Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: 9-3 aero-01 som viner/visslar och även hackar ibland

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skara
    Inlägg
    247

    Re: 9-3 aero 2001 blåryker

    De låter ju tyvärr som turbon, om nu en mekaniker har känt att de är glapp i impellerna, och även blårök vid kallstart. Även om du har den bättre TD04 turbon är de tyvärr ingen garanti att den orkar hur mkt som helst.
    Dom små fel du beskrivit med skenande ladd kan göra stor skada, spec om turbon redan har några år på nacken.

    Så de verkar tyvärr som en ny turbo inte skulle skada.

    Lycka till
    SAAB 9-5 Vector 2,3t -02 E85+
    SAAB 9000 CSE 2,3i -93 -Skrotad

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    17

    Re: 9-3 aero 2001 blåryker

    Jo har ju vant mig vid tanken att det lär behövas. Behöver kanske inte bli såå dyrt. Såg att det fanns nya på blocket för 3995:- Kanske nån härifrån som säljer.
    tranceoholic

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skara
    Inlägg
    247

    Re: 9-3 aero 2001 blåryker

    Jo de finns de gott om, dock Kina kopior med inte alls samma kvalité. Jag skulle inte snåla utan köpa en original turbo. Kan bli ännu dyrare med billig turbo i längden om du har otur.
    SAAB 9-5 Vector 2,3t -02 E85+
    SAAB 9000 CSE 2,3i -93 -Skrotad

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    17

    9-3 aero 2001 blåryker

    Kollade på bildelsbasen och där fanns ju några. Men de hade ju gått ganska långt många av dom.
    tranceoholic

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skara
    Inlägg
    247

    Re: 9-3 aero 2001 blåryker

    Sant, kolla på speedparts, dom är inte så dyra, samt att du har garanti om nått skulle fela. Ja köpte ny turbo av dom, en TD04HL16T, den va skrot som ja fick, men fick en ny och samt pengar för arbetet att byta den igen.

    Så kolla runt lite och se vad du hittar, finns säkert nått på säljes delen här på forumet oxå om du har tur
    SAAB 9-5 Vector 2,3t -02 E85+
    SAAB 9000 CSE 2,3i -93 -Skrotad

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    17

    9-3 aero 2001 blåryker

    Jo det kan löna sig att kika runt lite. Garanti vore inte fel.
    När jag ändå är här tänkte jag fråga vad som gäller om man i efterhand byter till större turbo, bättre IC etc. Måste man byta programvara? Förre ägaren monterade bättre IC efter att steg 3 installerats.
    Mvh
    tranceoholic

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skara
    Inlägg
    247

    Re: 9-3 aero 2001 blåryker

    Efter varje uppdatering bör programvara uppdateras. Men de är inte jätte akut med såna uppdateringar. DU kan köra med de, men de är inte optimalt för bilen. Ja kör med anpassad för min större turbo och avgassystem. Efter fler uppgraderingar som IC och 3" DP, spridare, ska de uppgraderas igen med ny mjukvara.

    Som dom flesta säger, rätt mjukvara, till rätt hårdvara
    SAAB 9-5 Vector 2,3t -02 E85+
    SAAB 9000 CSE 2,3i -93 -Skrotad

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    17

    Re: 9-3 aero 2001 blåryker

    Ok tack för svaren! Jag kommer nog att köra på orgstorlek på turbon nu när jag byter. Var mest orolig för den större IC som sitter på för tillfället.
    Hade jag bara varit lite rikare så skulle jag nog åkt med den till maptun, och bytt till steg 5. Eftersom jag utöver steg 3 redan har IC`n och viggenkoppling. För en större turbo var ju inte specellt mycekt dyrare än en standard. Nu när man ändå måste byta. Sedan tillkommer ju visserligen spridare och nån annan detalj har jag för mig. Men inga större pengar ändå.
    tranceoholic

  9. #29
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: 9-3 aero 2001 blåryker

    .
    Saablös dåre

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skara
    Inlägg
    247

    Re: 9-3 aero 2001 blåryker

    Citat Ursprungligen postat av Fuel
    Ok tack för svaren! Jag kommer nog att köra på orgstorlek på turbon nu när jag byter. Var mest orolig för den större IC som sitter på för tillfället.
    Hade jag bara varit lite rikare så skulle jag nog åkt med den till maptun, och bytt till steg 5. Eftersom jag utöver steg 3 redan har IC`n och viggenkoppling. För en större turbo var ju inte specellt mycekt dyrare än en standard. Nu när man ändå måste byta. Sedan tillkommer ju visserligen spridare och nån annan detalj har jag för mig. Men inga större pengar ändå.
    Jag kände så oxå vid turbo bytet, en uppgradering till 15T borde räcka, men när ja väl skulle beställa blev de ändå en 16T, kändes lika bra när man ändå skulle byta, då summan inte var mkt mer.
    Har inte heller en plånbok av guld, men köper delar när de finns pengar, eller nått behöver bytas. Soppapumpen är näst på listan nu.
    Som du säger är de inte mkt som saknas till högra effekt, men de är heller inget som säger att du måste köpa allt samtidigt. Spridare ska köpas, men byts inte förrän på verkstad sammidigt som uppgraderingen, då om man bytar de innan, kan man få en riktigt konstig tändkurva :P
    Så om du vill ha mer effekt men inte råd, köp delar efter hand och samla på dej tills du har allt du behöver, sen är de bara bok tid för montering och ny mjukvara.

    Tänk noga innan du beställer
    SAAB 9-5 Vector 2,3t -02 E85+
    SAAB 9000 CSE 2,3i -93 -Skrotad

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    17

    9-3 aero 2001 blåryker

    Ja så får man nog göra. Blir mycket på en gång annars. Men suget efter roligare maskin ökar ju sen när våren börjar närma sig. Man får prioritera lite hel enkelt
    tranceoholic

Liknande ämnen

  1. Även Sabine Schmidt kraschar ibland...
    Av LM i forum Tidsfördriv
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-01-10, 18:34
  2. Någonting tryckrelaterat viner och visslar
    Av Keezo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-09, 22:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •