Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Centrallås strular på 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    112

    Centrallås strular på 9-5

    Har en SAAB 9-5 Aero kombi -00 som centrallåset blivit lite kocko på.
    Att låsa det med knappen inne i bilen funkar fint, men med fjärrkontroller händer inget.
    Testat byta batterier osv och kommit fram till att det nog är något med tändlåset som är boven. Jag gissar att det finns någon mekanik som känner av att nyckeln är i låset och då gör att du inte kan låsa med fjärrlåset (kan ha helt fel). Och jag tror att det är som så att bilen inte känner av att nyckeln plockats bort.
    Det känns liksom helt motståndslöst att ta ur och i nyckeln.
    Försökt få ur SAAB verkstad vad de skulle ha för att fixa det (då vi snart skall iväg på bilsemester), men de har lite svårt att svara. Har väll semester :P.
    Så min fundering är om man kan koppla runt det hela på något sätt bilen inte tror nyckeöln sitter i hela tiden. Jag antar att man får byta tändlåset för att fixa det permanent? Men någon quick-fix kanske finns?

  2. #2

    Re: Centrallås strular på 9-5

    Kolla om låset ploppar upp när du tar ur nyckeln, annars testa att knacka lite på sidan om nyckelhålet.
    Signaturlös

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    112

    Re: Centrallås strular på 9-5

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Kolla om låset ploppar upp när du tar ur nyckeln, annars testa att knacka lite på sidan om nyckelhålet.
    Det gör det inte. Ingen "bricka" som täcker hålet eller så när nyckeln är urtagen. Har smörjt med massa lås olja och haft mig, men ingen skillnad. Gissar att det är en fjäder i låset som kanske pajat eller något.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    112

    Re: Centrallås strular på 9-5

    Plockade ut cylinder och smörjde och motionerade. Den verkar hoppa upp bättre nu, men endast om man liksom trycker på underifrån. Så när jag satte i cylinder i bilen igen och inget tryckte på så ville den inte hoppa upp. Idéer?

  5. #5

    Re: Centrallås strular på 9-5

    Någon täckbricka finns inte, men låset måste ploppa upp för att kunna låsa med fjärren. Jag antar att det är låsbyte som gäller. Du kan ju hämta ett på skroten som temporär lösning.
    Signaturlös

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    112

    Re: Centrallås strular på 9-5

    art nummer på cylendern?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    112

    Re: Centrallås strular på 9-5

    Fick tag på bilder över hur det skall se ut och min saknade en fjäder som skulle vara där och pressa upp cylindern. Gjorde mig en fjäder och nu fungerar allt som det skall.

Liknande ämnen

  1. Centrallås som strular, 9000 Aero -96.
    Av Nordenstrom i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-04-24, 00:49
  2. centrallås (låsmekanik) på 9000 -96 strular
    Av Tias i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-05-17, 01:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •