Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 47 av 47

Ämne: Köpråd första saab

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: Köpråd första saab

    Det är sant. Det var jag som introducerade Vector i diskussionen, och då tänkte jag brett 2003 till idag, och för sätta Aeron i ett perspektiv, då TS är ny på Saabområdet. Som vi vet så kan det på senare årsmodeller skilja väldigt litet mellan en standardutrustad Aero och en Vector med någon form av sportpaket etc. (som jag beskrev ovan); kan ha samma motor, innerklädsel, utrustning, sportchassi etc. Då skiljer väl "bara" bromsar, någon spoiler med diverse utformningar, utblås bak, och möjligtvis något dekorinlägg, som inte finns som tillval.

    Men om vi talar första åren, då är det 175 hk eller 210 hk med Aeron, så det går inte att jämföra lika enkelt som t.ex. 2009-2012.

    Med den ekvation vi har att göra med vid bilköp så får man, om en variabel, priset, har en övre gräns, bestämma sig för vad som är viktigast, och vad som är mindre viktigt. Om låga mil och riktigt fint skick är prio ett, givet en förhållandevis låg summa, då kanske man ska snegla på en annan modell än Aero, det var min tanke med kommentaren ovan, givet att TS inget visste om Saabs desginlinjer. Är modellen och dess utrustning viktigare än antalet mil och skick, ja då är det kanske mindre problem att hitta den bil man söker.

  2. #42
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    78

    Re: Köpråd första saab

    Citat Ursprungligen postat av Helios
    9-3ss Aero har annan turbo, kammaxlar och spridare än Vector. (samma spridare efter 07)


    //Göran
    Att det var annan turbo viste jag, men får man fråga om du vet vad som är annurlunda med kammaxlarna och spridarna? (bara nyfiken)

    En fråga: Är det en helt standard motorn som sitter i de nyare Aero modellerna där Aero mer eller mindre bara är "utseende"? (altså inte aero motorn med annan turbo, kammar, spridare m.m.) Tycker jag har fått en känsla av att de nyare Aero´sarna inte är lika bra drag i motorn som de äldre, Men det kanske bara är inbillning??

    MVH
    Saab 9-3 AERO TTID SC+SS 2009

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Kronoberg
    Inlägg
    164

    Re: Köpråd första saab

    Citat Ursprungligen postat av SAAB_AERO1
    Citat Ursprungligen postat av Helios
    9-3ss Aero har annan turbo, kammaxlar och spridare än Vector. (samma spridare efter 07)


    //Göran
    Att det var annan turbo viste jag, men får man fråga om du vet vad som är annurlunda med kammaxlarna och spridarna? (bara nyfiken)

    En fråga: Är det en helt standard motorn som sitter i de nyare Aero modellerna där Aero mer eller mindre bara är "utseende"? (altså inte aero motorn med annan turbo, kammar, spridare m.m.) Tycker jag har fått en känsla av att de nyare Aero´sarna inte är lika bra drag i motorn som de äldre, Men det kanske bara är inbillning??

    MVH
    I dem äldre ng9-3 (03-05) var ju motorn B207R unik för aero-modellen. Så om det Göran skriver stämmer så hade den alltså en större turbo, spridare med högre flödeskapacitet och ett par vassare kammar.
    06-07 fick ju alla Aero V6:an. B207R kunde nu alltså sitta i Vector tex.
    Från och med 2008 behöver inte Aero betyda att den har den största motorn - dock var V6an fortfarande fortfarande exklusiv för Aero-modellerna. Aero kunde ju också ha 180hk dieseln (1.9TTID - kan inte motorbeteckningen), 2.0t BioP (B207L) och 2.0T (B207R)
    Vad som gör Aero unik från och med -08 är ju större frambromsar (314mm), dubbla synliga ändrör till avgas och annan främre och bakre stötfångare (bara insatsen bak dock för dubbla utblås) Sedan om jag förstått det rätt ska även 6-vxl automat vara unik för Aeron.
    9-3 SS -08 Hirsch Performance - http://www.garaget.org/?car=302465

  4. #44
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    971
    Medlem#
    9223

    Köpråd första saab

    Citat Ursprungligen postat av Motch
    Sedan om jag förstått det rätt ska även 6-vxl automat vara unik för Aeron.
    Jag kör TTID 180 Vector med 6vxl automat så det stämmer nog inte. Vet inte hur det är med 2.0t men jag tror den har 6vxl automat också!
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  5. #45
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Kronoberg
    Inlägg
    164

    Re: Köpråd första saab

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Citat Ursprungligen postat av Motch
    Sedan om jag förstått det rätt ska även 6-vxl automat vara unik för Aeron.
    Jag kör TTID 180 Vector med 6vxl automat så det stämmer nog inte. Vet inte hur det är med 2.0t men jag tror den har 6vxl automat också!
    Ahop. Stryk det då.
    9-3 SS -08 Hirsch Performance - http://www.garaget.org/?car=302465

  6. #46
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    78

    Re: Köpråd första saab

    Citat Ursprungligen postat av Motch
    Citat Ursprungligen postat av slipztream

    Jag kör TTID 180 Vector med 6vxl automat så det stämmer nog inte. Vet inte hur det är med 2.0t men jag tror den har 6vxl automat också!
    Ahop. Stryk det då.
    Tror faktiskt att 6-växlad var Aero unikt ett tag men att det sedan kunde fås med flera utrustningsalternativ
    Saab 9-3 AERO TTID SC+SS 2009

  7. #47
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: Köpråd första saab

    Enligt t.ex. 2009 års broschyr, sommaren/hösten 2008, så hade 1.8t, 1.8t BP, 2.0t BP: M6/A5.

    2.0T XWD, 2.8T V6, 2.8T V6 XWD, 1.9 TiD 150, 1.9 TTiD hade M6/A6. (1.8i hade M5 och 1.9 TiD 120 hade M6.)

    Fullt möjligt med en 2.0T XWD Vector, eller som ovan 1.9 TTiD, 2008.

    De starkare motoralternativen var vanligare i Aero, vilket förklarar en del av vad man ser. Men kommer inte ihåg när den introducerades. Det kanske var annorlunda då. T.ex. 2005 när kombin lanserades säger en del uppgifter att en sexstegad var tillval för cirka 17000 kr på 2.8T "Aero", inför nästa årsmodell.

Liknande ämnen

  1. Min första SAAB!
    Av erdeljan i forum Allmänt
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2014-01-22, 03:04
  2. min första saab!
    Av freddy berg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 18:56
  3. Första bilen/saaben, köpråd!
    Av Eindpeng i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-11-05, 14:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •