Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Köpråd 9-5 1,9 diesel sportcombi 08

  1. #1

    Köpråd 9-5 1,9 diesel sportcombi 08

    Hej!

    Första posten i vad som verkar vara ett fantastiskt forum!

    Jag har via en bekant nu blivit erbjuden att köpa min första Saab, och det är som rubriken säger en 9-5 1,9 diesel Sportcombi från 2008 som gått 11000 mil. Den har lädersäten, elstol- och speglar, dragkrok och är en automat. Riktigt fint skick utifrån bilderna.

    Jag har spanat runt lite och tycker att jag fått ett bra pris(80 000) men skulle gärna höra med er! Är det en bra modell till att börja med? Liten familj, åker ofta ca 30 mil till landet, till vardags storstadstrafik. Vill kunna lasta en del, men inga excesser, vill ha komfort men också billiga mil.

    Finns det aux-ingång i denna modell?
    Fler synpunkter på modellen och året? (vattenpump och kamrem bytta i stor service, all service i märkesverkstad, och den har stått i garage).

    Jag som är en stucker för prylar, men tyvärr är familjens svarta får vad gäller att meka, finns det några roliga leksaker (tänk brett- ett bra lastnät kan få mig lycklig!) att titta på?

    Tack!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    966
    Medlem#
    9223

    Köpråd 9-5 1,9 diesel sportcombi 08

    Vilken dieselsnurra är det? TID (150hk) eller TTID (180hk)?
    Skiljer en del på dem.

    Men AUX har du iallafall!
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  3. #3

    Köpråd 9-5 1,9 diesel sportcombi 08

    Äntligen! Jag avskyr alla varianter av fm-sändare jag har låtsats att jag tycker om...

    Den har 150hk.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    966
    Medlem#
    9223

    Köpråd 9-5 1,9 diesel sportcombi 08

    Ah, såklart det är ju en 9-5a, den har ju endast 150hk dieseln. Läste inte ordentligt

    Ja, det sitter samma huvudenhet i 9-5an som 9-3an förutsatt att den inte har NAV, då saknar 9-5an AUX.

    Kolla så att den går jämt & fint i motorn. 150hk motorn har haft lite tjall med igensatta EGR-ventiler.

    Utöver det så vet jag inte så mycket mer att tänka på utöver de generella köpråden gällande 9-5an!

    Släng i ett Maptun Steg1 så får du ett par hästar och lite mer vrid! Blir en jääävla skillnad på motor!
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  5. #5

    Köpråd 9-5 1,9 diesel sportcombi 08

    Vi får se hur vi gör med trim!

    Jag är som sagt ingen mek, men jämt och fint på vanlig svenska, och inte några expertsaker jag borde leta efter?

    Jag är sjukt spänd på att bli Saabägare, och är den bara så fin på riktigt som den verkar är jag det också snart!

    Min känsla är att det är ett riktigt bra pris. Synpunkter på det?

    Vad innebär egentligen sportcombi? Vad ingår i det paketet (om det ens är ett paket)?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    351

    Re: Köpråd 9-5 1,9 diesel sportcombi 08

    Om du inte har sett den så kan du "värma upp" med att titta i instruktionsboken; ett engelskt exemplar finns här:
    http://www.gmprotectionplanwarranty.com ... nuals.html

    "Sportcombi" är inte ett paket, som du anar, utan en modellbeteckning; det finns olika "designlinjer" som innehåller olika mycket utrustning, utöver standardutrustningen, och som kan kombineras med olika paket, eller enskilda tillval; vanligtvis är dessa tillval sådant som inte ingår i något paket, då paketen ofta var hyfsat bra prissatta, t.ex. dragkrok, taklucka etc. Exempel på "designlinjer" är Linear, Vector och Aero.

    En viss sammanfattning för 2008 kan du finna bl.a. här (kan dock inte säga om den är korrekt i alla delar):
    http://www.wallentin.be/SAAB/modellyear%20M08.html

    Broschyren för 9-5 SportSedan & SportCombi finner du här:
    http://www.bilpartner.se/Produktfakta%2 ... 0Saab.aspx

    Dock för 2009 års modell (precis före Griffin, den sista i gamla utförandet av 9-5, 2009/2010), men den stämmer säkert i stora drag med 2008.

    (Pris- och produktfakta avser Griffin, och den "årsmodellen" är extra välutrustad, både i Linear- och Vectorutförande, så den är inte rättvisande i alla delar.)

    Tillbehörsbroschyr 2008 återfinns på samma ställe.

    T.ex. indikerar lädersäten troligtvis någon form av paket; det finns säkert flera trådar där folk har bidragit med information om olika utrustningspaket, dock inte säkert att så många handlar om en så sen årsmodell som 2008.

    Det är svårt att säga, men jag tror att man får anse priset vara bra till riktigt bra. Finns säkert många här som har bra koll på 9-5 TiD.

    Här är en tråd om: Saab 1.9 Tid Relaterade problem.

  7. #7

    Köpråd 9-5 1,9 diesel sportcombi 08

    Stort tack för all info!

    Jag sitter med telefon just nu, varför det kommer ta ett tag att gå igenom alla länkar, men så fort det är gjort återkommer jag!


    Sent from my iPhone using Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Köpråd SAAB 9-5 ARC Sportcombi -03
    Av Ansgar i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-12-29, 15:40
  2. Köpråd: Saab NG9-3 Sportcombi -06
    Av MartinDJ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-03-07, 11:58
  3. Köpråd: Saab 9-5 Sportcombi -02
    Av Henko(No2) i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-08-08, 08:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •