Skall göra detta hoppet nu, från 300 -> 360. Vad anser ni om bilspecifik mappning? Är det nödvändigt att köra med bilen i dyno eller kan man lika väl bara slänga in mjukvara?
Hur har NI gjort? Ni som rullar runt med steg 4-5.
Skall göra detta hoppet nu, från 300 -> 360. Vad anser ni om bilspecifik mappning? Är det nödvändigt att köra med bilen i dyno eller kan man lika väl bara slänga in mjukvara?
Hur har NI gjort? Ni som rullar runt med steg 4-5.
BioPowered Saab 9-5
400 Hk /490 Nm
1490mg/c 2008
Hade kört på Maptuns 360hk
beställa hem maptuns mjukvara och skippa dyno?
BioPowered Saab 9-5
400 Hk /490 Nm
1490mg/c 2008
Har du inte hårdvara som avviker från Maptuns steg på något betydande sätt så finns det ingen anledning att satsa på en bilspecifik mappning.
Skiljer sig spridarna så är det bara be dem att anpassa för dina specifika spridare
Jag har inte deras XT turbo, utan hederlig original 19T. Och jag har inte b234 kammar. Annars är det sig likt!
Tillräckligt?
Deras XT är en 19T#6 och b234 kammar behöver inte annan programvara
Dåså! Då låter ju det intressant.
Min tanke var iaf att det skulle vara ett säkrare kort med mappning. Så att inte man skulle råka köra med för lite soppa etc.
Glömde en sak, de kör med wössner. Jag har b204 kolvar & stakar. Skillnad?
Nää wössner är bara lättare så de varvar lättare
Kör du med maptuns 360hk själv?
Wastegaten bör vara synkad med mjukvaran.
För att få ut så mycket som möjligt så är det viktigt med rätt fjädertryck i klockan.
Dyno är förmodligen bäst annars skulle jag gissa att mjukvara tillsammans med ny wastegate skulle fungera.
Kammarna är inte helt oviktiga högt uppe i registret.
I princip så ska mjukvaran momentbegränsa från ca 3000-3500rpm för att sedan maxa turbon med stängd magnetventil.
Senast redigerat av PelleJ den 2019-11-30 klockan 21:37.
Sitter en wastegate från org. 15T nu. Tanken var att sätta på 0,5GLT. Mycket mer har jag inte kunskap om wastegates.
Har läst lite om kammar men huruvida det förvärrar bränsleekonomin har jag inte förstått mig på. Att plocka bort effekt i botten och få mer vid högre varvtal är ju dock något som är intressant nu när jag har den 5-växlade tomatlådan. Maptun rekommenderar kammarna från b234 i steg 5. Men är slut i lager. En hel vetenskap förövrigt.
Mailat Maptun och får väl förhoppningsvis svar imorn om hur det ser ut.
BioPowered Saab 9-5
400 Hk /490 Nm
1490mg/c 2008
Tommy på Maptun - "Gällande själva steget så behöver du byta kammar för att vi ska kunna hjälpa dig."
Dessförinnan skrev jag att jag inte brydde mig om att byta kammarna men ville gärna ha deras mjukvara ändå.
Konstigt tycker jag.
Blir inte maptun varfall.
Varför skulle jag inte kunna få ett program utan montering av b234 kammar?
Inget som de andra stora trim-leverantörerna hade något emot.
Senast redigerat av kitqeb den 2019-12-05 klockan 14:33.
BioPowered Saab 9-5
400 Hk /490 Nm
1490mg/c 2008
Mjukvaran bör vara framtagen för kammarna i fråga, dvs. du bör inte köra med mjukvara anpassad för B234 kammar i en motor med originalkammar.
Senast redigerat av Moderator den 2023-10-23 klockan 17:31. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Då borde väl Tommy på Maptun skriva det? Och erbjuda något annat som passar min setup som annars är identisk?
Borde ju vara så lätt som att skicka en mjukvara som inte är anpassad för b234 kammar?
BioPowered Saab 9-5
400 Hk /490 Nm
1490mg/c 2008
Du har inte tänkt på att dom har ett rykte att leva upp till!
Har du grejer som inte motsvarar det i deras program så är det ju rätt så solklart.
Kan du skruva så du kan byta kammar så finns det nog bra många av oss som ligger på en omgång?
Tyckte Tommy skrev rätt så i klartext vad som gällde.
Kammar kan göra en sjuk skillnad om det är rätt mappat för detta.
Sen är det även olika hur man ev klockar in dom.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Nu är jag långt ifrån expert inom mappningsområdet, men att ändra en mjukvara för att passa till andra kammar utan att köra bilen (motorn) i en dyno kan ju inte vara helt lätt.
Med x antal år som maptun har i nacken så förvånar det mig att de inte skulle ha ett program utan kammarna inräknat som de har kört och anpassat i dyno.
Men tår lyckades man tydligen trampa på Trodde inte de skulle vara såpass låsta i sina "steg". Då kan man alltså inte komma med 875cc, eller bosch spridare heller. Som någon förespråkade att det var bara till att meddela så de kunde konfigurera.
Men visst, har de bara specifikt Fanta, Cola och Sprite att erbjuda så får jag väl börja leta någon annanstans om inte någon har kammarna liggandes.
BioPowered Saab 9-5
400 Hk /490 Nm
1490mg/c 2008
Precis, har inte Maptun en färdig mjukvara för hårdvarukonfigurationen i fråga så måste det till en individuell mappning och jag tror inte Maptun gör det längre pga tidsåtgången.
https://www.maptun.com/en/performance/individual-tuning