Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: För lågt laddtryck?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    57

    För lågt laddtryck?

    Hej. Kopplade in laddtrycksmätare från biltema nyligen. Kopplade in en 3mm slang mellan "trädet" och btr:en. Har ett undertryck på 0.6 bar. Om jag kör på en växel innan jag får laddtryck får jag fortfarande undertryck på mätaren, skall det vara så? När jag laddar fullt så får jag bara 0.5 bar på mätaren. Bilen är en 9-5 2,3t -99 med ett steg 1 från speedparts.
    Saab 9-5 2.3t -99

  2. #2

    Re: För lågt laddtryck?

    Ja, nog borde den ladda mer än 0,5 med steg1.

    På min har jag -0,6 på tomgång, -0,8 vid motorbroms, -0,2 vid jämn motorvägsfart och 0,6 vid fullt laddtryck, och min är original. Detta mätt med Torque och ELM327. Hur exakt är en feltema-mätare tro?
    Signaturlös

  3. #3
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: För lågt laddtryck?

    Känns din bil slö? Kolla dom blå backventilerna för EVAP. Om dom går sönder så laddar bilen ca 0,5bar vid full gas. Dom övriga värdena låter normala. Det ska vara undertryck när du rullar på växel utan att gasa så hårt. Turbon är lat så den jobbar bara när det behövs.

  4. #4

    Re: För lågt laddtryck?

    Testa att rycka R-slangen på magnetventilen och se om det blir skillnad.
    Signaturlös

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    57

    Re: För lågt laddtryck?

    Bilen känns relativt pigg! Den blev märkbart piggare när jag drog i steg 1. Jag har inte kört någon annan saab 9-5a så jag har inte så mycket att jämföra med. Det enda jag har att jämföra är väll att en kompis Saab 900 2,3 utan turbo hängde på mig i princip upp till 100.
    Ska testa rycka r-slangen imorgon efter jobbet, om jag rycker denna slang ska laddtrycket höjjas om (backventilerna?) är felande? Rätta mig gärna om jag har fel.
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: För lågt laddtryck?

    Citat Ursprungligen postat av vikkew
    Ska testa rycka r-slangen imorgon efter jobbet, om jag rycker denna slang ska laddtrycket höjjas om (backventilerna?) är felande? Rätta mig gärna om jag har fel.
    Ja, det är helt rätt. Om du körde jämt med din kompis under 100km/t så är det antingen fel på din bil eller så kör du som en kratta. Jag gissar på backventilerna

    Din bil ska nog vara ca 3 sekunder snabbare 0 - 100 än hans 900i.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    57

    Re: För lågt laddtryck?

    Japp, tack o tack. Bilen gick som ett spjut och laddmätaren visade slående 1 bar+. Blir att införskaffa nya backventiler!
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: För lågt laddtryck?

    Citat Ursprungligen postat av vikkew
    Japp, tack o tack. Bilen gick som ett spjut och laddmätaren visade slående 1 bar+. Blir att införskaffa nya backventiler!
    Klassiskt fel. Det är många som kör runt med detta fel utan att veta om det.

  9. #9

    Re: För lågt laddtryck?

    Tjena. Kapar/fortsätter lite på tråden. Samma fenomen på min gamla 95 a. Var på saab o kollade om nya ventiler. Snordyrt o måste köpa hela slangsatsen. Min fråga , är det 'bolt on' med de backventiler som finns tipsat om i en annan tråd, eller måste man byta slangar med ? Tror de ventilerna som tipsades om köptes på VAG?

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: För lågt laddtryck?

    Citat Ursprungligen postat av JanneVTR
    Tjena. Kapar/fortsätter lite på tråden. Samma fenomen på min gamla 95 a. Var på saab o kollade om nya ventiler. Snordyrt o måste köpa hela slangsatsen. Min fråga , är det 'bolt on' med de backventiler som finns tipsat om i en annan tråd, eller måste man byta slangar med ? Tror de ventilerna som tipsades om köptes på VAG?
    Svaret finns redan.

    http://forum.saabturboclub.com/viewt...?f=30&t=260317

  11. #11

    Re: För lågt laddtryck?

    S-ry ska man läsa Hela tråden?
    Får skylla på 5 v demens (semester).

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    89

    Re: För lågt laddtryck?

    e jag helt vrickad eller kan jag ha samma problem på en ng900 1995? tycker den känns allmänt slö även den.. min 9000 2,3ltt kändes piggare..iof större motor men mindre hk och tyngre bil?

    vad annars kan göra att den känns mer "slö"..?
    Saab 900 TurboCoupé 1995

  13. #13
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: För lågt laddtryck?

    Citat Ursprungligen postat av AddeT
    e jag helt vrickad eller kan jag ha samma problem på en ng900 1995? tycker den känns allmänt slö även den.. min 9000 2,3ltt kändes piggare..iof större motor men mindre hk och tyngre bil?

    vad annars kan göra att den känns mer "slö"..?
    Nej, dom blå backventilerna finns inte på din bil. Felet ligger någon annanstans i ditt fall.

    Har för mig att dessa backventiler sitter på motorer med Trionic 7 från år 98 till 04. Har även sett dom på en och annan 05'a.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    89

    Re: För lågt laddtryck?

    okey... hmm..
    Saab 900 TurboCoupé 1995

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: För lågt laddtryck?

    Köp inte slangpaketet med ventiler på saab!
    Köp lösa ventiler från vag och slang i rätt dim hos valfri biltillbehörs butik.

    Mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  16. #16

    Re: För lågt laddtryck?

    Knyta ihop säcken: denna operation hjälpte på min -00:a. Funkar som det ska nu. Tidigare länkad tråd med hur man åtgärdar funkade klockrent

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    57

    Re: För lågt laddtryck?

    Kan även tillägga att även jag idag bytte dessa ventiler (vag). Bilen fungerar utmärkt!
    Saab 9-5 2.3t -99

  18. #18

    Re: För lågt laddtryck?

    Citat Ursprungligen postat av JanneVTR
    Knyta ihop säcken: denna operation hjälpte på min -00:a. Funkar som det ska nu. Tidigare länkad tråd med hur man åtgärdar funkade klockrent
    Hej, låter exakt som.något jag ska prova i morgon. Men med "vag" menas Volkswagen el är jag bara trött i huvudet nu?? och nästa fråga, stämer då art:nr som nämns i den länkade tråden?
    Saab 9-3 Aero 2002

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: För lågt laddtryck?

    Japp , art nr stämmer
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    57

    Re: För lågt laddtryck?

    Hej igen. Kopplade upp laddmätaren idag och fick bara upp 0,9 bar pressandes i uppförsbacke på 3:an. Laddet tar tid att bygga upp, men ligger stadigt 0,8-0,9 När det väl kommit upp dit. Kan en läckande intercooler medverka till detta då jag är osäker om den är 100% tät.
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. Lågt laddtryck?
    Av Flebbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-08, 21:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •