Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Justera öppen dump dubbelkolv

  1. #1

    Justera öppen dump dubbelkolv

    Hejsan, kollade dumptråden innan jag skrev här men eftersom den mest handlade om om man kunde ha eller inte ha så skriver jag här! Har köpt en öppen dump till min 9-3a från do88 av typen forge 25 mm som bestr av två kolvar plus fjädrar. Problemet är att den inte öppnar tillräckligt lätt och därmed inte tillräckligt länge känns det som, bilen laddar strax över ett bar och vid fullt ladd och hastigt släpp på gasen kommer endast ett klent väldigt kort pys, vilket inte känns normalt. Dessutom om jag kör på kanske 0,5-0,7 bar och släpper så kommer ett lite knepigare ljud som jag tror är när liften studsar tillbaka mot turbon istället för att komma ut i dumpen. Frågan är hur detta ska justeras, enligt do88 :

    Den har ingen justering då det är en dubbelkolvsdumpventil som har en yttre kolv som lyfts av vakuum från vakuumslangen och en inre kolv som trycks upp av laddtrycket. Så det är bara att testa om den fungerar på din bil. Om fjädern till inre kolven är för hård så att dumpventilen inte öppnar och luften då bromsar turbon så är det enda sättet att justera det att ta isär dumpventilen och sedan kapa av en liten bit av fjädern och testa igen. Är det fortfarande samma problem så kapar man lite till på fjädern.

    Jag har delat på dumpen men vill inte kapa fjädern som han pratar om, jag hade velat kapa den övre fjädern som motar när vakuumet försöker öppna ventilen, men han säger ju tvärtom! Behöver snabb hjälp då det är bilträff idag! Tack tack

  2. #2
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 539
    Medlem#
    7567

    Re: Justera öppen dump dubbelkolv

    Jag har klippt fjädern till kolven som släpper ut laddtrycket på flera dumpventiler med bra resultat.
    Klipp den ett halvt varv, beroende på hur lång den är i dagsläget, testa, klipp ett halvt varv till, testa osv tills du tycker att den fungerar som den ska.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  3. #3

    Re: Justera öppen dump dubbelkolv

    Då menar du alltså den klenare fjädern utav dom? Den som är närmast mot tryckröret?

  4. #4
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 539
    Medlem#
    7567

    Re: Justera öppen dump dubbelkolv

    Ja precis.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

Liknande ämnen

  1. Justera Öppen Avlastningsventil.
    Av Lundberg... i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-12-08, 16:44
  2. öppen dump ng 900
    Av brasar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-06, 09:22
  3. Öppen dump på OG9-5/T7
    Av StorMange i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-05-18, 15:23
  4. Öppen dump på 9-3 -01...?
    Av AERO_chrille i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2005-05-05, 14:58
  5. Öppen dump??
    Av Wirf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-03-05, 16:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •