Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: byta till Powerflex motorkuddar?

  1. #1

    byta till Powerflex motorkuddar?

    tjena, jag tänkte byta till powerflex på min saab 9000. men det är många som säger att dom blir så konstig då, typ vibrerar som fan å sånt. men ska jag byta dom två övre och på växellådan till powerflex och låta dom undre vara original? dom övre och på växellådan är bra slut.. tror ni dom andra är slut oxå då? finns det bara original motorkuddar under?


    ge mig tips och råd hur man får ut motorkuddarna smidigast!

    Mvh Patrik
    Saab 2.3t <3

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 081
    Medlem#
    7182

    Re: byta till Powerflex motorkuddar?

    Jag har bytt på min Aero, både nedre stora som sitter i växellådan och de två övre som sitter i "staget".

    Eftersom bussningarna är tvådelade så går det lätt och montera. Växellådan är inga konstigheter, lossa bygeln och lyft liiiiite försiktigt med domkraft på motor/växellåda så du får ut den gamla bussningen och i med den nya.

    De två övre är lite jobbigare, den ena är lätt som sitter fast i det fästet som man kan skruva lös. Det är "bara" att skruva lös och antingen pressa ur eller med ett bågfilblad såga sönder metallhylsan till bussningen. Då kan man ta en huggmejsel och knäcka till kanten så spänningen släpper och sen antingen knacka ur den med en hammare eller dra ur den med en tång.

    Den som sitter fast i fästet som sitter skruvat i toppen kan man såklart också ta lös och arbeta med på bänk... men.... det såg inte så kul ut och ta bort den. Jag tog en borrmaskin och borrade ur så mycket av gummit som möjligt. Sen tog jag ett bågfilblad och sågade sönder hylsan runt bussningen och sen knäckte jag till den med huggmejseln och knackade ur med hammaren. Gick fint det också, men tog lite längre tid.

    Bussningarna är lite olika också, två med en lite bredare kant och två med en lite smalare kant. Om jag inte kommer ihåg fel så är det de två med bred kant som skall sitta i det fästet som är lätt att ta lös, och de med smal kant skall sitta i fästet i toppen. Men det är ju lätt att mäta sig till, eller bara testa. Är ju liiiite enklare och få ur dessa bussningarna, görs med handkraft typ och kanske lite gummiklubba.

    De undre kuddarna är nog bara hydrauliska som finns. Vill man så går det nog svarva en bussning i polyuretan/delrin/aluminium beroende på hur stumt man vill ha det och bygga ett eget fäste med hjälp av en gammal kudde.

    Det blev nog lite mer vibrationer i bilen på tomgång efter bytet av kuddarna tror jag, men samtidigt så kan man bara kliva av gasen och sen stämpla fullt igen typ utan att det blir något ryck.

    MVH

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    29

    Re: byta till Powerflex motorkuddar?

    Tja, har powerflex i min 9000. Det blir vibrationer ja, men du kan motverka dem genom att. Montera en ny original bussning istället för den en p bussningen i övre fästet. De vibrationer jag känner är på tomgång endast.

    Mvh benna
    Saab 9000 2.3T CSE -95
    Volvo v70n Bifuel -06
    Oldsmonbile super 88 -59

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Medlem#
    8759

    Re: byta till Powerflex motorkuddar?

    Jag böt i övre rätt nyligen, dock till den billigare varianten ("HD-bussning" som det heter på speedparts..), plockade dock loss även det fästet som sitter på motorn då jag ändå hängde av multiremmen för att byta p-box bakom remskiva, då var jag ju ändå nästan där så tyckte det skulle bli enklare att demontera hela fästet.

    Mina övre bussningar var kassa så upplever nu mindre ryck samt även bättre växlingskvalitet vid hårdare gaspådrag, kanske lite mer vibrationer än original men bara måttligt


  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 081
    Medlem#
    7182

    Re: byta till Powerflex motorkuddar?

    Citat Ursprungligen postat av mickeopel
    Mina övre bussningar var kassa så upplever nu mindre ryck samt även bättre växlingskvalitet vid hårdare gaspådrag, kanske lite mer vibrationer än original men bara måttligt
    Bra beskrivet faktiskt hur det blir, man slipper det där att man måste vänta en halvtimme mellan varje växling å så slipper man det där att det känns som att motorn ska slå i torpeden och hela bilen gungar till... typ

    Då känns de där vibrationerna som blir på tomgång inte så viktiga plötsligt, för trots allt så kör man ju oftast bilen.

    MVH

  6. #6

    Re: byta till Powerflex motorkuddar?

    Tack för råden grabbar!
    Saab 2.3t <3

  7. #7

    Re: byta till Powerflex motorkuddar?

    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Jag har bytt på min Aero, både nedre stora som sitter i växellådan och de två övre som sitter i "staget".

    Eftersom bussningarna är tvådelade så går det lätt och montera. Växellådan är inga konstigheter, lossa bygeln och lyft liiiiite försiktigt med domkraft på motor/växellåda så du får ut den gamla bussningen och i med den nya.

    De två övre är lite jobbigare, den ena är lätt som sitter fast i det fästet som man kan skruva lös. Det är "bara" att skruva lös och antingen pressa ur eller med ett bågfilblad såga sönder metallhylsan till bussningen. Då kan man ta en huggmejsel och knäcka till kanten så spänningen släpper och sen antingen knacka ur den med en hammare eller dra ur den med en tång.

    Den som sitter fast i fästet som sitter skruvat i toppen kan man såklart också ta lös och arbeta med på bänk... men.... det såg inte så kul ut och ta bort den. Jag tog en borrmaskin och borrade ur så mycket av gummit som möjligt. Sen tog jag ett bågfilblad och sågade sönder hylsan runt bussningen och sen knäckte jag till den med huggmejseln och knackade ur med hammaren. Gick fint det också, men tog lite längre tid.

    Bussningarna är lite olika också, två med en lite bredare kant och två med en lite smalare kant. Om jag inte kommer ihåg fel så är det de två med bred kant som skall sitta i det fästet som är lätt att ta lös, och de med smal kant skall sitta i fästet i toppen. Men det är ju lätt att mäta sig till, eller bara testa. Är ju liiiite enklare och få ur dessa bussningarna, görs med handkraft typ och kanske lite gummiklubba.

    De undre kuddarna är nog bara hydrauliska som finns. Vill man så går det nog svarva en bussning i polyuretan/delrin/aluminium beroende på hur stumt man vill ha det och bygga ett eget fäste med hjälp av en gammal kudde.

    Det blev nog lite mer vibrationer i bilen på tomgång efter bytet av kuddarna tror jag, men samtidigt så kan man bara kliva av gasen och sen stämpla fullt igen typ utan att det blir något ryck.

    MVH

    tkr du jag ska sätta i fjäderbensstag oxå?
    Saab 2.3t <3

  8. #8

    Re: byta till Powerflex motorkuddar?

    Citat Ursprungligen postat av mickeopel
    Jag böt i övre rätt nyligen, dock till den billigare varianten ("HD-bussning" som det heter på speedparts..), plockade dock loss även det fästet som sitter på motorn då jag ändå hängde av multiremmen för att byta p-box bakom remskiva, då var jag ju ändå nästan där så tyckte det skulle bli enklare att demontera hela fästet.

    Mina övre bussningar var kassa så upplever nu mindre ryck samt även bättre växlingskvalitet vid hårdare gaspådrag, kanske lite mer vibrationer än original men bara måttligt

    hd bussningen är väl lite sämre kvalité på? eller är dom bara mjukare än p bussningarna? dom kostar ju hälften så lite som pfelx... jaa, när jag drog på så skorrade det i växelspaken och så jag lät en på bilcity (saab) provköra å då konstaterade han att allt i lådan var helt.. jag bromsade sen å släppte upp kopplingen och då såg jag hur slut kuddarna var... haha, sopslut!
    Saab 2.3t <3

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 081
    Medlem#
    7182

    Re: byta till Powerflex motorkuddar?

    Fjäderbensstag har jag aldrig kört med faktiskt, och har du pengar så kan det väl vara kul också.

    Tror man märker av riktiga stötdämpare/fjädrar mer än bara ett fjäderbensstag, men om du redan har bra chassi så kan nog ett stag göra skillnad.

    MVH

  10. #10

    Re: byta till Powerflex motorkuddar?

    Citat Ursprungligen postat av mickeopel
    Jag böt i övre rätt nyligen, dock till den billigare varianten ("HD-bussning" som det heter på speedparts..), plockade dock loss även det fästet som sitter på motorn då jag ändå hängde av multiremmen för att byta p-box bakom remskiva, då var jag ju ändå nästan där så tyckte det skulle bli enklare att demontera hela fästet.

    Mina övre bussningar var kassa så upplever nu mindre ryck samt även bättre växlingskvalitet vid hårdare gaspådrag, kanske lite mer vibrationer än original men bara måttligt

    Bara för att ge ett tips!
    Byt dom två bussningarna till bärarmarna fram de ger en sjuk skildnad. Vad jag kan märka
    så är det inte så stor skildnad på powerflex motorkudde jämtemot HD bussningen som
    speedparts har, möjligtvis sämre kvalité eftersom den är billigare, de är det enda jag kan
    tänka mig !
    Saab 9000 672hk

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Medlem#
    8759

    Re: byta till Powerflex motorkuddar?

    Citat Ursprungligen postat av saab_9000
    Citat Ursprungligen postat av mickeopel
    Jag böt i övre rätt nyligen, dock till den billigare varianten ("HD-bussning" som det heter på speedparts..), plockade dock loss även det fästet som sitter på motorn då jag ändå hängde av multiremmen för att byta p-box bakom remskiva, då var jag ju ändå nästan där så tyckte det skulle bli enklare att demontera hela fästet.

    Mina övre bussningar var kassa så upplever nu mindre ryck samt även bättre växlingskvalitet vid hårdare gaspådrag, kanske lite mer vibrationer än original men bara måttligt

    Bara för att ge ett tips!
    Byt dom två bussningarna till bärarmarna fram de ger en sjuk skildnad. Vad jag kan märka
    så är det inte så stor skildnad på powerflex motorkudde jämtemot HD bussningen som
    speedparts har, möjligtvis sämre kvalité eftersom den är billigare, de är det enda jag kan
    tänka mig !
    Du menar flygplansbussningarna? Såna har jag redan beställt i samma utförande som mitt motorfäste (alltså HD från speedparts), tycker det är okej att va lite snål, har varken banåkarambitioner eller en fin Aero så

  12. #12

    Re: byta till Powerflex motorkuddar?

    okej, schysst grabbar för tips!
    Saab 2.3t <3

  13. #13

    Re: byta till Powerflex motorkuddar?

    Citat Ursprungligen postat av mickeopel
    Citat Ursprungligen postat av saab_9000

    Bara för att ge ett tips!
    Byt dom två bussningarna till bärarmarna fram de ger en sjuk skildnad. Vad jag kan märka
    så är det inte så stor skildnad på powerflex motorkudde jämtemot HD bussningen som
    speedparts har, möjligtvis sämre kvalité eftersom den är billigare, de är det enda jag kan
    tänka mig !
    Du menar flygplansbussningarna? Såna har jag redan beställt i samma utförande som mitt motorfäste (alltså HD från speedparts), tycker det är okej att va lite snål, har varken banåkarambitioner eller en fin Aero så
    Precis det jag menar! Dom är ju hårda och fina så dom duger absolut:-)
    Saab 9000 672hk

Liknande ämnen

  1. Byta motorkuddar/växelådskuddar
    Av Manick i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-04, 09:15
  2. Bakre länkarmsbussning, byta till Powerflex eller original OG9-5
    Av Ola i norr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-10, 00:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •