Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: 9-3 2.0 SE 1998 - Pigga upp

  1. #1

    9-3 2.0 SE 1998 - Pigga upp

    Hej
    Jaja jag vet, jag har en tråkig bil men trivs med den ändå :-)

    Fråga: Har en vanlig 9-3 -98 utan turbo.
    Skulle vilja pigga upp motorn lite men har förstått att chipp-trim på denna bil är utesluten (suck)
    Någon som har några ideer och hur jag kan få ut lite mer kraft ur motorn utan att det kostar 11 milioner?
    Skulle dessutom gärna vilja etanolkonvertera den.
    Tips på konverteringssats eller mekare i Skåneland som kan ta sig an detta?

    Och så en bonusfråga. Givetvis kyler inte min AC, kan man fylla den någonstanns utan att det kostat mer än bilen?

    Tacksam för svar
    Mvh
    Stefan

  2. #2
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: 9-3 2.0 SE 1998 - Pigga upp

    Citat Ursprungligen postat av hookieman
    Hej
    Jaja jag vet, jag har en tråkig bil men trivs med den ändå :-)

    Fråga: Har en vanlig 9-3 -98 utan turbo.
    Skulle vilja pigga upp motorn lite men har förstått att chipp-trim på denna bil är utesluten (suck)
    Någon som har några ideer och hur jag kan få ut lite mer kraft ur motorn utan att det kostar 11 milioner?
    Skulle dessutom gärna vilja etanolkonvertera den.
    Tips på konverteringssats eller mekare i Skåneland som kan ta sig an detta?

    Och så en bonusfråga. Givetvis kyler inte min AC, kan man fylla den någonstanns utan att det kostat mer än bilen?

    Tacksam för svar
    Mvh
    Stefan
    Vad har du för erfarenhet av bilmek och bil-el?

    Det går såklart att mappa ditt Motronic-system, men det är inte många som kan/vill.


    Har du lite mekvana så konvertera till T5 och lägg in en mapp för E85. Det ger mer kraft och billigare bränslekostnad. Dessutom blir ju möjligheterna att optimera mjukvaran bra mycket större!

    Vad gäller AC så kostar det inte mycket att fylla om du bara ska fylla. Jag betalade 600:- för att få min fylld hos en privatperson och en firma lär väl ta det dubbla.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    322

    Re: 9-3 2.0 SE 1998 - Pigga upp

    Problemet är att man inte "bara" får fylla på gasen, systemet måste läcksökas innan.

  4. #4
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: 9-3 2.0 SE 1998 - Pigga upp

    Citat Ursprungligen postat av olof102
    Problemet är att man inte "bara" får fylla på gasen, systemet måste läcksökas innan.
    Ja egentligen måste auktoriserad personal göra det. Men hos han jag fyllde så ingick även trycktest av systemet samt läcksökning med något medium som börjar lysa vid belysning med UV-ljus. Att fylla systemet är en baggis om man kan det, men att läsa på Flashback och sedan tro att man kan....då blir det obra.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    gbg
    Inlägg
    210

    9-3 2.0 SE 1998 - Pigga upp

    att bygga om till T5 och då turbo går nog inte eftersom bilen är helbilsgodkännd vilket innebär ombyggt fordon i såfall via sfro.

    då behöver du byta motor, drivlina och bromsar till annat än original.

    och vad jag har förstått så behöver delarna var hyffsat olika,
    tex att ta bromsar motor o vxlåda från samma bil modell o mont räcker då inte.

    utan allt komplett från nyare T8 motorn o låda o bromsar från tex ng9-3 hade nog fungerat alt. v6 an från ng9-3 men då behövs mkt mer för att få det o lira och är därmed billigare o köpa en annan saab.

    tyvärr eftersom du har sugmotorn så finns det inget billigt sätt att trimma. allt kostar stryk och ger inte mkt om du inte tarisär hela motor o borrar upp o portar o byter kamaxlar mm.

    mer kräm byt bil tyvärr.

    Med vänlig hälsning,
    Saab 9-5 2,3T SC R.I.P.
    Saab 9-3 2,0t -00 steg 3
    Saab 99 -83 R.I.P.
    Saab 9000 2,3T såld

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    gbg
    Inlägg
    210

    9-3 2.0 SE 1998 - Pigga upp

    btw dom flesta trimmfirmor kan nog chippa/mappa om för e85 men dom ger dig förmodligen rådet att låta bli eftersom det oftast kostar en del o du får då kör väldigt många mil innab det betalar sig.
    mvh
    Saab 9-5 2,3T SC R.I.P.
    Saab 9-3 2,0t -00 steg 3
    Saab 99 -83 R.I.P.
    Saab 9000 2,3T såld

  7. #7

    Re: 9-3 2.0 SE 1998 - Pigga upp

    Hepp
    Ja det är väll som jag trodde att det är billigare att byta bil.
    Tråkigt men sant.

    Tack för stt ni tog er tid att svara

  8. #8
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: 9-3 2.0 SE 1998 - Pigga upp

    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Robin
    att bygga om till T5 och då turbo går nog inte eftersom bilen är helbilsgodkännd vilket innebär ombyggt fordon i såfall via sfro.

    då behöver du byta motor, drivlina och bromsar till annat än original.

    och vad jag har förstått så behöver delarna var hyffsat olika,
    tex att ta bromsar motor o vxlåda från samma bil modell o mont räcker då inte.

    utan allt komplett från nyare T8 motorn o låda o bromsar från tex ng9-3 hade nog fungerat alt. v6 an från ng9-3 men då behövs mkt mer för att få det o lira och är därmed billigare o köpa en annan saab.

    tyvärr eftersom du har sugmotorn så finns det inget billigt sätt att trimma. allt kostar stryk och ger inte mkt om du inte tarisär hela motor o borrar upp o portar o byter kamaxlar mm.

    mer kräm byt bil tyvärr.

    Med vänlig hälsning,
    Du behöver inte turbo för att köra T5...

    Jag har skickat i T5 i min NG900 2.3i och fick hjälp med mappning. Kostnad 1500:- för prylar och en låda öl för mappningen. Visst det går inte undan, men det blir märkvärt annan motorkaraktär med mer klös. Kostnaden kör man in på 1000 mil då man sparar 2:-/mil på spriten...iaf jag, och då har jag tung högerfot.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    gbg
    Inlägg
    210

    9-3 2.0 SE 1998 - Pigga upp

    Citat Ursprungligen postat av Echonator
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Robin
    att bygga om till T5 och då turbo går nog inte eftersom bilen är helbilsgodkännd vilket innebär ombyggt fordon i såfall via sfro.

    då behöver du byta motor, drivlina och bromsar till annat än original.

    och vad jag har förstått så behöver delarna var hyffsat olika,
    tex att ta bromsar motor o vxlåda från samma bil modell o mont räcker då inte.

    utan allt komplett från nyare T8 motorn o låda o bromsar från tex ng9-3 hade nog fungerat alt. v6 an från ng9-3 men då behövs mkt mer för att få det o lira och är därmed billigare o köpa en annan saab.

    tyvärr eftersom du har sugmotorn så finns det inget billigt sätt att trimma. allt kostar stryk och ger inte mkt om du inte tarisär hela motor o borrar upp o portar o byter kamaxlar mm.

    mer kräm byt bil tyvärr.

    Med vänlig hälsning,
    Du behöver inte turbo för att köra T5...

    Jag har skickat i T5 i min NG900 2.3i och fick hjälp med mappning. Kostnad 1500:- för prylar och en låda öl för mappningen. Visst det går inte undan, men det blir märkvärt annan motorkaraktär med mer klös. Kostnaden kör man in på 1000 mil då man sparar 2:-/mil på spriten...iaf jag, och då har jag tung högerfot.
    aha trodde du menade t5 med turbo, visste inte det gick att göra men gött i så fall
    Saab 9-5 2,3T SC R.I.P.
    Saab 9-3 2,0t -00 steg 3
    Saab 99 -83 R.I.P.
    Saab 9000 2,3T såld

  10. #10
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: 9-3 2.0 SE 1998 - Pigga upp

    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Robin
    Citat Ursprungligen postat av Echonator

    Du behöver inte turbo för att köra T5...

    Jag har skickat i T5 i min NG900 2.3i och fick hjälp med mappning. Kostnad 1500:- för prylar och en låda öl för mappningen. Visst det går inte undan, men det blir märkvärt annan motorkaraktär med mer klös. Kostnaden kör man in på 1000 mil då man sparar 2:-/mil på spriten...iaf jag, och då har jag tung högerfot.
    aha trodde du menade t5 med turbo, visste inte det gick att göra men gött i så fall

    Kan bara säga att det är värt varenda krona! Möjligheterna i T5suite är oändliga!

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

Liknande ämnen

  1. Röd innerbelynsing i 9-3 1998
    Av MartinAberg i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-09-05, 18:29
  2. "Saabar inte pigga efter 200km/h"
    Av beatone i forum Allmänt
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2007-08-29, 14:33
  3. Hur ska jag pigga upp min Saab 93 SS 2.0t -03 175hk ?
    Av kbarkman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-15, 22:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •