Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Stopp i AC/friskluft 9-3 Aero -00

  1. #1

    Stopp i AC/friskluft 9-3 Aero -00

    Hej,
    När jag kört en stund, kanske 15 minuter, så stängs tilluften av och ingen luft kommer in i kupén. Fläkten jobbar för fullt men det blåser inget ur något av ställena, oavsett vart jag styr den.
    Jag provar då precis allt, nollställa, av och på, econ och auto men inget hjälper.
    Just typiskt när vi var på semester i Danmark m familjen och regnet vräker ner och bilen immar igen.
    Efter ett stopp, t.ex. tankning fungerar allt normalt igen, tills de där retfulla minuterna passerat...

    Någon som har tips eller någon vild tanke?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    521

    Re: Stopp i AC/friskluft 9-3 Aero -00

    Jag har samma problem som du och letar även jag efter en lösning. Ibland går det att få igång luften igen med en kalibrering, ibland krävs det flera på rad och ibland behöver man vänta en kvart. Inbillar mig att det händer oftare (endast?) när jag har ac igång, det vill säga inte i Econ-läge.

    Läste nyss en tråd på autopower om en som hade haft liknande problem, och då var det ac:n som gick för fullt hela tiden så att det bildades is som täppte igen. Kunde dock inte utläsa ur hans tråd om det endast var kylan som försvann eller luften överhuvudtaget. Tycker dock att även min ac går för fullt konstant om jag inte har Econ på. Känner du igen det symptomet?

    Har haft problemet i två år, men eftersom det är en cabbe blir det aldrig tillräckligt högt prioriterat för att kolla på det.
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  3. #3

    Re: Stopp i AC/friskluft 9-3 Aero -00

    Nu fungerar allt igen. Tusan vet vad som egentligen var grundfelet till att den betedde sig täppt, om du förstår vad jag menar.

    I fredags small multiremmen. Kikade in och ser att övre, bakre rullen rasat och remmen i smulor såklart. På lördagen rensar jag upp och byter rullen och innan jag ska hänga på remmen kontrollerar jag alla rullar, spännare mm. Då ser jag att kompressorns remskiva på magnetkopplingen gått i bitar. Där hade jag förmodligen anledningen till raset.


    På med en ny magnetkoppling och ihop med grejorna, vips funkar allt igen. Har kört ca 100 mil nu med allt ifrån 31 grader plus och nedåt, allt funkar och inget stopp i luften.

    Nu spekulerar jag om magnetkopplingen börjat spricka, därmed minskat spelet och gjort att kompressorn gått konstant och is täppt till?
    Eller om felet är periodiskt och kommer tillbaka när som helst?

    Det ger sig.

    --- To be continued! ---

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    521
    I år blev problemet högt nog prioriterat för att jag skulle ge mig på det. En utläsning mha Tech2 gav svaret: Fel på blandluftgivare. Jag bytte denna och nu fungerar allt som det ska. Läs mer i : http://forum.saabturboclub.com/showt...aab-9-3-cab-98
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

Liknande ämnen

  1. Dra åt dörr-stopp
    Av mry i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-27, 00:36
  2. turbo stopp?
    Av Marz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-11-18, 21:13
  3. 9000CD 2.3 -91 dör vid stopp
    Av Perlu i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-02, 22:56
  4. Varv stopp
    Av Johmar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-06-21, 10:10
  5. Stopp i bakrutespolaren
    Av Pibben i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-22, 12:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •