Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Värt att laga? 9000 2,3t VS Aero.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    29

    Värt att laga? 9000 2,3t VS Aero.

    jag skulle renovera min 9000 2,3 turbo var tanken och nu har växellådan rasat så nu blir det extra kostnad och kopplingen är dålig.
    totalt kommer det kosta 16.360 kr att renovera bilen det här har gjort att jag o tanten blivit oense hon tycker att jag ska laga min bil för den summan men jag har hittat en skit fin 9000 Aero 95:a 14.000 kr vilket jag då tycker är bättre än att laga den gamla efter som det blir billigare att laga den gamla.

    p.s har Aeron starkare växellåda...

    mvh
    Björn

    (Gjorde en liten justering på rubriken, MrTurbo)

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    29

    Re: saab dilema

    oj jag menade att aeron blir billigare än att laga den gamla

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: saab dilema

    Det beror på hur långt Aeron har gått och vad som är gjort med den.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    110

    Re: saab dilema

    Det som jag tycker är skönt med att byta saker på en bil man känner bra är att man vet vad som är bytt vad som är slitet och man vet överlag skicket på övriga bilen och vad nästa sak som går sönder kan tänkas vara. Sen är det ju alltid kul med ny bil, svårt att motstå särskilt om den talar till en och ser vacker ut!

    Köp den nya sen renoverar du den gamla i smyg då och då allt efter ekonomin tillåter blir win win!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    29

    Re: saab dilema

    de mesta är väl gjort med aeron cirka 300 hk sänkt 3 tums system från turbon ny soppa pump nya vakuum o tryck slangar ja o så vidare den värkar vara väldigt väl vårdad ..

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 816
    Medlem#
    10069

    Re: Värt att laga? 9000 2,3t VS Aero.

    priset för växellådsbyte och kopplingsbyte måste gå och komma undan billigare med?

    tycker det låter dyrt
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  7. #7
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    398
    Medlem#
    8896

    Re: Värt att laga? 9000 2,3t VS Aero.

    Antar att det är denna du menar: http://www.blocket.se/ostergotland/Saab ... m?ca=9&w=3

    Jag drar slutsatsen att du inte meckar själv eftersom lådbytet skulle kosta 15000. I så fall är kanske inte en trimmad och säkert rätt hårt körd Aero nån kap... Saker KOMMER gå sönder på den där bilen också.

    Citat Ursprungligen postat av vemfanäroilsludge
    Det som jag tycker är skönt med att byta saker på en bil man känner bra är att man vet vad som är bytt vad som är slitet och man vet överlag skicket på övriga bilen och vad nästa sak som går sönder kan tänkas vara.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251

    Re: Värt att laga? 9000 2,3t VS Aero.

    Gamle HYK ...
    Uj, uj, uj ...

    Just den bilen är tyvärr ett sorligt kapitel.
    Förstår att du beskriver den som skitfin. Karossen är, eller åtminstone var, i ett mycket bra skick.
    Men det kan jag lova dig att du kan tacka en kollega till mig för.

    Nu var det ett par år sedan jag ägde den bilen, men jag minns den som väääldigt sliten.
    Som inledningsvis redan antytt var det en nära kollega till mig som ägde den bilen ett par år innan mig. Då var den bilen i toppskick och i allra högsta grad pedantskött. Exempelvis, och här är anledningen till varför karossen ger ett så fräscht intryck, så lät han lackbehandla bilen på firma två ggr/år. Desutom smorde han skinninredning regelbundet och fyllde även i sprickor i skinnet med för ändamålet rätt färg, han rostskyddade karossen själv, servade den enligt konstens alla regler (mestadels genom firma och enligt servicebok), allt var 100% original och allt i absoulta toppskick.

    Han sålde bilen efter ett par års ägotid, den hann ha ett par tyvärr felaktiga och ovarsamma ägare och när jag hittade den igen av en slump var den bara en spillra av sitt forna jag.
    Jag gav 10.000 kr, inklusive SuperAero-fälgarna. Tja, ni kan föreställa er vad man får för dom pengarna. Priset var rätt i förhållande till skicket.
    Jag köpte den bara av nostalgiska skäl, eftersom jag upplevt den i toppskick. Trodde någonstans att jag kunde rädda den och göra bil av den igen.
    Lacken var väl fortfarande helt ok, men det var nog mycket tack vare kollegans noggranna rutin, inte senare ägares förtjänst.

    Fråga om bakluckan är bytt. Annars är där hål rätt igenom efter den aluminiumvinge deluxe som satt där när jag hittade bilen. Jag tejpade igen hålen efter att ha plockat väck vingen. Förhoppningen var att svetsa igen hålen eller byta bakluckan helt, men kom aldrig så långt.
    Plus att det var något krabb med eljusteringen för ett av sätena, skinnet var inte längre i toppskick (inte ens medelmåttligt längre), högtalare var det si och så med, något var i kraftig obalans (och det hjälpte inte att balansera om hjulen), varningslampor lös, dörrlampglas var spruckna/saknades, lösa kablar lite här och var, japsdämpare som inte ens var i toppskick, bonnasänkt (inte ens ordentlig sänksats), kollegans samling av prickfria besiktningspapper från hans ägotid hade någon klant tappat bort, samma sak med en hel bunt med servicekvitton osv som jag vet förvarades i en särskild pärm som bifogades med bilen vid försäljning.
    Givetvis fanns där även en illa installerad bompa-bompa-stereo, verkligen inte någon snygg installation. Nu verkar det sitta en ny sådan anläggning på plats. Nya borrhål?
    Need I say more?

    Visst, summa summarum låter det kanske inte farligt på en så pass gammal bil. Men såg man bilen när kollegan ägde den, då såg och kändes bilen som ny.
    När jag kom över den, ett par år senare, kändes den inte ens medelmåttlig i skicket.

    Otroligt att ett par ägare däremellan lyckades sunka ned en så pass välskött Aero ...
    Vill minnas att kollegan fick över 70.000 kr för bilen när den såldes av honom. Det var runt 2005-2006 har jag för mig. Kanske rent av senare? Det var iaf sjukt bra betalt för en CS Aero även då, en bit över genomsnittet, men då speglade priset också skicket.

    Han köpte bilen ett par år innan dess av sin bror, som också var pedant. Då gav han sexsiffrigt belopp för den.

    Har sett annonsen på bilen tidigare och lurat på om jag skulle köpa tillbaka bilen en gång till. Men minnena från när jag gjorde så sist är tyvärr för tråkiga för att jag tänker göra om det misstaget igen.
    Och av bilderna att tolka verkar det inte som att den haft snälla ägare efter att jag sålde den. Jag tycker den ser bedrövlig ut redan på bild.

    Nu finns förstås oddsen att bilen har haft någon eldsjäl som renoverat och rättat till stora delar av alla fel som kvarstod när jag sålde den, men tyvärr tvivlar jag.
    Jag började "städa upp", reparera och återställa mot original när jag köpte den, men trots en hel del jobb då så var det fortfarande alldeles för mycket krabb och sorliga kapitel kvar för att det skulle kännas lönt. En grundlig helrenovering hade varit på sin plats som jag vill minnas.

    När kollegan fick se sin gamla bil så nästan bokstavligt grät han. Till slut orkade han inte se mer.
    Det var inte glädjetårar direkt.
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    313

    Re: Värt att laga? 9000 2,3t VS Aero.

    TCS också antar jag? Kan ju bli dyra reparationer på det.

    Vad har hänt med höger dimljus fram? Verkar sitta mystiskt högt upp.
    Saab 62-93

  10. #10
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Värt att laga? 9000 2,3t VS Aero.

    Citat Ursprungligen postat av Filbrun
    Vad har hänt med höger dimljus fram? Verkar sitta mystiskt högt upp.
    Det där är en tejplagning. Tycker mig också se en rejäl spricka bredvid tejpen.
    Antennen är på halv stång.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251

    Re: Värt att laga? 9000 2,3t VS Aero.

    Det som är, eller åtminstone var, positivt med bilen när jag köpte tillbaka den var som sagt karossen.
    Den var fortfarande i toppskick, om det inte vore för att någon klåpare bestämt sig för att borra hål i bakluckan för aluvingen förstås ...
    Så jag förstår att TS beskriver bilen som skitfin. För karossen var verkligen i ett fortsatt bra skick, inte minst lacken som var klanderfri.

    Så plåt och lack fanns det då inget att anmärka på. Ingen rost heller vid det tillfället.
    Om karossen inte hunnit gå ned sig för mycket så kan det vara ett bra objekt att köpa billigt, sedan strippa ned t-o-t-a-l-t och bygga upp igen med fräscha delar.

    Men om karossen också tagit skada ..:
    Ja, då är det nog inte lönt, utan bara one way för gamle HYK, med slutdestination skroten.
    Med de minnen jag har från den bilen i min ägo så hade jag inte ens gett 10.000 kr idag.

    Och ja, vad jag minns så var det TCS på den ... Tyvärr.
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Sävsjö
    Inlägg
    371

    Re: Värt att laga? 9000 2,3t VS Aero.

    tragiskt att det finns personer som slaktar 9000 Aero, borde vara straff bart. Börjar själv bli sugen på en 9000 Aero i helt orginal skick. men en snabb koll på blocket ser det svart ut i dag vilket skick det är på 9000 Aero.
    Saab 9-5 Turbo 4 BioPower 2011
    Saab 9-3 2.0t Hirsch -06 Sommarbilen

  13. #13
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    398
    Medlem#
    8896

    Re: Värt att laga? 9000 2,3t VS Aero.

    Citat Ursprungligen postat av Mr Dezent
    Det som är, eller åtminstone var, positivt med bilen när jag köpte tillbaka den var som sagt karossen.
    Den var fortfarande i toppskick, om det inte vore för att någon klåpare bestämt sig för att borra hål i bakluckan för aluvingen förstås ...
    Så jag förstår att TS beskriver bilen som skitfin. För karossen var verkligen i ett fortsatt bra skick, inte minst lacken som var klanderfri.
    Vilka fel var det då? Rost är ju det jävligaste som finns och slipper man det får man vara glad. Men jag sätter en slant på att jag kan hitta rost på den där bilen också...

    Står att det är import (199 och att det är en MY 1994 på transportstyrelsen. 24! ägare också, måste va nån sorts rekord

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251

    Re: Värt att laga? 9000 2,3t VS Aero.

    Tja, det är nog enklare att lista vad som var rätt.
    Ni vet, ibland känner man ... verkligen känner att det här är en bil i kanonskick.
    Känslan i material, handtag, reglage. Hur kaross och lack ser ut, känslan att köra osv osv.

    Och rakt omvänt. Det här är en slit-å-slängbil utan odds att bli något mer.
    Gick inte redigt, obalans, elfel, skinninredningen var inte längre ens i bra skick (förarsätet bedrövligt vill jag minnas, minns jag rätt var det även hål i inredningen. Allt var i toppskick när kollegan sålde bilen), acc som strulade (funkade prima när kollegan hade den), sönderborrad, oljeläckage, delar saknades, all dokumentation som jag vet fanns var plötsligt puts väck ... Tja, allmänt våldtagen helt enkelt ...

    Hur karossen ser ut idag vågar jag inte gå i god för. Kan någon sunka ned en välskött bil på bara något enstaka års tid så är oddsen goda att karossen också hunnit ta stryk vid det här laget.
    Och en bil som turnerat runt så flitigt och där begärt pris borde spegla skicket är sällan ett kap.

    En fin CS Aero får du sällan för 14.000 kr/"kan bli billigare ..." direkt.
    Även om jag skulle utnyttja den där prutmånen friskt för att inte känna mig helt blåst i affären. Som sagt ... Tio. Max!

    Köp bilen tokbilligt, strippa den helt och bygg upp den redigt igen.
    I övriga fall känns affären helt enkelt inte värd, för har man inte den ambitionen så är det resterna innan skrotning som man köper helt enkelt.

    (Har utan överdrift ägt 50-tal bilar efter HYK (och ungefär lika många innan dess), så svårt att komma ihåg allt som var knas med den bilen då ... Men mitt generella intryck av den bilen när jag köpte den bör ha framgått med tydlighet.)
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: Värt att laga? 9000 2,3t VS Aero.

    Okej, det är konstaterat - det är ingen utställningsbil, we get it.
    Det kan man verkligen inte förvänta sig för 14000:- heller, då hade den varit såld för länge sen.

    Denna duger säkert fint som bruksbil men åter igen tro inte att den är tipp-topp med tanke på priset.

    Ska man prompt ha en fiiiiiiiiiiiin 9000 får man tyvärr ge mer än 14k.

    Mvh

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Sv: Värt att laga? 9000 2,3t VS Aero.

    För att återgå till grundfrågan... Kanske kolla pris med fler verkstäder? Vad är de för låda de har tänkt att sätta i? Vad kostar låda, koppling och arbete var för sig?
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    29

    Re: Värt att laga? 9000 2,3t VS Aero.

    ajdå då ska jag nog inte köpa den aeron..
    vad det gäller priset på den andra är att jag måste byta växellåda, koppling,
    motorkuddar och växellådskudde dåliga, rost, stötdämpare är dåliga runtom,
    ja o lite anat med som är dåligt så priset på alla delar jag behöver går på 16.000 kr

    så de var därför jag kolla på annan bil och jag är lite sugen på en aero men det skulle gå med en 2,3 turbo igen också... anledningen till aero suget är att jag har hört att lådan ska vara starkare i den men om det är sant vet jag inte...

    Jäkligt sund på den röda aeron att den blivit så ner körd..
    mvh
    Björn

  18. #18
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    398
    Medlem#
    8896

    Re: Värt att laga? 9000 2,3t VS Aero.

    Citat Ursprungligen postat av nalle83
    ajdå då ska jag nog inte köpa den aeron..
    vad det gäller priset på den andra är att jag måste byta växellåda, koppling,
    motorkuddar och växellådskudde dåliga, rost, stötdämpare är dåliga runtom,
    ja o lite anat med som är dåligt så priset på alla delar jag behöver går på 16.000 kr
    Fördelen med detta att då har du en genomgången bil som du vet skicket på. Men 16000 är kanske lite mycket för en sådan gammal bil. Kanske kan kolla på beggade grejer?

    Citat Ursprungligen postat av nalle83
    ... anledningen till aero suget är att jag har hört att lådan ska vara starkare i den men om det är sant vet jag inte...
    Samma låda i 2.3T och Aero. De klenare motorerna har annan utväxling samt klenare drivaxlar/medbringare.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Re: Värt att laga? 9000 2,3t VS Aero.

    Det var lite det jag var ute efter, spara med begagnade delar.
    Köpte begagnade fjäderben bak till min 9-5, kompletta för 600:- styck. Hade suttit på en bil som gått 12000 mil och såg riktigt fräscha ut. Min bil har gått drygt 24000, så det är kanske 6000 mil kvar i bilen. De 'nya' fjäderbenen bör hålla minst 10000 mil till, så de lär räcka bilen ut.
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    29

    Re: Värt att laga? 9000 2,3t VS Aero.

    oki samma låda bra att veta men då har alla 2,3 turbo samma låda då vilket det är 200 eller 170 hk ??

Liknande ämnen

  1. Är detta värt att försöka laga?
    Av lasses i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-10-12, 09:17
  2. Sprucken bas, värt att laga?
    Av AndreasOstman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-12-10, 01:51
  3. Trasig LG Viewty, värt att laga?
    Av Rickard i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-21, 16:26
  4. Är det värt att laga en Nextbase DVD??? Var/Hur??
    Av perr i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-25, 22:17
  5. Vart köpa/laga Cab-tak og900?
    Av Rickard i forum Allmänt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-02-11, 10:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •