Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Stereo från 9-5 -09 i -05'a

  1. #1

    Stereo från 9-5 -09 i -05'a

    Hej
    Är det någon som har bytt ut originalstereon i 9-5 2005 till en stereo som suttit i -06 och framåt?
    Det jag hoppas är att jag på skroten kan hitta en stereo och på ett enkelt sätt få en auxingång. Kommer mina rattknappar att funka med den nyare stereon och är det något som måste kopplas om?

    detta undrar Martin
    Saab 9-5 2,0 BP 2005

  2. #2
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 006
    Medlem#
    4706

    Re: Stereo från 9-5 -09 i -05'a

    Passar inte alls.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 483

    Re: Stereo från 9-5 -09 i -05'a

    Nej som sagt var. För det första är det annan storlek, men det viktigaste är att den har helt annan busskommunikation.
    Jag föreslår istället att du skaffar en annan eftermarknadsstero av bra fabrikat, typ Pioneer, Kenwood, Sony el.dyl. Det finns monteringsprylar som plattor och adaptrar till rattkontroller som passar din bil.
    Dessutom kan du ju välja en apparat med BT, vilket gör att du får full HF och telefon ut i högtalarna, dessutom kan du streama musik från mobilen.
    Ofta verkar det som att de apparater 06-10 som finns på demonteringarna inte är urgifta. Då kan man aldrig få igång dom i en annan bil.

    Bli inte skraj att byta om det skulle vara så att du läser min tråd viewtopic.php?f=6&t=323910 9-5 06 t.om 10 fick ju "GM-stereon", tillverkad av FujitsuTen och det har tydligen ställt till en hel del.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  4. #4

    Re: Stereo från 9-5 -09 i -05'a

    Ok
    Min idé som jag tycket var bra, var alltså inte det!
    Det får bli en ny stereo istället.
    Martin
    Saab 9-5 2,0 BP 2005

  5. #5

    Re: Stereo från 9-5 -09 i -05'a

    Hej igen
    Om jag köper en Kenwood ed kommer då alla högtalare att fungera eller behöver jag en massa extra kablage? Som jag fattar det så sitter originalstereon ansluten med en iso-kontakt och den nya har ju också iso och då borde det ju bara vara att koppla in och sedan se till så att det ser snyggt ut.
    Saab 9-5 2,0 BP 2005

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 483

    Re: Stereo från 9-5 -09 i -05'a

    Nja, riktigt så enkelt kanske det inte är.
    Viken stereo sitter nu i? AS1 eller AS2? (AS1 har enbart CD och AS2 har både kassett och CD).
    AS1 har inbyggd förstärkare, så där går det att koppla direkt till högtalarkablarna som kommer upp till radion.
    AS2, (som är den vanligaste typen) har en extern förstärkare längst ner vid höger A-stolpe och laddar du på med 4X50W från din nya Kenwood i högtalarkablarna inne i panelen så kommer du att skjuta sönder slutsteget. Så där behövs högnivå-lågnivåomvandlare. Sedan är det inte ISO på SAAB's originalare. Dessutom sitter det busskablar i kontaktstyckena i panelen och råkar du skicka spänning på en av dom så kan du skjuta TWICE och/eller annat styrdon. - Det blir varken roligt eller billigt!

    Jag tycker du ska kolla med någon bra firma, ex.vis http://www.blekingebilradio.se , http://www.brl.se ,finns många fler men dom var vad jag kom på nu, vad du behöver. Dom kan förse dig med speldosa, monteringsram och de adaptrar du behöver för att få allt att fungera. Men som sagt, kolla upp vad du har för anläggning nu, för firman behöver veta det angående adaptrar.

    Vill du ha kopplingsschema över ljudanläggningen till din bil så kan du PM:a mig, då kan jag maila ett till dig.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

Liknande ämnen

  1. Lågnivå från orginal stereo ????
    Av cepehjulet i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-05-16, 16:45
  2. Kan jag sätta i en stereo från en og 9-3 i en ng 900?
    Av scasi i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 20:36
  3. cd stereo från 9-3og i en 900ng ?
    Av Daniel_333 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 20:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •