Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Köpråd inköp av Tångamperemätare Budget

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    207

    Köpråd inköp av Tångamperemätare Budget

    Har scannat marknade lite vad gäller tångamperemätare i budgetklassen. Vi glömmer allt vad snack som "det är mycket bättre på Elfa och att köpa en Fluke för 3500-8000 kr för man får så mycket bättre mätare". Helt sant iofs, men 95% som gör en mätning då och då lägger inte ned de pengarna. Så låt oss vara realister. Men man vill ju ändå ha den som passar bäst i budgetklassen. Clas Ohlsson säljer samma märke och modeller i stort sett som Kjell och priset är detsamma, så jag har bara länkat till Kjell.

    Behöver man verkligen 1000 A om man bara ska mäta personbilsel och hushållsel? Är det overkill så att säga.

    Någon som vet om Biltemas mätare står sig mot exempelvis Kjells. Men vill ju få den bästa i klassen så att säga.

    Råd taget tacksamt emot.


    Kjell & Co - modell större UT209
    http://www.kjell.com/sortiment/el/ve...-ut209a-p48276

    Kjell & Co - modell mindre UT203
    http://www.kjell.com/sortiment/el/ve...t-ut203-p48275


    Biltema - modell större DCM 1000
    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Mat...-1000-P-15288/

    Biltema - modell mindre DCM 6003
    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver ... CDC-15287/



    Erber
    Min värsta mardröm är att efter min död så kommer min fru att sälja mina leksaker för det pris jag sagt till henne jag betalade för dem.
    9000 CSE 2,3t A50 - 9-5 2,3t SC Linear -03

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119

    Re: Köpråd inköp av Tångamperemätare Budget

    Jag köpte Biltemas lite dyrare variant för 2 månader sedan. Tyvärr kan jag inte säga så mycket om den då jag knappt har använt den än.

  3. #3
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Köpråd inköp av Tångamperemätare Budget

    jag har väldigt bra erfarenheter av uni-t mätare iaf, har inte provat deras tångamperemätare men några multimetrar och de gör bra saker, de håller sig gott inom spec.

    skulle nog valt en av de från kjell då biltema inte ens säger va de är för märke, så de är förmodligen nå "generic made in china" vilket inte alltid är dåligt, men man vet inte riktigt vad man får.

    och 1000 ampere är väldigt overkill för hushållsel, för bilel så kan det vara användbart om du vill mäta strömmen som startmotorn drar, annars behöver du inte så mycket.

    varför vill du ha en tångamperemeter till att börja med? varför inte bara en multimeter?

    allt handlar om vad du ska använda den till, och hur mycket, och hur kritiska dina värden är.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    207

    Re: Köpråd inköp av Tångamperemätare Budget

    Varför tångmätare? Tja...inte vet jag. Kan vara bra att ha.
    Nä, jag har haft trassel med bilen och verkstaden (nu två stycken) hittar inte vad felet är. Så jag var tvungen att mäta lite själv. Bland annat just strömmen till startmotor och laddning till batteri från generator.

    Men nu måste jag fråga...är inte 1000A även overkill ÄVEN för personbilsel??? Även till startmotor???

    Jag har köpt Biltemas mätare för jag tyckte den gav mest för pengarna och det fanns tempmätare, men när jag försökt använda den så hittar jag en del saker som gör mig tveksam. Därför denna tråd.

    Den medföljande instruktion är usel. Mätaren är hopplös att nollställa, så man vet inte när den utgår från NOLL vilket gör den svåravläst. Och sifforna fladdrar hela tiden när den är "obelastad" - varför???? Det borde stå 0,00 tills man ansluter mätstiften till det man vill mäta. När man äter motståndet är det svårt att veta utgångsvärdet när man slår ihop mätspetsarna. Jag tyckte också när jag detaljgranskade felmarginaler så var de kanske stora. ÄVEN om det för en hobbyjocke som jag kanske inte behöver bättre så vill jag ändå ha den bästa mätaren i prisklassen. Det är heller inte enkelt att jämföra mätare på marknaden eftersom man anger värden likte olika. Även för en amatör som jag tycker jag detta är stora

    Diff för Biltemas större

    Mätområde ström
    0-40A +/- 2,8% +10
    0-400A +/- 2,8% +8
    0-1000A +/- 3,0% +8

    Mätområde spänning
    0-400,0 mV +/- 1,0% +10
    0-4,000 V +/- 1,5% +8
    0-40,0 V +/- 1,5% +8
    0-400 V +/- 1,5% +8
    0-600 V +/- 2,0% +8



    Så.....jag blev nyfiken på Kjells om den var bättre!!


    Erber
    Min värsta mardröm är att efter min död så kommer min fru att sälja mina leksaker för det pris jag sagt till henne jag betalade för dem.
    9000 CSE 2,3t A50 - 9-5 2,3t SC Linear -03

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Sundsvall/Timrå
    Inlägg
    647

    Re: Köpråd inköp av Tångamperemätare Budget

    Jag använder Kjells UT203 några gånger i veckan och tycker den är klart prisvärd.
    Biltemas har jag ingen erfarenhet av.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •