste lila: ' Det är nog bara en sån pinne på lampan som har gått sönder'
    Jag var ute efter en 9-3 SS vilken som helst men när jag såg aeron där på uppfarten visste jag att det var en sån jag skulle ha direkt
    Precis Svårare är ju att det nu finns 4 grejer jag måste ta i åtanke och det är ju vilket utförande på bilen, aero, vector, TTiD eller biopower. Kommer bli kul o se!

    Däremot så har jag inte haft någon vidare koll på dom olika motorerna men vad jag förstått så är 2.3T den "vanligaste" men finns det även olika versioner av dom? Vad ska man även kolla på rent mekaniskt, uppgraderad vevhusvent. vet jag men annars, vad ska man lyssna på osv.

    Sen samma fråga om rosten, klarar den av ett par vintrar om man underredsbehandlar bilen och tvättar av saltet någon gång i månaden?
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Köpråd första saab

    Citat Ursprungligen postat av andre.m
    Citat Ursprungligen postat av polacoloco
    Så nu när du fått lite kött på benen så är det bara att åka ut och inspektera/provköra så många du kan och på så sätt hitta den som känns bäst. Har för mig att jag kollade på 5 st 9-3 SS av olika årsmodell innan jag till sist fastnade för mig pärla. Även om den hamnade 2000 kr över budget så var skicket och funktionen överlägset alla de andra jag tittat på. Om bilen har xenon så kolla dessa, kan vara lite svårt att se i dagsljus om det skulle vara fel på dem om man inte specifikt kollar efter det. Som en kille sa till mig när den ena lampan lyste lila: ' Det är nog bara en sån pinne på lampan som har gått sönder'
    Jag var ute efter en 9-3 SS vilken som helst men när jag såg aeron där på uppfarten visste jag att det var en sån jag skulle ha direkt
    Precis Svårare är ju att det nu finns 4 grejer jag måste ta i åtanke och det är ju vilket utförande på bilen, aero, vector, TTiD eller biopower. Kommer bli kul o se!

    Däremot så har jag inte haft någon vidare koll på dom olika motorerna men vad jag förstått så är 2.3T den "vanligaste" men finns det även olika versioner av dom? Vad ska man även kolla på rent mekaniskt, uppgraderad vevhusvent. vet jag men annars, vad ska man lyssna på osv.

    Sen samma fråga om rosten, klarar den av ett par vintrar om man underredsbehandlar bilen och tvättar av saltet någon gång i månaden?
    TTIDen seg i acceleration? Näääää.
    Min gjorde original 0-100 på strax under 9sek, och jag kör automat. Har inte testat ordentligt med Steg1 programmet än. Men jag & en polare som har 2.0t Biopower har testat och jag tar honom utan problem även om han har E85 i tanken som ger honom 210hk. Det är ju vridet man vill åt i vardagskörning. Och när det gäller vrid så finns det få bilar som slår en diesel.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

Liknande ämnen

  1. Min första SAAB!
    Av erdeljan i forum Allmänt
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2014-01-22, 03:04
  2. min första saab!
    Av freddy berg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 18:56
  3. Första bilen/saaben, köpråd!
    Av Eindpeng i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-11-05, 14:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •