Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: AS1 till AS2

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5

    AS1 till AS2

    Hej hej

    Har köpt mig min första 9-5 men har tyvärr bara AS1 i den! Vill ha allt original och har kollat runt om att uppgradera AS1 till AS2 men alla inlägg man kan hitta ger inte riktigt bra svar tycker ja, så nu ställer ja fråga rätt ut!

    Är det svårt?

    Jag har en AS2 enhet, alla högtalare och ett slutsteg, är det något mer man måste till? Kollade i dörrarna fram och såg det fanns kablar till högtalarna där.

    Tacksam för tips
    Calle

  2. #2

    Re: AS1 till AS2

    http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml

    Enheten måste vara skild från bilen den kommer ifrån och giftas med nya bilen.
    Signaturlös

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5

    Re: AS1 till AS2

    Har varit inne och kollat på den sidan och enheten som jag har är frånskilld, det ända den sidan säger är att det är svårt och inget mer, tänkte om det är något mer som provat på det

  4. #4

    Re: AS1 till AS2

    Citat Ursprungligen postat av Ahlcab
    Har varit inne och kollat på den sidan och enheten som jag har är frånskilld, det ända den sidan säger är att det är svårt och inget mer, tänkte om det är något mer som provat på det
    Det står inte att det är svårt, det står att det inte är enkelt (med enkelt menade jag att bara byta huvudenhet, förstärkare och högtalare). Om du inte har något emot att dra nya kablar och leta reda på specialkontaktdon (till förstärkaren) är det inte så svårt. Be någon med WIS att de skriver ut kopplingsschema för ljudsystemet så du har något att utgå från när du kopplar. Om du letar kontaktdon på skroten är det bra att veta att det ska vara samma kontaktdon för AS2 och AS3-förstärkaren. För AS2 saknas kablar till subwoofern.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5

    Re: AS1 till AS2

    Hej Göran,

    Ber om ursäkt för min formulering i föregående svar om sidan som du skrivit

    När ja plockade ner lite panelen där förstärkaren ska sitta så hittade jag kontakt stycket till den, mätte mig fram och det finns kontakt mellan den och kontakterna i framdörrarna.

    Dom sakerna jag gar nu är, komplett uppsats högtalare, en från skilld AS2 enhet och så förstärkaren, är det något mer ja ska leta reda på för att väva ihop det ?

    // Carl-johan

  6. #6

    Re: AS1 till AS2

    Citat Ursprungligen postat av Ahlcab
    När ja plockade ner lite panelen där förstärkaren ska sitta så hittade jag kontakt stycket till den, mätte mig fram och det finns kontakt mellan den och kontakterna i framdörrarna.
    Då har du redan kontaktdonet till förstärkaren. Jag tror inte alla varianter/årsmodeller har detta kontaktdon. Jag tycker att det är märkligt att Saab monterade donet då det endast passar förstärkaren till AS2 och AS3 och hur vanligt är det att en bil med AS1 uppgraderas till AS2 eller AS3 (en uppgradering som dessutom kräver fler kablar till donet)?

    Citat Ursprungligen postat av Ahlcab
    Dom sakerna jag gar nu är, komplett uppsats högtalare, en från skilld AS2 enhet och så förstärkaren, är det något mer ja ska leta reda på för att väva ihop det ?
    Du behöver elschema, kontaktstift (finns att köpa med stor prislapp hos Saab-handlare) till kontaktdonet, en hel del kablar och någon med en TECH2 som kan gifta in huvudenheten i bilen. Tänk också på att de fyra kabelparen med ljudsignalen från huvudenheten till förstärkaren ska tvinnas (dvs åtta kablar tvinnade till fyra tvinnade par).
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Hajom, Västra Götaland
    Inlägg
    97
    Medlem#
    2733

    Re: AS1 till AS2

    Vad var det för kontaktdon som du hade där slutsteget skall sitta? Jag hade bara 2 små som kom från dörrarna. Köp Kontaktstycken från en skrotad bil med 5 decimeter kabel på så kan du skarva dit kablage lite enklare, då det är lite trångt där. Du behöver också kontakter som skall vara till stereon. Jobbet i sig är inte så svårt, det tar bara en jävla tid för det är mycket kabel och som sagt det är inte gott om plats men det känns bra när det är färdigt.
    9-3 SC 2,0T -06
    9-5 SC 2,3(t)T BP -10 (Hirsch) Nordic AERO St2+

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5

    Re: AS1 till AS2

    Jag hittade ett kontaktstycke som såg ut att va till slutsteget, inte hundra säker om det ät det nu då :-/

    Klippte du ett kontakt stycke med kabel från skroten som du sen kopplade på kontakt stycket till stereon?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Hajom, Västra Götaland
    Inlägg
    97
    Medlem#
    2733

    Re: AS1 till AS2

    Kontaktstycket är säkert 15cm långt med en jädra massa anslutningar.

    Ja det var så jag gjorde. Det blir rätt mycket kablar mellan stereon och slutsteget. Högtalarkablar skall klippas från stereokontakten för att kopplas till slutsteget, lågnivå mellan kontakterna, kablar för centerkanal. Jag har säkert glömt några. Jag har kopplingsscheman om du behöver, kan scanna dom på måndag.
    9-3 SC 2,0T -06
    9-5 SC 2,3(t)T BP -10 (Hirsch) Nordic AERO St2+

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •