Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: En fråga om Ac-kompressor.

  1. #1

    En fråga om Ac-kompressor.

    Jag skriver med anledning av denna tråd:

    viewtopic.php?f=3&t=327798

    Eftersom det verkar som att kompressorn är åt faan så undrar jag om ni vet om det är samma kompressor på "Saab 93 aero" som en "Saab 900 2.0t"?

    Farsan kör nämligen den saab 900 och den ska skrotas då koppling har gått åt helvete och han inte orkar hålla på med den så tänkte man kanske kan sno över den. Doch så finns det ingen kompressor till ngn av modellerna på mekonomen och bara till min 93 på speedparts så jag kan inte se om de e samma.

    Skulle underlätta om ngn visste
    Saab 93 TTID -09

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: En fråga om Ac-kompressor.

    Jämför originalnr här:

    900:
    http://www.bildelsbasen.se/?link=lis...1;0]=118101104

    9-3:
    http://www.bildelsbasen.se/?link=lis...1;0]=118101104

    Edit: Forumet klarar tydligen inte så långa länkar. Du får kopiera/klistra till adressfältet
    Hursomhelst så tycker jag det ser ut som det inte kommer passa.

  3. #3

    Re: En fråga om Ac-kompressor.

    Oh fudge...
    Saab 93 TTID -09

  4. #4

    Re: En fråga om Ac-kompressor.

    Men hur fan vet man om det är hela kompressorn som skurit eller Magnetkopplingen som har fuckat ur?

    För visst är Magnetkopplingen och Clutchen samma sak?
    Saab 93 TTID -09

  5. #5

    Re: En fråga om Ac-kompressor.

    Snurrar mittnavet på kompressorn, drar magnetkopplingen (clutchen). hur stor är glipan mellan utsidans nav (sidan bort från kompressor) och remskiva. Har du spänning på kabeln till magnentkopplingen när det är tänkt att fungera?

    om det inte finns spänning till sladden på magnetkopplingen fast systemet säger att den borde fungera:

    Finns det gas kvar i systemet? (annars snurrar inte kompressorn pga. att en tryckbrytare spärrar strömmen till kompressorns dragmagnet om trycket är för lågt) - bör vara minst 4-6 bar i rumstemperatur (4.7 bar vid 20 grader, 5.5 Bar vid 25 grader närmare bestämt) och tryckbrytaren måste ha minst 2.5 Bar innan den släpper fram ström till kompressorns magnetkoppling.


    går centrumnavet (yttersidan på remskivan) att vrida runt för hand och hur känns det - det skall gå med en viss, kanske fjädrande motstånd om kolvarna i kompressorn arbetar


    Med andra or lite felsökning kanske är på plats innan man totalt dissar en sak, det kanske är betydligt billigare och enklare att åtgärda om man vet exakt vad som är problemet

Liknande ämnen

  1. Akut fråga om rör till kompressor
    Av Glader9991 i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-07-18, 10:59
  2. AC kompressor låter illa? ny fråga! någon med epc/wis
    Av PaleRider i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-07-15, 14:24
  3. ac/kompressor fråga!!!
    Av _Mankan_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-09, 15:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •