Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Rengöra tygklädsel i Saab 9-5

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Rengöra tygklädsel i Saab 9-5

    Hej.
    Har haft den sanna glädjen av att få testa 2st 0,5 liters kola från en av våra större snabbmatsresturanger i förarsätet på min bil.
    Jag har givetvis dragit detta vidare mot resturangen, men frågan är hur fasen man ska göra med rengöring av detta?

    Vad kostar det tex att lämna in bilen till Mr.Cap för behandling av klädsel?

    Halva sittdynan på förarsidan är full med cola och stereo acc golvmattor mm är lätt kladdiga, dessa är ju dock tämligen enkla att rengöra själv men sätet är ju värre.

    Bilen i fråga är min Saab 9-5 -2008 med tygklädsel.

    Just nu ser det ju ut som man pissat i stolen typ, vilket inte ser så roligt ut.

    Ska man lämna in bilen eller finns det nått mirakelmedel att få bort detta med?
    Jag har inga större förhoppningar att snabbmatskedjan ska stå för några sånna här kostnader så vore bra om det fanns andra "utvägar" då jag vill få en ren bil igen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Rengöra tygklädsel i Saab 9-5

    Rekond-firma borde kunna fixa det där med våtdammsugare.

    Läckte muggen i botten?
    Fredrik J

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Rengöra tygklädsel i Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Rekond-firma borde kunna fixa det där med våtdammsugare.

    Läckte muggen i botten?
    Nej, pappershållaren som man får muggarna i vek sig för hon i luckan hade så brottom så jag fick hela muggen upp och ner i knät, hur cola kom ut kan du ju gissa på själv där...

    Andra muggen var full upp till kanten så när jag fick den i handen lossnade locket och skvätte ner hela instrumenteringen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Rengöra tygklädsel i Saab 9-5

    Häller dom cola på dig är det ju rimligt att dom får betala.
    Jag hade åkt till rekond-firma och fått en offert så man har något att diskutera om.
    Fredrik J

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Rengöra tygklädsel i Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Häller dom cola på dig är det ju rimligt att dom får betala.
    Jag hade åkt till rekond-firma och fått en offert så man har något att diskutera om.
    Jo jag har anmält det till deras försäkringsbolag, de tar inte på sig sånna här saker direkt utan det ska utredas.
    Så blir det till min fördel där så är det bara att lämna bort bilen.

    Finns ju dock alltid en risk att de inte tar på sig detta och jag får rengöra själv, därav att jag söker tips.
    Sen vill jag ju få bort skiten fortast möjligast då det är klabbigt och inte direkt vackert i bilen, allt smuts på golvmattor osv är ju klistrat nu istället för löst som tidigare...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    30

    Re: Rengöra tygklädsel i Saab 9-5

    Jag brukar använda sonax textilrengöring. Löser upp allt. Frågan är ju som sagt om du skall röra det om en utredning skall göras. Dåligt från deras håll om dom skall dra ut på det.

    Mvh benna
    Saab 9000 2.3T CSE -95
    Volvo v70n Bifuel -06
    Oldsmonbile super 88 -59

  7. #7

    Re: Rengöra tygklädsel i Saab 9-5

    Lämna in bilen på rekond och skicka räkningen till dom som kladdat ner bilen borde inte vara något problem efter att du pratat med ansvarige.

    Regel nr 1 för oss som vill hålla bilen "fin" är att man aldrig har dricka eller mat inne i bilen.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Rengöra tygklädsel i Saab 9-5

    Alternativt prata med ditt försäkringsbolag om att du fått bilen vandaliserad. Oseriöst att behöva prata direkt med motpartens försäkringsbolag.
    Fredrik J

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Rengöra tygklädsel i Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Lämna in bilen på rekond och skicka räkningen till dom som kladdat ner bilen borde inte vara något problem efter att du pratat med ansvarige.

    Regel nr 1 för oss som vill hålla bilen "fin" är att man aldrig har dricka eller mat inne i bilen.

    Utan att veta så skulle jag väl gissa på att det är så att många hittar på grejer för att få ut ersättningar osv, därav att de vill göra en utredning först, lämna in bilen på rekon och sen inte ha några som hellst bevis mer än ett kontoutdrag att man varit och käkat den dagen kommer ju inte funka.

    Det är ju svårt att hämta maten i drive in om man inte kan ha den i bilen, äta i bilen skulle jag inte göra, inte för att den är i toppskick invändigt men lite försiktig är den ändå.
    Hade ju inte sagt nått om jag själv vänt burken i sätet, men nu fick jag god hjälp på traven.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Rengöra tygklädsel i Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Alternativt prata med ditt försäkringsbolag om att du fått bilen vandaliserad. Oseriöst att behöva prata direkt med motpartens försäkringsbolag.
    Verkar dock inte funka riktigt på det viset, jag har ju gått via matkedjans kundtjänst och klagomål liknande detta ska lämnas till en ansvarig som hanterar dessa ärenden, det är således inte jag som för kontakten med FB.

    Men som vanligt när man råkar ut för nått så ska det vara en massa arbete...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Rengöra EGR-ventilen - SAAB 9-5 2.2 TiD -05
    Av Chali i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-29, 16:22
  2. Rengöra stolarna på en Saab 93 SC
    Av kahuna i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-29, 16:10
  3. Rengöra LMM?
    Av bluetaily i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-07-23, 22:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •