Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Få av styrled på 9000 -92

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Få av styrled på 9000 -92

    Hejsan ! SPB anmärkte på glappande styrled, har nu suttit och svurit i minst en timme över den här styrleden.. Den går verkligen inte att få av ! Muttern har jag kunnat skruva loss lite, men själva leden sitter som berget ! Har haft en polygrip av modell stor och försökt hålla fast själva styrstaget med men det går ju absolut inte.. Finns det inget specialverktyg ?

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Få av styrled på 9000 -92

    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Få av styrled på 9000 -92

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Spindelledsavdragare-191253/

    eller

    http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... el-191240/

    Jag har en tredje variant som ser ungefär som den övre på denna bild. http://www.fam-bjork.se/citroen/XANT...s/dsc01510.jpg
    Skulle tro att du missuppfattat TS? Som jag tolkar problemet kan han inte sära på styrleden och styrstaget. Steg 1 är att lossa styrleden från spindeln och där hade mioh ett par exempel på lämpliga verktyg. Har man väl lossat leden från spindeln och kontramuttern
    på styrstaget ska det bara vara att gänga ut styrleden ur styrstaget. Kom bara ihåg hur många varv du snurrar på leden innan den släpper. Den nya leden ska vridas in i styrstaget lika många varv för att inte hjulinställningen ska peka rätt åt helvete. Får du trots allt inte loss styrleden från styrstaget är det bara värme som gäller! Värmen från en svetslåga brukar få det mesta att lossna.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Få av styrled på 9000 -92

    Det kan verkligen vara skit detta...

    En liten varning utöver ovan inlägg: Kolla att det är samma längd på nya och gamla leden. Inte alls säkert nämligen, och låter man låsmuttern sitta kvar och monterar eftermarknad så kan styrinställningen bli riktigt kass... Jag hade detta precis tidigare idag, bytte bägge på min TurboS. En original hittade jag inte gömmorna med samma längd och typ som satt på bilen, bara dra dit igen. Men den andra jag hade var Speedparts eftermarknad och några mm längre. Dessa några mm skulle säkerligen göra bilen mkt märklig på vägen och slita däck. Så kolla på det noga.

    På mina og900 så brukar låsmuttern vara evigt förankrad i styrstaget, men själva leden lossnar fint från staget efter värme och lite våld. Det är därför längden blir viktig, för jag kom inte åt att justera alls då muttern var bomfast....
    MEDLEM 7032.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Få av styrled på 9000 -92

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Det kan verkligen vara skit detta...

    En liten varning utöver ovan inlägg: Kolla att det är samma längd på nya och gamla leden. Inte alls säkert nämligen, och låter man låsmuttern sitta kvar och monterar eftermarknad så kan styrinställningen bli riktigt kass... Jag hade detta precis tidigare idag, bytte bägge på min TurboS. En original hittade jag inte gömmorna med samma längd och typ som satt på bilen, bara dra dit igen. Men den andra jag hade var Speedparts eftermarknad och några mm längre. Dessa några mm skulle säkerligen göra bilen mkt märklig på vägen och slita däck. Så kolla på det noga.

    På mina og900 så brukar låsmuttern vara evigt förankrad i styrstaget, men själva leden lossnar fint från staget efter värme och lite våld. Det är därför längden blir viktig, för jag kom inte åt att justera alls då muttern var bomfast....
    Ett tips är att alltid göra en framvagnsinställning efter att man skruvat i framvagnen - typ leder , bussningar etc ....
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Få av styrled på 9000 -92

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Skulle tro att du missuppfattat TS?
    Miss av mig. När jag läser det igen så är ju "mina" verktyg redan använda.

    En rörtång modellen större fungerar bättre än polygrip. Lite krypsmörjmedel hjälper också.

    TurboCab - Det där med olika långa har man ju lärt sig den hårda vägen. Kliade mig bra i huvudet första gången jag bytte styrleder och hjulen stod "lite" fel när bilen hissats ner...
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Få av styrled på 9000 -92

    Studerar man "Haynes" så tipsas om en "klack" på styrstaget. Innan man lossar på skrotet tar man ett skjutmått och mäter avståndet mellan "klacken" och centrumet på styrleden. Noggrannheten hamnar på ett par 10-dels mm. Passa på att dra åt låsmuttern på skjutmåttet så behöver det inte bli något strul när den nya ska dit. Samtidigt rundar man problemet med olika längd på styrledens "gänga".
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    78

    Re: Få av styrled på 9000 -92

    Värme är det som brukar hjälpa. Har man inte tillgång till värme kan man försöka banka runt den gängade delen med två hammare mittemot varandra.
    Jag har dysss... dissle... dsleex.... ähh vafan läs och skrivsvårigheter.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Få av styrled på 9000 -92

    Har värmt en hel del på leden, haft kamrat till hjälp men skiten lossnar ju inte ! Överväger snart att byta hela staget..

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Få av styrled på 9000 -92

    Citat Ursprungligen postat av Bobzi
    Har värmt en hel del på leden, haft kamrat till hjälp men skiten lossnar ju inte ! Överväger snart att byta hela staget..
    Vad menar du? "Värmt på leden" Du ska värma på stagets rörformade del närmast ledens gängade del - den del där du gängar in leden i - inte på själva leden. Genom värmen utvidgar sig staget(röret) och dessutom släpper rosten i gängan. Du behöver sannolikt tillgång till en gassvets för att få upp temperaturen inom rimlig tid.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Få av styrled på 9000 -92


    Denna delen är det jag värmt på... men då provar jag att värma själva staget då.

    Kör med en sånhär när jag värmer

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Få av styrled på 9000 -92

    Citat Ursprungligen postat av Bobzi

    Denna delen är det jag värmt på... men då provar jag att värma själva staget då.

    Kör med en sånhär när jag värmer
    My bad - sorry mitt minne svek mig. Bytte själv en styrled häromåret. Du värmde rätt i alla fall. Nu när jag såg bilden så är det rätt att värma på styrledens rörformiga del närmast staget. Beträffande gas brännaren så kan det var knepigt att få upp värmen med den. Det gäller att snabbt få upp värmen i den rörformiga delen innan värmen hinner sprida sig till själva staget. Med en gassvets får man snabbt upp värmen i rördelen och den hinner expandera innan staget också värms upp. Har ingen erfarenhet av gasbrännaren du la upp en bild på.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Få av styrled på 9000 -92

    Eldade på rätt friskt förut iallafall, men det vill ju inte ge med sig.. Så vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt nu.

  14. #14
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Få av styrled på 9000 -92

    Snitta upp leden med vinkelslip på längden och försöka spräcka den med en huggmejsel?

    Men var försiktig så du inte kapar för djupt... kan va lurigt. Har inte provat det själv om det ens funkar heller men...

    MVH

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Få av styrled på 9000 -92

    Satt o funderade på om jag skulle prova och ta min tryckluftsdrivna kap från biltema.. Den är ju liten och behändig och så kan man variera varvtalet på den också.. Får helt enkelt montera styrleden provisoriskt och köra till mitt befintliga garage.. Surt. Hade inte förväntat mig att den skulle bråka så himla mycket.

  16. #16
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Få av styrled på 9000 -92

    Tången du har hållt emot med är inte sliten i käften då? Så det är därför den går runt?

    De flesta tänger brukar ju nypa åt ännu mer om man håller den åt "rätt" håll, det är inte bara en sliten tång som hålls åt fel håll som är problemet? Då "kuggar" det nämligen över typ... direkt.

    Jag vet att jag någon gång använt en rörtång som jag har låst fast mot golvet för att sen ta en annan tång och dra lös styrleden med. Det i kombination med värme och kanske nån bra rostlösare/krypolja så tycker jag att det måste lossna.

    MVH

  17. #17
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Få av styrled på 9000 -92

    Jag använder Bahco rörtång nr 143 (eller om det är 144) och precis som joH900 beskriver så nyper den åt hårdare ju mer man drar. Sätter sig som berget. Slinter man med denna så brukar det bero på handhavandefel.

    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Få av styrled på 9000 -92

    Är en Bacho rörtång av stoor modell jag använt.. Men jag snittade i leden och bankade lite i snittet med en huggmejsel så gick de så fint att skruva av leden så

    Problemet löst, tack för alla tips och trix. Ska ha med mig detta till nästa ledbyte

Liknande ämnen

  1. lossa styrled 9-5
    Av ErikssonR i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-08-19, 10:22
  2. Styrled 9000 på Biltema eller Mekonomen?
    Av csan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-04-22, 19:20
  3. Styrled?
    Av Daniel.H i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 00:45
  4. Byta inre styrled 9000, hur ?
    Av SaabAero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-12, 14:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •