Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Svårstartad, varm och utan AC?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    94

    Svårstartad, varm och utan AC?

    Hejsan!

    bilen: 9-5 SC 2004, 17500 mil.

    Problemen:

    Körde i torsdags utan att AC:n ville fungera, istället blåser fläkten riktigt varm luft. 24 grader utomhus, men bra mycket varmare i bilen. Felsöker med OBDII och Torque appen i mobilen - ingen felkod. Dock står det att styrboxen inte lämnar info om AC. Kan det stämma?

    Efter hemkomst parkeras bilen, när den 20 min senare skall startas så går den inte igång. Inga felkoder... Jag går in, och svär lite. 5 min senare ute igen, tar ur mobilladdaren från cigguttaget och startar bilen utan problem. Vad handlar detta om e.g?

    Felkodsläsare med torque-appen visar också motors temp. och jag kan då se att den ligger runt 97c. Detta säger inte mig så mycket, men det känns aningens för mycket... Min tanke är att motorn inte kyls tillräckligt.

    Jag öppnar huven och känner på tändkasetten, som är "ny" (mindre är 1000 mil) och känner att den är stekande varm. Har jag fel om jag minns att denna inte skall vara varm?

    Så, vad säger ni kloka därute. Var ska jag börja felsökningsäventyret?

    Må väl!
    //Jonas

  2. #2

    Re: Svårstartad, varm och utan AC?

    bilmotorer har arbetstemperaturer över 100 grader (sett siffror som 108 grader) i ett antal punkter i kylarsystemet och är den dominerande orsaken till varför kylaren är trycksatt så att det inte bubblar och kokar inne i motorn och torrlägger dom heta ytorna och blir överhettade.

    temperaturerna har stigit sakta med åren och motorgenerationer just att varm motor snurrar med mindre friktion är dito svalare motor.

    ---

    när det gäller AC så räkna med att köldmediet har läckt ut genom något läcka - oftast kring kondensorn, torkfiltret eller slangarna, speciellt om dessa går i aluminiumskyddslang undertill då det verkar mycket problem just där - kika efter fläckar som verkar vara oljevåta och samlar damm där det inte normalt förväntas någon stänk av motorolja etc.

    har du tur och märks främst att AC inte fungerar när det är riktigt varmt men AC fungerar när det är lite svalare, så kan det räcka med en omchimsning av kompressorns magnetkoppling.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758

    Re: Svårstartad, varm och utan AC?

    Citat Ursprungligen postat av Catoo
    Efter hemkomst parkeras bilen, när den 20 min senare skall startas så går den inte igång. Inga felkoder... Jag går in, och svär lite. 5 min senare ute igen, tar ur mobilladdaren från cigguttaget och startar bilen utan problem. Vad handlar detta om e.g?
    Vevaxelgivaren är en het kandidat... När du försöker starta den varm, seglar varvräknaren sakta upp till 200 RPM när du tuggar på startmotorn? Om inte, byt vevaxelgivare.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    94

    Re: Svårstartad, varm och utan AC?

    Citat Ursprungligen postat av xxargs

    har du tur och märks främst att AC inte fungerar när det är riktigt varmt men AC fungerar när det är lite svalare, så kan det räcka med en omchimsning av kompressorns magnetkoppling.
    Då kanske det är så att jag har tur då... Det har varit vid extremt varma situationer som det krånglat... Skall undersöka saken vidare. Koll på vad en omschimsning och påfyllnad kan kosta?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    94

    Re: Svårstartad, varm och utan AC?

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av Catoo
    Efter hemkomst parkeras bilen, när den 20 min senare skall startas så går den inte igång. Inga felkoder... Jag går in, och svär lite. 5 min senare ute igen, tar ur mobilladdaren från cigguttaget och startar bilen utan problem. Vad handlar detta om e.g?
    Vevaxelgivaren är en het kandidat... När du försöker starta den varm, seglar varvräknaren sakta upp till 200 RPM när du tuggar på startmotorn? Om inte, byt vevaxelgivare.
    Jo, det symptomet känner jag igen.... Men hur menar du? Ska jag byta den om detta är symptomen??

    Och, borde rimligen inte detta ge en felkod???

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    gbg
    Inlägg
    214

    Svårstartad, varm och utan AC?

    pågyllnad brukar väll ligga på 1000-1500 kanske billigare om du känner nån som kan fixa det för dig omschimsning har jag ingen aning om vad det kostar. mvh
    Saab 9-5 2,3T SC R.I.P.
    Saab 9-3 2,0t -00 steg 3
    Saab 99 -83 R.I.P.
    Saab 9000 2,3T såld

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758

    Re: Svårstartad, varm och utan AC?

    Citat Ursprungligen postat av Catoo
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Vevaxelgivaren är en het kandidat... När du försöker starta den varm, seglar varvräknaren sakta upp till 200 RPM när du tuggar på startmotorn? Om inte, byt vevaxelgivare.
    Jo, det symptomet känner jag igen.... Men hur menar du? Ska jag byta den om detta är symptomen??

    Och, borde rimligen inte detta ge en felkod???
    Om du har symptomet att varvräknaren inte alls rör sig när du tuggar på startmotorn är det dags att byta vevaxelgivaren - eftersom varvräknaren i princip drivs av pulser från just den.

    Vevaxelgivaren ger inte nödvändigvis någon felkod eftersom elektroniken inte ser att motorn rör sig, ungefär.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Svårstartad när motorn är varm NG9-3 B207
    Av kenjan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2018-07-19, 16:39
  2. Svårstartad varm 9-5
    Av Grumf_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-30, 15:07
  3. 9000 2.3T -91 svårstartad varm
    Av Stoia i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-25, 10:06
  4. Svårstartad varm motor
    Av mattso i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-26, 12:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •