Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Problem med laddtrycket

  1. #1

    Problem med laddtrycket

    Hej!
    Gäller ej en saab turbo (citroen activa 2.0t) men ni är duktiga här, men har ej hittat liktnande fel.

    Nu laddar bilen 0,5-0,8 ryker jag wg slangen som går till en magnetventil blir det ingen skillnad. Men min laddtrycks mätare liksom står och fladdrar/pendlar på tomgång och max turbotryck.

    Har testat följande:
    *pluggat dumpventilen
    *låst wg "luckan" till stäöngt läge


    Det ända jag kan tänka mig att turbon börjar bli dålig? Har pratat med en som har en likadan bil och hans kan ladda 1,8bar utan wg slang.

    Tack på förhand!
    Jag har testat på citroenakuten men de gamla rävarna kan inte detta med fart endast komfort

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Problem med laddtrycket

    Det ända jag kan tänka mig att turbon börjar bli dålig? Har pratat med en som har en likadan bil och hans kan ladda 1,8bar utan wg slang.
    Har du känt om axeln i turbon glappar? Lossa insuget och känn på kompressorn eller lossa avgasröret och känn på turbinen. Glappar det radiellt eller axiellt eller båda? Snurrar grejerna lätt?

    Vet inte riktigt vad det är för motor vi snackar om men 1,8 bar i en standardmotor pga. ryckt WG-slang låter skadligt i min värld. Kör man med ryckt WG-slang får man inte ge fullt ös. Både turbo och motor kan gå sönder av det.

  3. #3

    Re: Problem med laddtrycket

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Det ända jag kan tänka mig att turbon börjar bli dålig? Har pratat med en som har en likadan bil och hans kan ladda 1,8bar utan wg slang.
    Har du känt om axeln i turbon glappar? Lossa insuget och känn på kompressorn eller lossa avgasröret och känn på turbinen. Glappar det radiellt eller axiellt eller båda? Snurrar grejerna lätt?

    Vet inte riktigt vad det är för motor vi snackar om men 1,8 bar i en standardmotor pga. ryckt WG-slang låter skadligt i min värld. Kör man med ryckt WG-slang får man inte ge fullt ös. Både turbo och motor kan gå sönder av det.
    han hade bara testat att rycka slangen och jag med, ska inte köra så vet att de går sönder då. Vill att den ska ladda ca 1bar.
    Nej jag har inte känt eftersom det går knappt komma åt! Turbon sitter mellan motorn och torpedvägen.

    EDIT!
    En film på mätaren
    http://www.youtube.com/watch?v=udsriCJGmVM

  4. #4
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Problem med laddtrycket

    Citat Ursprungligen postat av robin321
    Hej!
    Gäller ej en saab turbo (citroen activa 2.0t)
    Då tar jag och flyttar den till rätt avdelning.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553

    Re: Problem med laddtrycket

    du har inte kollat efter läckage? började den helt plötsligt eller smög det på sig?
    9-3x TTID 20x9,5

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Problem med laddtrycket

    Det där fladdret är helt normalt, du har förmodligen använt fel typ av T-kors när du monterade laddtrycksmätaren.

    I T-korset så bör det finnas en reducering i den anslutning som går till mätaren. Finns inte den där utan att alla hålen är lika stora så brukar mätaren fladdra som på bilden vid tomgång.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

Liknande ämnen

  1. Problem med laddtrycket. 9-3 2,0t
    Av oggejunken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-10-04, 14:04
  2. Problem med laddtrycket....
    Av Syltarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-06, 19:12
  3. Problem med laddtrycket!!
    Av Tommy Henriksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-15, 11:26
  4. Problem med laddtrycket!
    Av 9000t i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 23:18
  5. Problem med Laddtrycket?
    Av Merp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-21, 18:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •