Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Aux på 9-5 -02

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769

    Aux på 9-5 -02

    Hej!

    Någon i Stockholm som har lyckats med att "löda om" kassett till aux? eller CD om det är enklare.
    Vore toppen om någon hade tid/ork/lust o hjälpa mig med detta, givetvis mot ersättning

    Tack!
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  2. #2

    Re: Aux på 9-5 -02

    Hej !

    Jag har ett komplett kitt med beskrivning, kablage, interface samt 3,5mm aux kontakt för en plug-and play installation. Skicka ett PM vid intresse !
    Passar samtliga 9-5 tom 2005 utan nav.

    //Fabbe

  3. #3
    Grundladd Mangss avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås, gurkstaden!
    Inlägg
    263
    Medlem#
    9188

    Re: Aux på 9-5 -02

    Hej!

    Försökte mig på att löda in AUX på kassetdelen men gav upp efter jag följt denna guide och insåg att kassetdelen(den delen som gör att den tror att du har kasset i) på vår MY02 AS2 skilljer sig mot guiden med optiska givare och sånt skräp...
    Det skulle säkert funka om man bara följer den första delen och sedan kör med ett band i men det ska ge störningar enligt många.

    http://photo.platonoff.com/Auto/2006112 ... Input/?all

    Det jag istället gjorde var att följa denna guide med stor framgång

    http://jurgar.wordpress.com/2008/07/10/ ... -audio-en/

    Klart och krispt ljud (nåja, allt är relativt...), i samma liga som CD skulle jag säga, samt att det står "telephone" i siden och inte "TAPE"

    Jag satte sedan in en 3.5mm chassiekontakt och en on/off brytare för "telephone" funktionen i den tomma "knappen" previd pilotens bajskokare.

    Läs i kommentarerna om hur folk gillar funktionen/hur den funkar.
    SAAB 9000 2.0t Holset edition - Mangs Performance
    Garaget
    Pappas 9-5 2.0t kombi '02, spritmissbrukare

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Aux på 9-5 -02

    Fast Telefon-ingången är ju bara mono, tycker du det är bra nog?

  5. #5

    Re: Aux på 9-5 -02

    Sen lär ju impendansen vara fel på ingången.

  6. #6
    Grundladd Mangss avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås, gurkstaden!
    Inlägg
    263
    Medlem#
    9188

    Re: Aux på 9-5 -02

    Mono, ja kanske men jag börjar faktiskt undra lite över den detaljen, mitt 3.5mm uttag på ipoden glappar lite så när jag har snäckor i öronen försvinner ljudet på vänstra pluggen till och från, jag har samma fenomen i bilen, hemmabion och datorhögtalarna så jag börjar faktiskt undra om det verkligen är mono och inte stereo där jag har lött in mig, lödde iaf in jord, höger och vänster enligt länken.

    Kollade du länken jag länkade? Han förklarade lite hur det hela fungerade. Att "telephone" linjen var mono till att börja med men sedan blev stereo där den gick ihop med radiodelen.

    Aja, läs allt som står i länken, det står lite mer utförligt där.

    /Magnus
    SAAB 9000 2.0t Holset edition - Mangs Performance
    Garaget
    Pappas 9-5 2.0t kombi '02, spritmissbrukare

  7. #7
    Grundladd Mangss avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås, gurkstaden!
    Inlägg
    263
    Medlem#
    9188

    Re: Aux på 9-5 -02

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Sen lär ju impendansen vara fel på ingången.
    Berätta mer, kan inte så mycket om detta. Kan något gå sönder, ska jag sätta ett motstånd eller något för att skydda radion? Brukar inte köra med högsta utsignal på ljudkällan, ett par klick ner upplever jag ljudet som bättre.

    Det har suttit ett handsfree i denna bil tidigare om det gör någon skillnad, då när det ringde så ja, ni gissa rätt, det kom upp "TELEPHONE" i siden och sen kom det ljud ur högtalarna. Hur skiljer sig denna signal mot den jag använder?

    Satt en liten dosa bakom stereon som jag lät vara som det va, stog någonting med handsfree på.

    /Magnus

    Edit, kanske en liten kondensator i serie med höger och vänster signal?
    SAAB 9000 2.0t Holset edition - Mangs Performance
    Garaget
    Pappas 9-5 2.0t kombi '02, spritmissbrukare

  8. #8

    Re: Aux på 9-5 -02

    Telefoningången e dessutom enbart framhögtalarna.

    Du kan inte lösa impendans problemet..olika högtalare och olika ingångar har olika impendans.

    http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Impedans

  9. #9
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186

    Re: Aux på 9-5 -02

    Vet att det utvecklas ett bluetooth interface som kopplas in på kontakten för växlare i bagageutrymmet på 9-5, kanske kan vara något att vänta på
    ///Mackanized
    Tillbaka

  10. #10

    Re: Aux på 9-5 -02

    Tjena !

    ja de togs fram en test serie som funka jätte bra men nu har tillverkaren av bt modulen beslutat att sluta tillverka modulen så vi får se vad som händer :/

    Fabbe

  11. #11
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186

    Aux på 9-5 -02

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Tjena !

    ja de togs fram en test serie som funka jätte bra men nu har tillverkaren av bt modulen beslutat att sluta tillverka modulen så vi får se vad som händer :/

    Fabbe
    Vi pratar antagligen inte om samma interface
    ///Mackanized
    Tillbaka

  12. #12
    Grundladd Mangss avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås, gurkstaden!
    Inlägg
    263
    Medlem#
    9188

    Re: Aux på 9-5 -02

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Telefoningången e dessutom enbart framhögtalarna.

    Du kan inte lösa impendans problemet..olika högtalare och olika ingångar har olika impendans.

    http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Impedans
    Konstigt, jag har båda ljud bak och bas, "FAD" (och "bas" och "tre")funktionen fungerar och det hörs STOR skillnad när jag vrider ljudet fram och bakåt

    Det har suttit handsfree i denna bil också, var det som du säger, mono och inget ljud bak. Menar du de tre i brädan? Eller de i dörrarna också?

    Kör man högtalartestet (radio + ON samtidigt) hör man hur ljudet cirkulerar runt i kupen också, både med radion och med "telephone" aktivt.

    Kör man med iPoden samtidigt som radion är på utan brytarn i TILL läget så hör man båda ljudkällorna, i samtliga högtalare, om än något dämpad radio med majoriteten av ljudet från iPoden.

    /Magnus - kunfunderad

    PS, kan göra film och slänga upp om det är intressant.
    SAAB 9000 2.0t Holset edition - Mangs Performance
    Garaget
    Pappas 9-5 2.0t kombi '02, spritmissbrukare

  13. #13

    Re: Aux på 9-5 -02

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Tjena !

    ja de togs fram en test serie som funka jätte bra men nu har tillverkaren av bt modulen beslutat att sluta tillverka modulen så vi får se vad som händer :/

    Fabbe
    Vi pratar antagligen inte om samma interface
    Hehe ok. vem är det som tar fram den du tänker på ?

  14. #14
    Grundladd Mangss avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås, gurkstaden!
    Inlägg
    263
    Medlem#
    9188

    Re: Aux på 9-5 -02

    Detta lät riktigt intressant!
    SAAB 9000 2.0t Holset edition - Mangs Performance
    Garaget
    Pappas 9-5 2.0t kombi '02, spritmissbrukare

  15. #15

    Re: Aux på 9-5 -02

    Har någon mer här på forumet genomfört detta med gott (eller dåligt) resultat?

    Jag har skruvat isär stereon och är i takt med att löda in mig, men jag läser mig till i länken (samma som OP postade)

    http://jurgar.wordpress.com/2008/07/10/ ... -audio-en/

    i kommentarsfältet att några få haft problem med hur kanaler (höger/vänster) kan sluta fungera... och det är man ju inget sugen på...

    Jag har en 9-5 MY02 med vad jag antar är en AS2 i. Den är inte helt lik den som personen som gjort guiden har, han har en Pioneer FX-M2016 och jag har en Pioneer FX-M2017. har försökt hitta om någon av dessa är AS2 resp AS3 men utan resultat..

    Om någon inte har någon erfarenhet av förfarandet genom guiden kan det hända att någon har erfarenhet från en annan guide för att löda in AUX på AS2/AS3...?

    Jag tar tacksamt emot alla tips! Vill ju gärna inte ha sönder något på nya bilen....

  16. #16
    Grundladd Mangss avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås, gurkstaden!
    Inlägg
    263
    Medlem#
    9188

    Re: Aux på 9-5 -02

    Om ja inte minns fel så sitter det en FX-M2017 i vår 9-5 MY02 med as2 stereo i. Tror att brytpunkten mellan 16/17 var någonstans runt my02.
    Guiden stämde inte riktigt fullt ut för mig men det var bara att tänka efter lite så löste det sig. Det var inga stora saker som skilde.

    AS2 resp. AS3 har så vitt jag vet ingen skillnad på huvudenheterna. Det som skiljer är förstärkaren/na och alla högtalarna. Men citera mig inte på den punkten.

    Spelade senast idag i bilen och det funkar klockrent. Dunkar på bra i basen med Housemusiken samtidigt som det är fint ljud i t.ex New love in town
    Ajuste, ur alla högtalare också!

    Så vitt jag vet är jag nog ensam här att göra operationen, än sålänge.
    SAAB 9000 2.0t Holset edition - Mangs Performance
    Garaget
    Pappas 9-5 2.0t kombi '02, spritmissbrukare

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •