Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Saaben känns slö

  1. #1

    Saaben känns slö

    Tjena ingne aning om tråden ligger rätt då jag är ganska ny på detta forumet. ( medlem ett tag men inte varit inne här så mycket )

    Bil: Saab 9-3
    Årsmodell: 1999
    Moter: 2,0T ( 200HK )
    Mil: 16200
    den släpper utan problem i 1:an men den släpper inte i 2:an om jag drar på även om asfalten är lite blöt. den är välvårdad och all service är skött. och den är inte slut i motern känns det som. den går jämt och fint

    men det tar lång tid innan det händer något. Turbon laddar 0,9 - 1,0 bar men ibland går den bara upp till 0,7bar och stannar där. har läst lite att det kan vara en Vakumslang eller något. vad tror ni att det är ??

    MVH: en förtvivlad Saab Älskare :S

  2. #2

    Re: Saaben känns slö

    Hej, Du grundar att bilen är slö genom om den inte släpper på vxl??, 1 o 2ans växlar brukar vara moment begränsade! Du ska väll vara glad att du har gott om fäste!! NÄ, du får hitta ett annat testmetod att mäta bilens prestanda!!!

    Edit: Det som gör att det släpper är vridmomentet, har läst att har man under/runt 400nm på backen så ska det precis ha fäste!!

  3. #3

    Re: Saaben känns slö

    Sätt på Nankang-däck så får du hjulspinn.
    Signaturlös

  4. #4

    Re: Saaben känns slö

    men bör inte en bil med 200 HK få hjulspin i 2:an med ?

  5. #5
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Saaben känns slö

    1'an och 2'an är vanligtvis momentbegränsade just för att undvika hjulspinn.
    Går givetvis att ta bort om man vill det, men varför skulle man vilja det?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #6

    Re: Saaben känns slö

    Häftigt och kul ^^ hur tar man bort med :P ?

  7. #7

    Re: Saaben känns slö

    Citat Ursprungligen postat av Timmie92
    Häftigt och kul ^^ hur tar man bort med :P ?
    Haha, du har inte köpt mycket däck, det hörs ; ) Var glad så länge fäste finns, det går ju långsammare utan!

  8. #8

    Re: Saaben känns slö

    hehe jag har inte behövt byta däck till min ^^ däcken va nästa nya när jag köpte den :P och har bara haft den i 1 år :P.

    Men min Turbo laddar 0,9/1,0 Bar och sjunker till 0,7 bar. men I 2:an går den bara upp till 0,7bar sen i dem andra växlarna går den upp normalt. vad kan det bero på ?

    min Polare har en Volvo c70 som ska ha 270 HK och jag drog han i 1:an 2:an 3:an sen kom han i 4:an så i mitt huvud tycker jag bilen ska va fullt frisk i motor och allt.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    57

    Re: Saaben känns slö

    Citat Ursprungligen postat av Timmie92
    hehe jag har inte behövt byta däck till min ^^ däcken va nästa nya när jag köpte den :P och har bara haft den i 1 år :P.

    Men min Turbo laddar 0,9/1,0 Bar och sjunker till 0,7 bar. men I 2:an går den bara upp till 0,7bar sen i dem andra växlarna går den upp normalt. vad kan det bero på ?

    min Polare har en Volvo c70 som ska ha 270 HK och jag drog han i 1:an 2:an 3:an sen kom han i 4:an så i mitt huvud tycker jag bilen ska va fullt frisk i motor och allt.
    Men om du rastar en 270hk c70 upp till 4an. Hur kan du då säga att bilen känns slö?
    Att bilen inte spinner men ändå går så bra borde ju va en rejäl fördel?
    Och att rasta en 270hk Volvo upp till 4an är riktigt bra då dessa bilarna om jag inte har helt fel för mig toppar runt 160 på 3an..
    "Han som ingen turbo har, han får åka utan bar"
    http://www.garaget.org/M_icke_

  10. #10
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Saaben känns slö

    Citat Ursprungligen postat av Timmie92
    Men min Turbo laddar 0,9/1,0 Bar och sjunker till 0,7 bar. men I 2:an går den bara upp till 0,7bar sen i dem andra växlarna går den upp normalt. vad kan det bero på ?
    Det är antagligen momentbegränsningen som går in och håller ner laddtrycket för att du inte ska spinna bort all effekt, eller ännu värre skjuta en drivaxel eller rensa lådan.

    Visst är det häftigt med hjulspinn, men tro mig, tar du bort momentbegränsningen kommer du antagligen att få stryk av C70'n. Att du tar honom på låga växlar men han tar dig på höga beror antagligen på att han spinner bort all sin effekt medans du kan ge järnet direkt. Hästkrafter och newtonmeter är inte värt ett skit om du inte får ner det i backen!
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. RMB 335? Känns någon vid?
    Av manneman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-27, 00:58
  2. 9-5 känns konstig bak!
    Av Freeboo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-05, 16:15
  3. SAABen är död! Länge leve SAABen!!!
    Av The Duke i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-05, 22:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •