Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Byta kamkjedja?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    57

    Byta kamkjedja?

    Tjena!

    Efter 16000 mil har kjedjan nu redan gett upp på min 9-5 Aero -00.
    Då den rasslar utav bara h*lvete så tänkte jag att de kanske e dags att byta den innan den brister och det blir motorbyte istället.
    Har varit och köpt en komplett kjedjesats på saab med både kamkjedja och balansaxelkjedja, spännare, packningar och hela skiten.

    Nu kommer vi till den delen jag ser fram emot minst. Jag ska alltså byta dessa med motorn i bilen. Har googlat en hel del och hittat lite bilder men inte någon komplett guide. Får inte heller WIS att funka i min dator.
    Känns lite osäkert att göra ett kjedjebyte på frihand utan att ha gjort de innan så en riktigt bra guide hade varit guld värd.
    Finns det att få tag på på internet så man kan skriva ut?

    Hade även tänkt ta av sumpen och rengöra när jag ändå håller på men läste att det kan va ganska jobbigt att få av den på dessa bilarna med motorn kvar i bilen?

    Har även köpt en uppgraderingssats till vevhusvent som ska på. Något annat jag bör tänka på?

    Mvh
    Micke
    "Han som ingen turbo har, han får åka utan bar"
    http://www.garaget.org/M_icke_

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Byta kamkjedja?

    Hej ! Har WIS på min dator som funkar, om du vill kan jag kopiera över momenten i textform åt dig.

    Angående oljetråget så får man ta bort DP'n med katt, sen går det att få ner tråget, Liiite tight men det går absolut !

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    335

    Re: Byta kamkjedja?

    jag har nyligen bytt kamsats med motorn i.
    Lämpligast är att släppa båda motorfästena så du får någon cm till i sidled.
    svårast är att komma åt torx skruvarna som sitter mot hjulhuset.
    liten torx som gäller.
    tråget tar du lättast bort om du släpper det övre motorfästet och pumpar upp motorn lite på ytterdelen av vevremskivan.träbit imellan domkraft å remhjul fungerar bra.
    förbered dej för fastrostade skruvar mellan kat
    och bakre avgassystem. mina var helt rund så ja tog ner hela systemet å bytte alla skruvar. kapade lös gamla med rondellen.
    skicka pm om du har frågor.
    Saab 9-5 2.0t -99 250hk.
    Saab 9-5 2.3t -03 Vector 310hk.
    Saab 9-3 1.8t -07 Snart 265hk.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    växjö
    Inlägg
    1

    Re: Byta kamkjedja?

    Hej!
    Den vanligaste orsaken till att en kedja blir utsliten är som du säkert redan vet pga oilsludge!

    Om du ska ge dig på att byta detta så ska du se till att rengöra allt noggrant och kolla över oljekanaler till kedjan

    Ett tips är att strunta i balansaxel kedjan då det ofta är dessa som ger upp i första hand.
    Sen är det lite trevligare gång på motorn utan dessa enligt min mening

    Resultatet av att inte ha balansaxlarna är:
    Jämnare tomgång
    Lite mer vibrationer när du kör
    Piggare motor
    Sportigare ljud

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    57

    Re: Byta kamkjedja?

    Citat Ursprungligen postat av Bobzi
    Hej ! Har WIS på min dator som funkar, om du vill kan jag kopiera över momenten i textform åt dig.

    Angående oljetråget så får man ta bort DP'n med katt, sen går det att få ner tråget, Liiite tight men det går absolut !
    Ja tack det vore jättesnällt!
    "Han som ingen turbo har, han får åka utan bar"
    http://www.garaget.org/M_icke_

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    57

    Re: Byta kamkjedja?

    Citat Ursprungligen postat av blanks
    jag har nyligen bytt kamsats med motorn i.
    Lämpligast är att släppa båda motorfästena så du får någon cm till i sidled.
    svårast är att komma åt torx skruvarna som sitter mot hjulhuset.
    liten torx som gäller.
    tråget tar du lättast bort om du släpper det övre motorfästet och pumpar upp motorn lite på ytterdelen av vevremskivan.träbit imellan domkraft å remhjul fungerar bra.
    förbered dej för fastrostade skruvar mellan kat
    och bakre avgassystem. mina var helt rund så ja tog ner hela systemet å bytte alla skruvar. kapade lös gamla med rondellen.
    skicka pm om du har frågor.
    Tack för infon! känns som jag har lite mer kött på benen nu!

    Kan hända att det dyker upp nya frågor när jag sätter igång med bytet :P
    "Han som ingen turbo har, han får åka utan bar"
    http://www.garaget.org/M_icke_

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    57

    Re: Byta kamkjedja?

    Citat Ursprungligen postat av hagge3211
    Hej!
    Den vanligaste orsaken till att en kedja blir utsliten är som du säkert redan vet pga oilsludge!

    Om du ska ge dig på att byta detta så ska du se till att rengöra allt noggrant och kolla över oljekanaler till kedjan

    Ett tips är att strunta i balansaxel kedjan då det ofta är dessa som ger upp i första hand.
    Sen är det lite trevligare gång på motorn utan dessa enligt min mening

    Resultatet av att inte ha balansaxlarna är:
    Jämnare tomgång
    Lite mer vibrationer när du kör
    Piggare motor
    Sportigare ljud
    Hade tänkt använda balansaxelkjedjan med dels då jag ju faktiskt har köpt den och dels för att jag läst många trådar där dom säger att T7-motorn kan bli riktigt otrevlig utan den. Det är ju inte så svårt att hänga på en ny kjedja där med när man ändå gör jobbet så att säga och sen behöver jag förhoppningsvis inte oroa mig över kjedjorna mer på iaf 15000 mil till. :P
    "Han som ingen turbo har, han får åka utan bar"
    http://www.garaget.org/M_icke_

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    335

    Re: Byta kamkjedja?

    Citat Ursprungligen postat av Miccce
    Citat Ursprungligen postat av hagge3211
    Hej!
    Den vanligaste orsaken till att en kedja blir utsliten är som du säkert redan vet pga oilsludge!

    Om du ska ge dig på att byta detta så ska du se till att rengöra allt noggrant och kolla över oljekanaler till kedjan

    Ett tips är att strunta i balansaxel kedjan då det ofta är dessa som ger upp i första hand.
    Sen är det lite trevligare gång på motorn utan dessa enligt min mening

    Resultatet av att inte ha balansaxlarna är:
    Jämnare tomgång
    Lite mer vibrationer när du kör
    Piggare motor
    Sportigare ljud
    Hade tänkt använda balansaxelkjedjan med dels då jag ju faktiskt har köpt den och dels för att jag läst många trådar där dom säger att T7-motorn kan bli riktigt otrevlig utan den. Det är ju inte så svårt att hänga på en ny kjedja där med när man ändå gör jobbet så att säga och sen behöver jag förhoppningsvis inte oroa mig över kjedjorna mer på iaf 15000 mil till. :P

    Helt rätt!
    det är ba joll å strunta i ballans satsen. den sitter där av en anledning!
    Saab 9-5 2.0t -99 250hk.
    Saab 9-5 2.3t -03 Vector 310hk.
    Saab 9-3 1.8t -07 Snart 265hk.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Byta kamkjedja?

    Varför skulle avsaknaden av balansaxlar ge jämnare tomgång?
    Rent spontant tappar man ju roterande massa. Borde den inte bli lite oroligare?
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: Byta kamkjedja?

    Du kanske har Windows 7 64-bitar på din dator?
    I så fall kan du få WIS att fundera om du tex installerar WMware på datorn och i den virtuella miljön installerar Win XP och WIS.

    Alla mina gamla program (tex WIS, EPC, VADIS, Porsche PET) som inte vill fungera i Win 7 64-bit kör jag där.

    Per L

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    57

    Re: Byta kamkjedja?

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Du kanske har Windows 7 64-bitar på din dator?
    I så fall kan du få WIS att fundera om du tex installerar WMware på datorn och i den virtuella miljön installerar Win XP och WIS.

    Alla mina gamla program (tex WIS, EPC, VADIS, Porsche PET) som inte vill fungera i Win 7 64-bit kör jag där.

    Per L
    Precis, har W7 64-bit :P

    låter som en lång krånglig omväg för mej som inte är någon datatekniker direkt :P
    "Han som ingen turbo har, han får åka utan bar"
    http://www.garaget.org/M_icke_

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Byta kamkjedja?

    Virtual box är också ett alternativt. Gratis och väldigt lätt att sätta upp.

    I professional( enterprise?) versionen av Win 7 finns XP-mode inbyggt, men det kräver som sagt var rätt version av Windows 7.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: Byta kamkjedja?

    Då tycker jag i så fall att du skall prova i första hand Virtual box.

    Visserligen är WMware också gratis men enkelt blev det inte för mig förrän jag fått en liten beskrivning hur jag skulle göra!

    Per L

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    57

    Re: Byta kamkjedja?

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Då tycker jag i så fall att du skall prova i första hand Virtual box.

    Visserligen är WMware också gratis men enkelt blev det inte för mig förrän jag fått en liten beskrivning hur jag skulle göra!

    Per L
    Provade att installera Virtual box men insåg snabbt att jag är helt vilsen vad gäller avancerad dator-användning. Tror därmed att möjligheten att jag skulle lyckas få fram dessa instruktionerna på egen hand är lika med noll.
    "Han som ingen turbo har, han får åka utan bar"
    http://www.garaget.org/M_icke_

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Byta kamkjedja?

    Du har PM

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    57

    Re: Byta kamkjedja?

    Har nu påbörjat bytet.

    Har nu inga som helst anvisningar då jag inte får WIS att fungera så jag får helt enkelt försöka på egen hand. Har en Haynes-handbok att glo i när jag behöver men den utgår ju ifrån att man har motorn ur bilen när man gör detta jobbet.

    Har haft oljesumpen av och rengjort samt rensat silen, vilket verkligen behövdes...!

    Nu kommer jag dock till ett läge där jag vill flytta motorn åt vänster för att få mer plats på kamsidan. Har ju tagit bort övre motorfästet och även det undre/bakre. Likförbannat sitter motorn som gjutet. Måste jag lossa övre växellådsfästet med?
    Är det något annat jag behöver lossa för att flytta den?

    Har även problem med att kammarna och vevens ÖD-läge inte stämmer. Har troligtvis att göra med att kjedjan är ganska slapp. Måste dessa ställas nu innan jag påbörjar bytet eller kan jag rätta till de sista millimeterna innan jag hänger på den nya kjedjan?
    "Han som ingen turbo har, han får åka utan bar"
    http://www.garaget.org/M_icke_

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    335

    Re: Byta kamkjedja?

    ja du måste veck med batteriet å hyllan som batteriet står i 4st 10mm sexkant.
    ställ även en liten garagedomkraft i rätt riktning under lådan så blir det lätt att dra motorn i sidled. jag satte även ner en 20x40mm trästötta ca 1m lång mellan toppen och övre stötdämparfästet å bände iväg den lite till. hade lite tryck på den med ett spännband.tjänade 1-2cm på detta.
    det enda du lossar är övre fästet ovanför remmen. du tar bort den alu armen samt släpper muttern på övre sidan av växellådan under batterihyllan. men kom ihåg att ha domkraft under den.
    jag slet lös allt utan att märka upp. men vissa säger att man skall märka upp..
    sitter ju markeringar på allt och sen ska det vara 11 eller om det var 13 hylsor mellan kamdreven, säkert någon här som vet det annars kan ja luska fram det.. ena kammen stämde inte 100% för mej med märkningen. vette faen vem som konstruerat märkningen på den.
    Saab 9-5 2.0t -99 250hk.
    Saab 9-5 2.3t -03 Vector 310hk.
    Saab 9-3 1.8t -07 Snart 265hk.

Liknande ämnen

  1. byte av kamkjedja
    Av STOCKEN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-08, 19:11
  2. Kamkjedja till 9000cs -92 2.3T
    Av Mokko J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-25, 22:24
  3. Hur låter en dålig kamkjedja?
    Av Mackan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-03-29, 19:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •