Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: fundering

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    229

    fundering

    hej!!
    ha en liten fundering kring de olika stegen som nordic och maptun säljer.

    vad skulle ni ta?, och säga lite vad som är bra och dåligt mellan dom dels för priset skiller en sån dä 10tusen.

    http://nordictuning.se/se/900_steg3.htm

    http://www.maptun.com/webshop/products. ... ponent=285

    vilket ska jag ta av dom två??\Anders

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    232

    Heheh

    Here we go again :-)
    9-3 AERO Coupé steg 1

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    545
    Till att börja med skiljer det inte några 10k... styvt 6k är nog en bättre skillnad...(inkl. moms)

    Sedan är detta en hel djungel som man faktiskt utforskar enklast genom att ringa tillverkarna i fråga och känna vilken uppfattning man får om dem...

    Enligt tillverkarna får man ju med det dyrare alternativet något mer effekt och vrid. Detta kan man ju väga mot hur stor risk man vill ta, och hur mycket pengar man vill lägga ut...
    Sedan är det väl bara att hoppas på att dessa siffror stämmer någorlunda hos bägge företagen.

    Men som sagts, nu och många gånger tidigare: Ring och prata med dem!! Här på forumet går det ändå inte att få några vettiga svar när det gäller trimleverantörer.

    //jon
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    849
    Vad är det för fel på vanlig gammal hederligt pystrim?
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 819
    Asså, jag gillar ju Nordics programvaror väldigt mycket, tycker det är "bra skit" helt enkelt..

    Vad skillnaden i programmen är törs jag inte uttala mig om då jag inte vet det, ok Nordics verkar ge lite mer effekt vad man snabbt kan utläsa. Den största skillnaden och som helt avgör det lite dyrare priset är dock avgassystemet, det ÄR stor skillnad på ett JT-system och ett Ferrita-system..

    JT har sämre passform, låter (bullrar?) mer och har inte alls samma livslängd, skräckhistorierna är många om dess hållbarhet och svårigheterna att få avgasklämmorna att hålla tätt nog. Dock, så verkar det samtidigt fungera bra för ganska många, att våga chansa är nog inget större risktagande i slutänden.

    Ett Ferrita är dock ändå ett väldigt säkert köp, god passform, enkelt att montera, behagligt låg ljudnivå med lite högre mysigt ljud vid gaspådrag jmf med original och man kan förvänta sig en väldigt lång livslängd.

    Så det är alltså lite upp till en själv vilka kvaliteter man söker, det kommer aldrig stå en bil i min ägo med ett JT-system på iaf. Men gillar man det lite högre ljudet och vill komma undan lite billigare så visst, då är det ju ett bra alternativ ! Kombinerat med en dumpventil är ju raggmöjligheterna nästan obegränsade dessutom

    Låt din ekonomi och eventuellt din geografiska position avgöra, det är skönt att kunna svänga förbi sin trimfirma ibland, vid eventuella problem och vid planering av nästa trimsteg

    /R

Liknande ämnen

  1. En fundering om 9-3-04
    Av Limpan75 i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-17, 18:53
  2. Fundering!
    Av Turbomyran i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-17, 01:54
  3. fundering
    Av andersu i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-13, 01:00
  4. ACC fundering..
    Av Lithal i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-20, 15:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •