Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: 9-5 Aero -06 Turbo laddar ej, varm motor

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Norrahammar
    Inlägg
    17

    9-5 Aero -06 Turbo laddar ej, varm motor

    Jag har en 9-5 Aero -06 260HK Automat. När motorn är kall så går den precis som den skall men efter 2-3 mils körning så laddar inte turbon som den skall. Man får hålla höga varv för den ska ladda och man känner att det inte laddar på som det brukar. När detta inträffar kan man känna av att bilen smårycker lite granna, känns inte som några misständningar men kanske som "magerryckningar". Jag har bytt div dåliga vaccumslangar men utan resultat.Bytt stift (Saab orginal). Provat med annan tändkassett och vevaxelgivare. Motorn går tyst och fint, drar ingen olja. Bilen är helt orginal dvs inget trim. ¨Någon som har ett tipps på vad jag ska göra härnest?

  2. #2

    Re: 9-5 Aero -06 Turbo laddar ej, varm motor

    Min Aero är likadan en av många? verkstaden har även bytt lmm,spjällhus,magnetventil,första lambda,tryck,tempgivare som sitter på inloppsröret även trycktestat läckage på insugssidan,bränsletrycket uppmätt under körning det har inte blivit bättre.
    tech 2 indikerar spikningar på samtliga cylindrar.
    Man kan undra varför ett flertal bilar drabbas av detta fel? Det finns ett antal trådar av samma problematik med inlägg av personer som tycks vara experter på saab men ingen har någon lösning inkluderar även telefonkontakt med maptun och nordic performance.
    Verkar vara omöjligt att veta var felet sitter,kan det vara inverkan från andra system som begränsar vridmomentet eller för högt mottryck eller sotigt förbränningsrum?
    Har aldrig hört om att en etanoldriven bil har samma problem tänker då på oktanhalt och renare förbränning.
    Tipps kanske man kan mäta samtliga tryck och tempgivare istället för att förlita sig på att dom fungerar då dom inte ger några felkoder,finns andra som även har bytt styrbox,katt utan resultat.Det bästa vore nog att sälja bilen.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Norrahammar
    Inlägg
    17

    Re: 9-5 Aero -06 Turbo laddar ej, varm motor

    Citat Ursprungligen postat av sebbe23
    Min Aero är likadan en av många? verkstaden har även bytt lmm,spjällhus,magnetventil,första lambda,tryck,tempgivare som sitter på inloppsröret även trycktestat läckage på insugssidan,bränsletrycket uppmätt under körning det har inte blivit bättre.
    tech 2 indikerar spikningar på samtliga cylindrar.
    Man kan undra varför ett flertal bilar drabbas av detta fel? Det finns ett antal trådar av samma problematik med inlägg av personer som tycks vara experter på saab men ingen har någon lösning inkluderar även telefonkontakt med maptun och nordic performance.
    Verkar vara omöjligt att veta var felet sitter,kan det vara inverkan från andra system som begränsar vridmomentet eller för högt mottryck eller sotigt förbränningsrum?
    Har aldrig hört om att en etanoldriven bil har samma problem tänker då på oktanhalt och renare förbränning.
    Tipps kanske man kan mäta samtliga tryck och tempgivare istället för att förlita sig på att dom fungerar då dom inte ger några felkoder,finns andra som även har bytt styrbox,katt utan resultat.Det bästa vore nog att sälja bilen.
    Får du några felkoder eller ser dom bara att det är misständningar med tech2? Misständningar har man hela tiden på dessa motorer med dom är så få att man inte märker dom och det är helt normalt. Eftersom det är flera som har problemet så borde någon ha räknat ut en lösning... Sen har jag inte tänkt att sälja min pärla

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Norrahammar
    Inlägg
    17

    Re: 9-5 Aero -06 Turbo laddar ej, varm motor

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Orkar motorn varva mer än 5000rpm med fullgas på vägen? Om inte så får inte motorn bränsle så det räcker, och då troligen fel på br.pump eller br.filter.
    Ska testa i morgon. Provar även att dra den översta slangen till magnetventilen. Håller tummarna

  5. #5

    Re: 9-5 Aero -06 Turbo laddar ej, varm motor

    Bilen har inga felkoder men för många spikningar, visar även under körning med tech2 att det fattas ca 100 hästar när den är varmkörd.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Norrahammar
    Inlägg
    17

    Re: 9-5 Aero -06 Turbo laddar ej, varm motor

    Att det känns som det fattas 100 hästar håller jag med om

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758

    Re: 9-5 Aero -06 Turbo laddar ej, varm motor

    Citat Ursprungligen postat av sebbe23
    Bilen har inga felkoder men för många spikningar, visar även under körning med tech2 att det fattas ca 100 hästar när den är varmkörd.
    Provat med en annan DI-kassett? Inte för det egentligen låter som det, men den är kapabel att ställa till det så, och det är lätt att byta.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404

    Re: 9-5 Aero -06 Turbo laddar ej, varm motor

    Kolla så wastegateventilen inte kärvar.
    Om den fastnar i halvöppet läge så förklarar det dina symptom.
    Inte helt ovanligt med lite rost, lossa isf clipset till wastegatestaget & försök få loss det.
    Fila lite med smärgelduk & sedan värmetålig smörja (keramiskt fett / kopparpasta el dyl.)
    Men har du otur så kan det vara axeln in i avgashuset som kärvar & då blir det byte avgashus/turbo (om inte ngn kan renovera det)

    MVH / Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Norrahammar
    Inlägg
    17

    Re: 9-5 Aero -06 Turbo laddar ej, varm motor

    Då har jag varit ute och provat lite. Den varvar till övervarnvningsskyddet... Ingen skillnad när jag ryckte loss den översta slangen till magnetventilen. Wastegaten går lätt och fint. Några mer tips?

  10. #10
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850

    Re: 9-5 Aero -06 Turbo laddar ej, varm motor

    Provat med ny/annan fungerande Avlastningsventil ?
    Den kanske flippar ur när det blir varmt under huven och ej håller tätt?
    Det fenomenet hade jag fast det var icke orginal !

    Kanske Samma sak med backventilerna till vevhusventilationen ?Prova att kontrollera dom eller byt! Det är ju billiga saker att kunna räkna bort eller bota!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758

    Re: 9-5 Aero -06 Turbo laddar ej, varm motor

    Citat Ursprungligen postat av Purex
    Provat med ny/annan fungerande Avlastningsventil ?
    Den kanske flippar ur när det blir varmt under huven och ej håller tätt?
    Det fenomenet hade jag fast det var icke orginal !

    Kanske Samma sak med backventilerna till vevhusventilationen ?Prova att kontrollera dom eller byt! Det är ju billiga saker att kunna räkna bort eller bota!
    Det finns ett par backventiler i tankurluftningen också, och de sitter innan strypningarna så det kan läcka en del luft där också. Borde dock ha marginell inverkan vid fullgas. En annan ventil som kan spöka, men inte med så tydliga effekter som detta, är ventilen i tanklocket.

    Men, spikar & effektförlust -> för tunn blandning och elektroniken reglerar ner pga spikning. Det uppenbara låter som bränslepumpen, bränslefiltret, ev regulatorn. Mäta bränsletryck under drift?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Norrahammar
    Inlägg
    17

    Re: 9-5 Aero -06 Turbo laddar ej, varm motor

    Har nu beställt kylspray, borde ju kunna underlätta felsökningen...

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    kalmar
    Inlägg
    1

    Re: 9-5 Aero -06 Turbo laddar ej, varm motor

    Jag har haft precis samma problem som dig, har en 9-5 aero -06 aut.
    Hittade en vit ventil som sitter fastklämd direkt på ventilkåpan under plastskyddet vid oljepåfyllningen. Den ena anslutningen till gummislangen var av inne i slangen.
    Provade att tejpa eltejp runt hela ventilen och en bit in på gummislangen för att säkra upp att ingen varm smygluft kunde ta sig in och nu går den som den ska igen.
    Har dock inte bytt ut ventilen än, men har säkert kört 200 mil sedan jag hittade problemet.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Norrahammar
    Inlägg
    17

    Re: 9-5 Aero -06 Turbo laddar ej, varm motor

    Citat Ursprungligen postat av jokn01
    Jag har haft precis samma problem som dig, har en 9-5 aero -06 aut.
    Hittade en vit ventil som sitter fastklämd direkt på ventilkåpan under plastskyddet vid oljepåfyllningen. Den ena anslutningen till gummislangen var av inne i slangen.
    Provade att tejpa eltejp runt hela ventilen och en bit in på gummislangen för att säkra upp att ingen varm smygluft kunde ta sig in och nu går den som den ska igen.
    Har dock inte bytt ut ventilen än, men har säkert kört 200 mil sedan jag hittade problemet.
    Den ventiler var det första jag kollade och den var avbruten. Limmade ihop den och tejpade den men det var ingen skillnad

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Norrahammar
    Inlägg
    17

    Re: 9-5 Aero -06 Turbo laddar ej, varm motor

    Försökte med kylspray idag. Fungerade inte. I morgon ska jag dementera alla vaccumslangar för kontroll... Grrr

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Norrahammar
    Inlägg
    17

    Re: 9-5 Aero -06 Turbo laddar ej, varm motor

    Haft borta alla vaccumslangar, bytte backventilen bakom ventilkåpan, redogjort övriga jordpunkter i motorrummet. Och inget hjälpte. Nu börjar idéerna ta slut.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Norrahammar
    Inlägg
    17

    Re: 9-5 Aero -06 Turbo laddar ej, varm motor

    På torpedväggen sitter det en ventil som har tre vaccumslagar till sig. Vad sköter den ventilen om?

  18. #18

    Re: 9-5 Aero -06 Turbo laddar ej, varm motor

    Citat Ursprungligen postat av Wolfsson
    På torpedväggen sitter det en ventil som har tre vaccumslagar till sig. Vad sköter den ventilen om?
    Magnetventilen styr om dumpventilens anslutning till före resp. efter gasspjället beroende på gaspådrag eller inte.
    Signaturlös

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758

    Re: 9-5 Aero -06 Turbo laddar ej, varm motor

    Citat Ursprungligen postat av Wolfsson
    Haft borta alla vaccumslangar, bytte backventilen bakom ventilkåpan, redogjort övriga jordpunkter i motorrummet. Och inget hjälpte. Nu börjar idéerna ta slut.
    Mätt bränsletryck under drift? Rimligen tyder spikningarna på för lite bränsle av en eller annan anledning. (Om det nu inte hänt något inne i cylinderrummet.)

    Om du inte bytt pump är det min gissning, men ta det nu inte som en absolut sanning.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Norrahammar
    Inlägg
    17

    Re: 9-5 Aero -06 Turbo laddar ej, varm motor

    Får ta och mäta upp bränsletrycket bara för att se. Tror dock inte att det är där som problemet ligger eftersom bilen går som den skall när den är kall och upp till normal motortemp. Och när motor har varit varm några minuter så kommer felet.

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 CSE 2,3 Turbo Laddar sämre varm!
    Av hazp3r i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-03-11, 12:23
  2. går allmänt orent då motor är varm!9000 aero 91
    Av gurret i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-09, 10:32
  3. Saab 900 2.O Turbo -94 går fett vid varm motor!
    Av D. Runbom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-12, 16:56
  4. Startproblem vid varm motor, 9000 Aero-93
    Av HGAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 18:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •