Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: 19" budget däck

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    379

    19" budget däck

    Ska köpa Linguas fälgar och kommer då behöva däck.

    Tyvärr har jag ej budget för att köpa några värre däck.
    Utan tänkte höra vad ni har för tips på mer billiga märken.

    Lutar åt Hankook, nankang och märken i den prisklassen.

    Däcken ska sitta på min ng9-3, så det måste vara några som har förstärkt sida.

  2. #2

    Re: 19" budget däck

    Hankook Ventus Prime 2 är riktigt bra däck.
    Signaturlös

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: 19" budget däck

    Nu får jag väl smäll på fingrarna men jag måste säga det - var försiktig med budgetdäck. Av diverse orsaker har jag kört på budgetdäck i två omgångar och min erfarenhet är;

    16" Champiro GT på en VW Passat -95 gav läskigt dåligt väggrepp. Vid fuktigt väglag var det väldigt "lätt" att få släpp på bakvagnen vid normal rondelkörning. Byte till Gislaved sommardäck gav bättre grepp och bättre komfort. Troligen ganska hårda i gummit då de aldrig slets ut.

    17" Typhoon Successor på en Saab 9-5 Aero tog slut väldigt fort. Dessutom var dom bullriga. Byte till Nokian Hakka V (inte Hakkapellita 5) gav nästan dubbel så lång livslängd och mycket bättre komfort. Idag kör jag på 17" Pirello P Zero Rosso på en 9-3 Aero (P Zero Rosso har ganska kort livslängd) och jag räknar med att få ut 50 % längre körsträcka ur Pirelli-däcken än ur Typhoon-däcken, iofs på olika bilar.


    Så i värsta fall kommer du att sabba väghållningen samtidigt som däckskostnaden per mil blir den samma pga tätare däcksbyten.

  4. #4
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    996
    Medlem#
    7931

    Re: 19" budget däck

    Nu vet jag inte vad du tänkt dig för budget?

    Men såg att däcken som sitter idag på fälgarna ifråga inte är så fasligt dyra längre.
    http://www.nordendack.se/Sommardack_19_ ... 1Y_XL.html

    Tålt bra med stryk i 2 år (konbanor/lek osv) och klarar 2 säsonger till.
    Riktigt bra i vått underlag.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    379

    Re: 19" budget däck

    Citat Ursprungligen postat av lingua
    Nu vet jag inte vad du tänkt dig för budget?

    Men såg att däcken som sitter idag på fälgarna ifråga inte är så fasligt dyra längre.
    http://www.nordendack.se/Sommardack_19_ ... 1Y_XL.html

    Tålt bra med stryk i 2 år (konbanor/lek osv) och klarar 2 säsonger till.
    Riktigt bra i vått underlag.
    hade tänkt mig runt 5500-6000.
    Dock ser hankook däcken rätt bra ut, ska kika med min däck snubbe i stan om han kan få fram dom till bra pris.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: 19" budget däck

    Hankook skulle jag inte anse som sämre än någonting annat numera. Ventus Prime V2 vann exempelvis Aftonbladets däcktest iår över "Premiummärkena". Det finns en mellanklass av märken som går alldeles utmärkt att köra på, exempelvis:

    Hankook
    Kumho
    Vredestein
    Fulda

    Däremot skulle jag inte gärna köra på

    Linglong
    Goodride
    Typhoon
    Marangoni
    Sunny
    Duro
    osv
    eftersom kvaliteten är alldeles för ojämn. De kan vara helt okay på vissa områden men katastrofala på andra.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    379

    Re: 19" budget däck

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Hankook skulle jag inte anse som sämre än någonting annat numera. Ventus Prime V2 vann exempelvis Aftonbladets däcktest iår över "Premiummärkena". Det finns en mellanklass av märken som går alldeles utmärkt att köra på, exempelvis:

    Hankook
    Kumho
    Vredestein
    Fulda

    Däremot skulle jag inte gärna köra på

    Linglong
    Goodride
    Typhoon
    Marangoni
    Sunny
    Duro
    osv
    eftersom kvaliteten är alldeles för ojämn. De kan vara helt okay på vissa områden men katastrofala på andra.

    Lutar åt hankook däck, men skulle jag trilla över 3 beggade märkesdäck med bra mönster så går ju det före.

    hur står sig nankang och toyo? är det skit eller funkar det?
    som sagt, det måste vara däck som funkar på en ng 9-3 ss med steg 3.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: 19" budget däck

    Toyo tillhör den övre listan. Nankang den nedre.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  9. #9
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    996
    Medlem#
    7931

    Re: 19" budget däck

    Hade Nankang NS-2 på min gamla 9k (17") och va helt värdelösa i vått underlag.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: 19" budget däck

    Hankook har ju som sagt vunnit däcktest i motorpressen trots hyfsat pris. Definitivt mitt förstahandsval.
    Fredrik J

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    379

    Re: 19" budget däck

    Blir nog Hankook däck. Verkar ha fått bra med respons och dom ligger i en bra prisklass.

  12. #12

    Re: 19" budget däck

    Citat Ursprungligen postat av Patrik_B
    Nu får jag väl smäll på fingrarna men jag måste säga det - var försiktig med budgetdäck.
    Blir inge smäll på fingrarna, du har ju helt rätt!
    Signaturlös

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998

    Re: 19" budget däck

    Jag köpte 235-35-19 Duro-däck förra sommaren.

    Tycker dom är helt ok. Men nu kör ju inte jag som en F1 förare precis..
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: 19" budget däck

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Citat Ursprungligen postat av Patrik_B
    Nu får jag väl smäll på fingrarna men jag måste säga det - var försiktig med budgetdäck.
    Blir inge smäll på fingrarna, du har ju helt rätt!
    Tack!

    Jag förstår inte dom som köper en bil (Aero eller liknande) med mycket effekt, styvare hjulupphängning och större bromsar och sen sätter på billigast möjliga däck. Sen är det alldeles extra ofattbart i fallet med trådskaparen när man har spenderat över 15 000 kr på att trimma bilen till Steg 3 och därefter väljer att snåla på däcken. Helt ofattbart enligt mig - men vi prioriterar antagligen väldigt olika...

    För egen del blev väggreppet med Champiro-däcken så dåligt så jag tog av dom trots att jag säkert fått ut 2000 mil till ur dom.

  15. #15

    Re: 19" budget däck

    Citat Ursprungligen postat av Patrik_B
    Citat Ursprungligen postat av frippe64

    Blir inge smäll på fingrarna, du har ju helt rätt!
    Tack!

    Jag förstår inte dom som köper en bil (Aero eller liknande) med mycket effekt, styvare hjulupphängning och större bromsar och sen sätter på billigast möjliga däck. Sen är det alldeles extra ofattbart i fallet med trådskaparen när man har spenderat över 15 000 kr på att trimma bilen till Steg 3 och därefter väljer att snåla på däcken. Helt ofattbart enligt mig - men vi prioriterar antagligen väldigt olika...

    För egen del blev väggreppet med Champiro-däcken så dåligt så jag tog av dom trots att jag säkert fått ut 2000 mil till ur dom.
    Har inte ens hört talas om Champrio tidigare. Köpte Hankook VP2 (tillverkade i Ungern) efter att dom kom bra i test och dom är helt okej, kanske kommer livslängden att bli lite kort, i alla fall på framdäcken. Skulle aldrig köpa Linglong eller Nankang, då törs man ju inte köra när det regnar.
    Signaturlös

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    379

    Re: 19" budget däck

    Citat Ursprungligen postat av Patrik_B
    Citat Ursprungligen postat av frippe64

    Blir inge smäll på fingrarna, du har ju helt rätt!
    Tack!

    Jag förstår inte dom som köper en bil (Aero eller liknande) med mycket effekt, styvare hjulupphängning och större bromsar och sen sätter på billigast möjliga däck. Sen är det alldeles extra ofattbart i fallet med trådskaparen när man har spenderat över 15 000 kr på att trimma bilen till Steg 3 och därefter väljer att snåla på däcken. Helt ofattbart enligt mig - men vi prioriterar antagligen väldigt olika...

    För egen del blev väggreppet med Champiro-däcken så dåligt så jag tog av dom trots att jag säkert fått ut 2000 mil till ur dom.

    Åh herre gud.
    Vem har sagt att jag ska köpa billigaste däcket i världen?

    Bara för att du köpte ett däck som nog dom flesta inte ens visste fanns är inte mitt problem.

    Så allt utan Michellin, Continental, bridgestone är skit?

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: 19" budget däck

    Jag ber om ursäkt - min mening var inte att sabba din tråd.

    Sen skrev jag inte heller att du skulle köpa billigast möjliga däck - jag förstod inte andra som gjorde det. Jag skrev att jag inte förstår att du snålar (1500 kr/däck för förstärka 19" är en snäv budget) på däcken när du har en seriöst snabb och potent bil.

    Vi lämnar det vi det och jag hoppas att du hittar ett bra däck till rätt pris.

  18. #18

    Re: 19" budget däck

    Du får vad du betalar för, även när det gäller bildäck.

    Se ifall du kan köpa ngt av följande däck i Europa (om du nu tycker det är för dyrt hemma, vilket jag håller med dig om):

    Pirelli PZero 235 40 R19
    Dunlop Sport Maxx d:o el 245 40 R19
    Continental SC3 el SC5

    OBS! Vitkigt att följa tillverkarens rekommendation inkl belastningsindex eftersom din bil är helbilsgodkänd.

  19. #19
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    996
    Medlem#
    7931

    Re: 19" budget däck

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Du får vad du betalar för, även när det gäller bildäck.

    Se ifall du kan köpa ngt av följande däck i Europa (om du nu tycker det är för dyrt hemma, vilket jag håller med dig om):

    Pirelli PZero 235 40 R19
    Dunlop Sport Maxx d:o el 245 40 R19
    Continental SC3 el SC5

    OBS! Vitkigt att följa tillverkarens rekommendation inkl belastningsindex eftersom din bil är helbilsgodkänd.
    Självklart är det så...
    Dock måste jag bara fråga varför du rek storlekar med 5-7% för stor rullomkrets?

    Dock har det löst sig då jag tog beslutet att låta däcken sitta kvar på fälgarna
    han köper av mig. Hankook Ventus V12 evo K110 235/35R19 91Y XL

    Faktiskt så nöjd med dom att jag beställde en ny uppsättning till mina nya fälgar.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: 19" budget däck

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Se ifall du kan köpa ngt av följande däck i Europa (om du nu tycker det är för dyrt hemma, vilket jag håller med dig om):
    Någon som köpt däck under bilsemester i europa? Ska man ta sikte på stora kedjor eller är det bättre att svänga in på mindre verkstäder? Någon som har erfarenhet av sånt här? Hur stor är prisskillnaden? Nu med extra svag euro torde ju skillnaden vara extra stor...
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. 9-3 goes budget racecar "Vinter pyssel"
    Av fabbe i forum Projekt
    Svar: 320
    Senaste inlägg: 2013-11-01, 18:37
  2. ng900 "viggen budget" f28 monterad 12/12
    Av turbo_joel i forum Projekt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-12-16, 22:56
  3. Hur "bra" är budget däck?
    Av Pumba i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 12:12
  4. Bytt från 17" till 18" däck. Bör man göra hjulinst
    Av matte_linear i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-06-23, 00:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •