Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hjälp - min kylfläkt beter sig konstigt (9000)

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624

    Hjälp - min kylfläkt beter sig konstigt (9000)

    Jag har en 9000 2,3T -98 som hitintills har gått helt ok. Idag började dock kylfläkten strula.

    Jag skulle iväg imorse och kopplade för skojs skull in min nya OBDII adapter och tittade på realtidsvärden. Innan jag kommit ut till stora vägen noterade jag att temp-värdet började sticka iväg och bestämde mig för att åka till en mack och undersöka. Innan jag lyckades stanna visade mitt instrument 107C i min Torque app. Jag noterade även att kylfläkten inte gick när jag väl stannade, vilket jag tyckte var lite konstigt.

    När den svalnat lite tog jag och fulkopplade fläkten så att den gick hela tiden och kunde då ta mig iväg.

    Hela tiden stod min tempmätare i instrumentpanelen strax under kl 9, vilket är normalt på min bil.

    På hemvägen kopplade jag tillbaka normal styrning av fläkten och noterade att fläkten nu gick igång då och då. Men när jag kom hem och stängde av bilen, visade mitt OBDII instrument 94C och fläkten gick inte. Instrumentet fortsatte visa stigande temperaturer ända upp till 107C innan jag gick in för att försöka hitta en termometer för att kontrollmäta. Jag hittade ingen och när jag kom ut visade mätaren 94C.

    Jag är lite förbryllad över vad som händer här. Det känns som att fläktstyrningen är ur led på något sätt. Om mitt OBDII instrument får ut temp-data, så tycker jag att styrboxen borde veta hur varmt kylvattnet är och starta fläkten, men samtidigt verkar detta inte ske. Mätaren i instrumentpanelen ligger också stadigt på strax under kl 9.

    En teori jag har, är att tempsensorn är paj, men då tycker jag inte mina instrument borde visa de data jag ser.

    Så, vilka sensorer används egentligen för att avgöra ifall kylfläkten ska gå? Någon som har en teori om vad som är fel?
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119

    Re: Hjälp - min kylfläkt beter sig konstigt (9000)

    Ta reda på vid vilken temperatur som fläkten ska starta. Eftersom det är ett övertryck så behöver kanske inte 107 grader vara onormalt.
    Enligt wis så startar fläkten på og9-3 vid 100 grader.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624

    Re: Hjälp - min kylfläkt beter sig konstigt (9000)

    Tolkar jag ditt svar rätt om jag läser att det är någon trycksensor som gör att fläkten startar, och inte tempsensorn i motorn?
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512

    Sv: Hjälp - min kylfläkt beter sig konstigt (9000)

    Nej det är en tempsensor som känner av när den skall starta. Antingen så ska den inte starta förrän senare,alternativt så är din tempkontakt gammal och trött och helt enkelt inte har full koll på tempen?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Akta skinnet!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    253
    Medlem#
    5864

    Re: Hjälp - min kylfläkt beter sig konstigt (9000)

    Egentligen är det inte så konstigt att kylfläkten inte startar.

    När du stängde av motorn var vattnet i kylaren inte tillräckligt varmt för att starta kylfläkten. Och sen att motortempen fortsätter stiga är kanske inte så konstigt då det borde finnas en hel del värme kvar.

    Kort och gott.
    Den tempsensor som styr fläkten sitter på kylet.
    Den som visar motortempen i mätarnålen sitter på kortsidan motorn ovanför vxl lådan.
    Och den som går till styrboxen sitter på baksidan motorn (mot torpeden).
    9000CS 2.3 ltt -95 st4? Såld
    9000CD 2.3T -92 -Stulen 7/3-08
    Og9-3 cab -99 Såld

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 816
    Medlem#
    10069

    Re: Hjälp - min kylfläkt beter sig konstigt (9000)

    Citat Ursprungligen postat av lallas
    Egentligen är det inte så konstigt att kylfläkten inte startar.

    När du stängde av motorn var vattnet i kylaren inte tillräckligt varmt för att starta kylfläkten. Och sen att motortempen fortsätter stiga är kanske inte så konstigt då det borde finnas en hel del värme kvar.

    Kort och gott.
    Den tempsensor som styr fläkten sitter på kylet.
    Den som visar motortempen i mätarnålen sitter på kortsidan motorn ovanför vxl lådan.
    Och den som går till styrboxen sitter på baksidan motorn (mot torpeden).
    på -98 sitter det ingen tempgivare i kylaren....den går på givaren på kortsidan av toppen vad jag har förstått!

    om man inte har den givaren inkopplad så ska fläkten gå hela tiden, så det kan nog vara givaren som börjar ge sig?
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

Liknande ämnen

  1. Tcs beter sig konstigt Hjälp
    Av tramptass89 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-13, 23:58
  2. 9000 2.3 steg 5 misständer och beter sig konstigt
    Av Gustav i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-02, 12:49
  3. Hjälp!! Min växellåda beter sig mycket konstigt
    Av ducati1000ss i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-30, 15:54
  4. 9000 2,3T Rycker lätt och beter sig konstigt!
    Av nacken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-01-13, 12:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •