Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vad hände med Turbon?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    9

    Vad hände med Turbon?

    Hej på er!
    Jag har varit ägare till en Saab 93 (2.0t, årsmodell 2000, cosmicblue... och annat lull lull), och givetvist ny medlem här på forumet.

    Nu har jag råkat ut för något som jag inte själv förstår mig på, har letat här på forumet men inte hittat någon med samma problem. Så, here we go!

    Var påväg till jobbet, tidigt på morgonen, och som vanligt ger jag lite extra gas när jag åker ut på en 90-väg. Den här gången kändes bilen precis som en bil utan turbo. Laddtrycksmätaren rörde sig bara inom det vita fältet, alltså inget *psccch*.
    Eftersom jag bara åker 18km enkel resa på en flygraka, som tar knapt 15 minuter att åka, testade jag inte så mycket mera.
    På vägen hem testade jag igen... Ingen reaktion, samma sak hände, laddtrycksmätaren rörde sig bara inom det vita fältet.
    Jag har hört och läst att det kan vara turbon som har rasat, men även hört att det kan vara en givare eller ngt sånt.

    Symptom:
    * Laddtrycksmätaren rör sig bara i vita området, går inte alls över till gult.
    * Inget vitt rökmoln eller blått för den delen.
    * Inga andra missljud.

    Är det någon som har varit med om något liknande? Tips på felsökning?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    uppsala
    Inlägg
    11

    Re: Vad hände med Turbon?

    min bil gjorde så nu i våras, stod vid ett rödljus o när jag skulle iväg så tappade den allt laddtryck.. då va det magnetventilen som spökade. Eller rättare sagt en av slangarna som går in i MV som spruckit vid anslutningen.. kapade av slangen lite o satte dit igen och bilen går som den ska nu :-)
    saab 9-3 2,0t 2003

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    9

    Re: Vad hände med Turbon?

    Citat Ursprungligen postat av gerraent
    min bil gjorde så nu i våras, stod vid ett rödljus o när jag skulle iväg så tappade den allt laddtryck.. då va det magnetventilen som spökade. Eller rättare sagt en av slangarna som går in i MV som spruckit vid anslutningen.. kapade av slangen lite o satte dit igen och bilen går som den ska nu :-)
    gerraent: Är det sant? Fasen, får hoppas att det bara är det. Du har ingen möjlighet att ta en bild och visa var den slangen är... iofs, jag vet var turbon är placerad så, en förklaring funkar bra också Är det lätt att komma åt från ovansidan eller måste jag in under bilen?
    Är väldigt nybörjare på bilmotorer.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Teg, UMEÅ
    Inlägg
    740

    Re: Vad hände med Turbon?

    Eller en kärvande wastgate står den öppen blir det inget laddtryck
    Saab 99 -82 T16 - SÅLD
    Opel Astra OPC 2016
    https://www.youtube.com/user/xor91/videos

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    9

    Re: Vad hände med Turbon?

    Citat Ursprungligen postat av xor
    Eller en kärvande wastgate står den öppen blir det inget laddtryck
    xor: Tack! Jag får kolla på den också. Som jag sa till gerraent, jag är nybörjare på bilmotorer, så du får gärna förklara var den sitter. Kommer jag åt wastegaten ovanifrån eller måste jag krypa in under?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Teg, UMEÅ
    Inlägg
    740

    Re: Vad hände med Turbon?

    Den sitter på under sidan av turbon det är en lång stång med en rund cylinder i ena ändan som det sitter en slang på (den går upp till magnetventilen) andra ändan är det en liten arm på som går in i avgashuset på turbon där brukar det rosta och stannar den i öppet läge blåser laddtrycket bara ut i avgasröret

    / Andreas
    Saab 99 -82 T16 - SÅLD
    Opel Astra OPC 2016
    https://www.youtube.com/user/xor91/videos

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    9

    Re: Vad hände med Turbon?

    Det blir till att leta efter en sprucken slang och kärvande wastegate(hittade en bild så nu vet jag vad jag ska leta efter)... Tack för tipsen! Återkommer när jag har pillat klart! Trevlig helg!

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499

    Re: Vad hände med Turbon?

    Röstar också på wastegateproblem, kanske så enkelt att armen hoppat av tryckklockan.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    9

    Re: Vad hände med Turbon?

    Tack för hjälpen!

    Det var armen från wastegaten som hade lossnat. Satte tillbaka armen och låste fast med ståltråd, måste fixa en låsanordning som eg. ska sitta i skarven... om ni förstår

    Tack ännu en gång, speciellt xor.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vad hände med min databox?
    Av Da Bear i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-06-29, 00:37
  2. Något hände....
    Av Mae i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-03-18, 18:23
  3. Vad hände ?
    Av Hanens i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-02-21, 11:24
  4. Vad hände med min bil? :S
    Av Robert1987 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-07-04, 01:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •