Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Motorbyte/renovering 95 2,0t

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    53

    Motorbyte/renovering 95 2,0t

    Hej alla,

    Första inlägget för denna skåning, hoppas kunna få hjälp här.

    Jag har lyckats med konststycket att troligen skära 4:ans cylinder på min B205 motor, jag säger troligen baserat på lägre komp på just den cyl, men har inte rivit motorn ännu.


    Jag planerar trimma bilen med lite större turbo, mappning etc, inget värstingtrim, men fullt hållbart till vardags

    Rekommendationen enl de flesta tycks vara att utgå från en B234L/R motor om man vill att saker och ting skall hålla, min plan är att låta Malmö Motorrenovering renovera och montera ihop en skrapad motor, dvs utan insug avgas.

    Nu undrar jag, stämmer detta att B234 motorn är samma block som B205, om jag skall göra detta, passar då bröstkåpa, motorfäste etc, dvs vad behöver jag tänka på? Har hört talas om "långmotor" och "kortmotor", vad är skillnaden på dessa?

    Eller är det bättre att renovera original motor och att kanske stoppa i bättre grejor då?


    Hoppas att det är nån där ute som har ett par svar.

    Tack på förhand,

    J

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Falun
    Inlägg
    177

    Re: Motorbyte/renovering 95 2,0t

    Tjena, typ nyss gjort samma ska jag fast i cylinder 1. Jag körde på samma block då det hade klarat sig fint. Hona om alla lopp i med wössner kolvar och td04 turbo + kungscobra och som avslutning siemens 630spridare. Hade innan 3" dp, 2,5" halvsats. Bytte även ramlager försesten. Blir ett ganska stabilt bygge. Har eller inga planer för värstingtrim utan ska funka som familjebil fast med lite drag i

    mvh greger
    Saab 9-5 2,0T SC BioPower

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    53

    Re: Motorbyte/renovering 95 2,0t

    Ahh, Tack Greger,


    jag överväger just den operationen framför att klyddet med att ev få tag i fel grejor. Vad kostade dej det jobbet, MMR här i Malmö vill ha ca 20'+ för liknande operation minus kolvar då, men det innefattar topprenovering, nya lager och honing lopp, kolvar tillkommer som sagt?

    Vad tror du att du rimligen plockar ur motorn med den konfigurationen?

    Maptun har helt ny B235E motor som är byggd -08 för 17' inkl moms som jag även funderar på, fördelen här är att det går snabbare att få arbetet gjort, det är svårt så här i semestertider att hitta nån som kan hinna göra arbetet i tid (tur till Åre planerad i mtten av aug), men som samtidigt går att lita på, samt att jag kanske står inför samma problem med kolvar igen i framtiden:-(, för det är väl kolvarna som just är den svaga länken i B235 motorerna ?

    //J

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Falun
    Inlägg
    177

    Re: Motorbyte/renovering 95 2,0t

    tjena igen

    ca 280hk på bensin och 290hk med e85
    då är det ca 10% kvar av kapaciteten av spridarna på e85 mer på bensin.

    Fundrade även jag på motorbyte till 2,3l men då blir det mycket mer jobb, plus att det sitter ju originalkolvar i den så därför körde jag vidare på min 2,0l.

    Byta kolvar och ramlager går att göra med blocket kvar i bilen.

    Köpte td04,kungscobra,spridare och kolvar på maptun. olje &vatten rör på speedparts. alla packningar,olja, oljefilter lokalt. Resten hade jag sen tidigare. Sen lönar det sig att bli medlem i klubben bra rabatter på speedparts & maptun.

    mvh greger
    Saab 9-5 2,0T SC BioPower

Liknande ämnen

  1. Frågor ang ev motorbyte eller renovering på saab 9-5 02.a
    Av mr_saab95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-22, 11:36
  2. Renovering av 900 -95 2.0T
    Av MartinP i forum Projekt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-12-14, 14:28
  3. renovering av 900 2.0i
    Av rgolsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-25, 22:38
  4. Renovering
    Av Jaktlund i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-22, 23:35
  5. Renovering
    Av TSHT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-07, 16:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •