Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Bekymmer med ACC

  1. #1

    Bekymmer med ACC

    Jag har en Saab 9-5 2007 års modell som har börjat leverera varmluft på passagerarsidan. Jag har läst alla forum och tittat på Youtube filmer och förstått att spjällmotorn på höger sidan kan vara trasig. Jag tog bort handskfacket och kontrollerade motorerna samt själva armen till spjället och inget verkar vara trasigt, jag har t.o.m. provat att byta plats på de båda motorerna men felet kvarstår. Spjället "fastnar" i värmeläget. Även efter kalibrering kvarstår problemet. Har även märkt att det blåser varmt bak. Nu har jag reglerat spjället manuellt och fått det att spruta kyla. När jag kalibrerar får jag inga felkoder. Det är ju dock den nya modellens panel så varje sida har ju vridreglage och inte display så jag kanske har gjort fel när jag ska läsa ut felkoderna, eller?

    Är det någon som har något tips om vad felet kan vara. Det kom bara plötsligt.

  2. #2

    Re: Bekymmer med ACC

    Ingen som har något tips?

    Hur får man tag i felkoderna på AC´n på en -07 där man justerar tempen med rattar?

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 565

    Re: Bekymmer med ACC

    Citat Ursprungligen postat av Thane
    Ingen som har något tips?

    Hur får man tag i felkoderna på AC´n på en -07 där man justerar tempen med rattar?

    Med saab Tech 2
    Hinner inte med allt.....

  4. #4

    Re: Bekymmer med ACC

    Jag har en fundering. Hur får man bort regleraxeln som spjällmotorn driver runt?

    Se bild: http://i1160.photobucket.com/albums/q48 ... 3Large.jpg

    Motorn går runt när man kalibrerar den om den är bortkopplad ifrån axeln men så fort som man sätter dit motorn så orkar den inte ändra axeln.

    http://i1160.photobucket.com/albums/q48 ... 6Large.jpg
    http://i1160.photobucket.com/albums/q48 ... 5Large.jpg

    Någon som har någon idé.

    //Jonas H

  5. #5
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    247

    Re: Bekymmer med ACC

    Hej,
    Jag har ett liknande problem som dök upp idag på min Saab 9-3 SC 2008.

    Lyckas får iskallt på vänster luftutsläpp (förarsidan) men på högersidan (passagerarsidan) blir det inte riktigt kallt.

    Testat kalibera utan förändring.

    Kan det vara samma problem och finns det någon guide hur man byter och vad man behöver för delar?

    Tacksam för hjälp!!
    //Niklas
    Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
    Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
    Tillgång till Tech 2

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 169

    Re: Bekymmer med ACC

    Hej,

    Testa att öppna alla luftspjäll.

    Mvh
    Matte

  7. #7

    Re: Bekymmer med ACC

    Uppdatering i ämnet.

    Jag har felsökt med en Tech 2 och där framkom att spjällmotorn hade haft kortslutning. Detta tyckte jag var konsigt eftersom den motorn funkade perfekt på spjället ovan (recirculation). Vid närmare titt så visade det sig att metallplåten som sitter där kablaget kommer fram till motorn hade skavt hål på kabeln. De (Stemeck i Uddevalla) satte gummiskydd på plåtskenan samt tejpa fast kabeln så att inte den inte ska gnidas mot den vassa kanten igen. Än så länge har det funkat.

    Ibland är det bara för simpelt!

    Så tips är ju att kolla kablaget som går fram till spjällmotorn. Den snedlagda metallplåten som sitter vid kablarna är vass och kan uppenbarligen skava hål på kabeln.

    //Thane

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 430

    Re: Bekymmer med ACC

    Vet du var denna plåt är lokaliserad, är det på passagerarsidan? Är det plåten som är uppe till vänster på din första bild?
    Ser man den utan att behöva plocka isär en massa?
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  9. #9

    Re: Bekymmer med ACC

    Japp, det är den plåten. Det räcker att plocka bort handsfacket så kommer du åt allt.

  10. #10
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    247

    Re: Bekymmer med ACC

    Vad skönt att det löste sig ovan.
    Inte min mening att knycka tråden...

    Jag har testat att öppna alla luftspjäll i kupén utan framgång.
    Stänger jag däremot alla spjäll utom det till höger så kommer kalluften dit (men då tvingar jag ju praktiskt taget kylan).

    Ska plocka bort handsfacket vid tillfälle.

    Är det delarna på bilderna som jag också ska leta efter?
    //Niklas
    Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
    Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
    Tillgång till Tech 2

  11. #11

    Re: Bekymmer med ACC

    Det finns två stycken synliga spjällmotorer som styr regleringen. Den undre styr värmen höger samt bak. Titta över kablaget så det är helt. Det kan även vara så illa att just din bil saknar kylmedel, då kan man visst också få den symptomen.

    Jag köpte en OP-com på en känd auktionssite (vill inte göra reklam för dem.) och den funkar. Jag såg samma felkoder som tech 2 gav. Det underlättare sökandet om man vet ev. felkod.

  12. #12
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    247

    Re: Bekymmer med ACC

    Okej, tack så långt!
    Jag har en ODB-läsare (går via blåtand) kan se en massa mätvärden och även felkoder, det sistnämnda är där dock inga av...

    Kan varianten av felkodsläsare som du nämner läsa andra värden än en ODB?
    //Niklas
    Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
    Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
    Tillgång till Tech 2

  13. #13
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    247

    Re: Bekymmer med ACC

    Hej igen,
    Nu har jag haft nere handsfacket och kan konstatera att regalge och motorer rör sig som de ska.
    Testade att vrida på alla möjliga rattar på klimatanläggningen och kunde då se när "armarna" rörde sig.

    Där var dock en som inte rörde sig. Den sitter rakt fram om man sitter i passagerarsätet (se bild nedan)


    Närbild på ovanstående


    Följande rörde sig utan problem (både 1 och 2)


    1. Är det kontroll av kylmedel som gäller nu?
    2. Vad gör armen i mitten som ej rör sig?
    //Niklas
    Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
    Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
    Tillgång till Tech 2

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 565

    Re: Bekymmer med ACC

    Den som inte rör sig ser ut att vara recirkulationen.



    Citat Ursprungligen postat av Groolo
    Hej igen,
    Nu har jag haft nere handsfacket och kan konstatera att regalge och motorer rör sig som de ska.
    Testade att vrida på alla möjliga rattar på klimatanläggningen och kunde då se när "armarna" rörde sig.

    Där var dock en som inte rörde sig. Den sitter rakt fram om man sitter i passagerarsätet (se bild nedan)


    Närbild på ovanstående


    Följande rörde sig utan problem (både 1 och 2)


    1. Är det kontroll av kylmedel som gäller nu?
    2. Vad gör armen i mitten som ej rör sig?
    Hinner inte med allt.....

  15. #15
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    247

    Re: Bekymmer med ACC

    Hej igen,
    Okej, man hör och märker dock tydligt att luftflödet ändras när man trycker på recirkulationsknappen. Men då har det inte med värme/kyla i alla fall.

    Nu återstår som jag förstår det att fylla på kylmedel.
    Ac:n viner (ljudet som uppstår i kupén) (dock överdrivet) när den försöker pumpa i medel.
    Har pratat med Saabverkstaden och bilen ska in för kontroll av eventuella felkoder och påfyllning av kylmedel + spårvätska. De misstänkte att det behöver fyllas på.

    Felet med motorer och armar som går av bakom handsfacket var tydligen inte lika vanligt på NG9-3 som på 9-5.
    //Niklas
    Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
    Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
    Tillgång till Tech 2

  16. #16

    Re: Bekymmer med ACC

    Hoppas det löser sig och att det inte blir för kostsamt.

  17. #17
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    247

    Re: Bekymmer med ACC

    Tack ska du ha Thane!

    Jag återkommer när jag vet mer...
    //Niklas
    Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
    Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
    Tillgång till Tech 2

  18. #18
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    247

    Re: Bekymmer med ACC

    Hej!
    En liten uppdatering.

    Bilen har nu varit inlämnad till Saab för kontroll av AC:n.
    De fyllde på 400g köldmedium. Så nu är där 700g = fullt.

    De hällde även i spårvätska, dock kunde de inte hitta någon läcka trots två provkörningar med några timmars mellanrum.
    Ny tid är bokad nästa vecka för ny kontroll.

    Problemet med lite kyla/bara kyla på vänster sida och inget på höger har att göra med att det var för lite köldmedium. Armar, reglage och spjällmotorer fungerar som de ska.

    Återkommer när jag vet mer.
    //Niklas
    Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
    Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
    Tillgång till Tech 2

  19. #19
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    247

    Re: Bekymmer med ACC

    Hej,
    En uppdatering.

    Bilen har nu varit inne för 2:a gången och det konstaterades att det var kondensorn som läckte.

    Byte av kondensor (inkl torkfilter) och påfyllnad av köldmedium/olja är nu gjort.
    En sak som jag reflekterade över var att där går två rör till vänster genom torpedväggen. Om man står och tittar ner i motorrummet så ser man dem längst in ganska högt upp till vänster (passagerarsidan)

    Det översta var ljummet före kontroll och påfyllning.
    Efter påfyllning och lagning är det kallt med kondensvatten/fukt utanpå.
    Kan vara värt att känna till vid egen felsökning.
    //Niklas
    Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
    Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
    Tillgång till Tech 2

Liknande ämnen

  1. Acc-bekymmer 9-5 -07
    Av Gunnervik i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-07-10, 15:12
  2. saab 9 5 ABS BEKYMMER
    Av gela i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-07, 21:12
  3. Vindrutetorkar bekymmer
    Av nilszon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 13:06
  4. bekymmer
    Av Hunken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-17, 17:19
  5. A/C-bekymmer og900
    Av eklund i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 20:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •