Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hur "värdera" missad service

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Hur "värdera" missad service

    Jag är spekulant på en bil (f.d. leasingbil som brukats av en resande säljare på ett företag) som jag inte riktigt förstår servicehistoriken på.

    Exakt 6 månader efter leverans: Stämpel vid 2024 mil
    11 månader efter första servicen: Stämpel vid 5261 mil
    18 månader (!) efter andra servicen: Stämpel vid 9821 mil

    Detta är en Honda Accord 2.2 iDTEC som har 2000 mil eller ett år som service intervall.

    Första servicen känns ok, andra är förvisso mindre än ett år efter den första, men bilen har gått över 3000 mil sedan dess. Den tredje servicen är horribelt sen. 18 månader och nästan 4600 mil!

    Detta företag har väl lekt med elden lite, garantierna måste väl ha varit lite illa ute med denna skakiga servicehistorik?

    Bilen är idag tre år och en månad gammal.

    Hur skulle ni ställa er till detta om ni var spekulant på en sådan bil? Fabriksgarantierna finns ju inte längre, men bilhandlaren tänkte skicka med en garanti hos Svensk Bilgaranti på 2 år / 2000 mil, men den lär väl heller inte gälla p.g.a. den bristande servicehistoriken?
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  2. #2
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: Hur "värdera" missad service

    Hondas motorer sägs ju vara hållbara, men 4600 mil var riktigt långt. Det intervallet lär ha slitit på motorn.
    Men varför funderar du på att köpa övervärderade Honda nu när Saab'arna är så billiga?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Hur "värdera" missad service

    Pruta motsvarande neddragning av tråg och kontroll av pickup med avseende på koks i silen, plus priset på den uteblivna servicen.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Hur "värdera" missad service

    Citat Ursprungligen postat av Perzy
    Hondas motorer sägs ju vara hållbara, men 4600 mil var riktigt långt. Det intervallet lär ha slitit på motorn.
    Men varför funderar du på att köpa övervärderade Honda nu när Saab'arna är så billiga?
    Jag misstänker nästan att det är gjort en service som av någon anledning inte är stämplad i boken. Jag drog iväg ett mail till den auktoriserade verkstaden och bad om servicehistoriken.

    Tycker inte Honda är så övervärderade. Ungefär i samma prisläge som motsvarande V70 och Passat m.fl och har man väl provat en Accord så är valet lätt. Vägegenskaperna är väldigt många klasser bättre än V70 och Passat, och faktiskt håller Accorden tysk klass invändigt. Accordens motor sägs vara snål trots automat och den går riktigt bra. Fantastiskt bra automatlåda.

    Jag hade naturligtvis varit Saab 9-5 trogen (9-3 är för liten) om man hade haft en duglig dieselmotor....
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Hur "värdera" missad service

    Jag skulle också tro att servicen är utförd men att boken glömdes bort, helt rätt att kontakta verkstaden för att konstatera detta. Vanligt att boken glöms.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Hur "värdera" missad service

    I väntan på svar från verkstaden köpte jag en rapport från Carfax.se. Där framgick att det fanns ett, kanske två, servicetillfällen som inte fanns i boken. Det känns som att historiken är hyfsat ok.

    Bilen har varit inne på service med som mest 11 månader och 2 veckors intervall. Iofs har den gått som mest cirka 2800 mil mellan två servicar, men det känns acceptabelt.

    En intressant detalj är att datumen för service skiljer sig mellan Carfax och serviceboken. Skillnaden är oftast cirka 3 veckor. Kan det vara så att Carfax får registrering från verkstaden när servicen bokas?
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  7. #7

    Re: Hur "värdera" missad service

    Dessa motorer har variabla serviceintervall, alltså kan bilen rulla väldigt långt innan det larmas för service. Om den körs uteslutande landsvägskörning i gubbfart så kommer man säkert 3000+ mil innan servicelampan vaknar.

    Nu var det ju inte så i detta här fallet men hade den gått över 4000 på en olja så hade det nog inte varit så hemskt om det handlar om landsvägsmil. Dagens oljor är otroligt bra och händer det bara en gång så skulle det nog inte vara nån ko på isen

Liknande ämnen

  1. Displayen visar "Service Larmsystem" Vad är detta?
    Av adj i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-07-25, 20:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •