Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: ojämnt acceleration efter byte till trimbox.

  1. #1

    ojämnt acceleration efter byte till trimbox.

    bytte åt mig en trimbox till vår 2.0t ltt, fick med magnetventilen och monterade på och bytte boxen.

    Vet inte alls vem som chipat, om de är hemmapulare eller maptun ellernån annan. men den skulle fungera bra.

    Och visst skjute det på lite mer, men inget vansinnigt och är inte ute efter det heller,utan bara lite snabareomkörninga och förhoppningsvis förbättrad bränsleekonomi.

    men nu till själva frågan, jag upplever att bilen vill "rycka" lite under acc, inte så tt den vill skutta fram eller på 2ans växel, utan det känns egentligen först på 4an som den håller på. ex jag gr fullgas på 4an, bilen laddar som den ska, men tappar lite kraft korta sekvenser hela tiden. varför gör den så, är de något tecken på attnåt inte är somdet ska?

    bilen har gått ca28k. mycket torra vacumslangar undr huven.... kan de vara orsaken?

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: ojämnt acceleration efter byte till trimbox.

    Citat Ursprungligen postat av fattaren
    bilen har gått ca28k. mycket torra vacumslangar undr huven.... kan de vara orsaken?
    Det kan absolut vara orsaken. Ju mer effekt man plockar ut ur motorn desto känsligare blir den för domdär småfelen som t.ex. luftläckage. Det är fel som kan ha funnits länge men som inte märks när man inte pressar motorn så hårt vilket originalboxen inte gör.

    Byta alla vakuumslangar är en bra grej att börja med, och det är både enkelt och billigt att göra.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306

    Re: ojämnt acceleration efter byte till trimbox.

    Jag skulle sätta tillbaka gamla boxen o antingen vara nöjd om allt känns bra eller börja felsökningen där och ev byta till trimboxen om du hittar o åtgärdar ngt fel. Att börja lägga ståle på en bil som gått 28k känns lite onödigt annars är såklart det självklara att köpa ett trim man vet var det kommer ifrån. Lägre bränsleförbrukning tror jag inte på.
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: ojämnt acceleration efter byte till trimbox.

    Citat Ursprungligen postat av Sid
    Jag skulle sätta tillbaka gamla boxen o antingen vara nöjd om allt känns bra eller börja felsökningen där och ev byta till trimboxen om du hittar o åtgärdar ngt fel. Att börja lägga ståle på en bil som gått 28k känns lite onödigt annars är såklart det självklara att köpa ett trim man vet var det kommer ifrån. Lägre bränsleförbrukning tror jag inte på.
    Min har nästan gått 28k... Är det en 9000 vi pratar om ska det inte vara några problem att få både mer mos och lite lägre förbrukning.
    Vacumslangar är en hundralapp eller två - lätt testat i alla fall.

    Mvh

  5. #5

    Re: ojämnt acceleration efter byte till trimbox.

    ja det är inte så att jag får dåliga vibbar eller så, för mycket mer gas blir det inte då det är frugans bil :-). men fick höra från annat håll att om man inte bytt till bättre luftfilter så kanske den får för lite luft och stryper, men aero orginal har väl inte sportluftfiltr, eller?

    blir byte av slangar och luftfilter. ska det gasas finns det roligare bil på gården :-)

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: ojämnt acceleration efter byte till trimbox.

    Citat Ursprungligen postat av fattaren
    ja det är inte så att jag får dåliga vibbar eller så, för mycket mer gas blir det inte då det är frugans bil :-). men fick höra från annat håll att om man inte bytt till bättre luftfilter så kanske den får för lite luft och stryper, men aero orginal har väl inte sportluftfiltr, eller?

    blir byte av slangar och luftfilter. ska det gasas finns det roligare bil på gården :-)
    Det är skitsnack. Original luftfilter håller för ca. 300hk.

  7. #7

    Re: ojämnt acceleration efter byte till trimbox.

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av fattaren
    ja det är inte så att jag får dåliga vibbar eller så, för mycket mer gas blir det inte då det är frugans bil :-). men fick höra från annat håll att om man inte bytt till bättre luftfilter så kanske den får för lite luft och stryper, men aero orginal har väl inte sportluftfiltr, eller?

    blir byte av slangar och luftfilter. ska det gasas finns det roligare bil på gården :-)
    Det är skitsnack. Original luftfilter håller för ca. 300hk.
    Tack Brisse för den infon, ville helst slippa ha ett fult blått filter i motorutrymmet, inte rätt bil för sånt.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    241

    Re: ojämnt acceleration efter byte till trimbox.

    Hej !

    Hur korkad får man vara !!
    Köpa ett program från "någon"

    Man får vad man betalar för-

    Så enkelt är det.

    Köp ett program från Maptun så vet du att det fungerar.

    MRX
    Snart 500 Hk

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Järna
    Inlägg
    73

    Re: ojämnt acceleration efter byte till trimbox.

    Hejsan!

    Varför inte bara lägga ner ett 185hk program från T5 Suite som finns i katalogen med alla originalfiler där? Jag menar, du har ju redan uppgraderat motorn med MV och slangar, och med original 185hk så vet du ju att allt funkar som det ska (eftersom mappningen gjordes av Saab själva).

    Denna effektnivå såldes mig veterligen inte i Sverige i 9000 2.0t (skulle i så fall säkerligen betecknas 2.0t fulltrycksturbo, istf ltt). Troligen en kalibrering gjord för andra marknader.
    Mvh Jesper
    Saab 9-5 2007 Aero SC
    Saab 9-3 2006 1.8t SC

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    783

    Re: ojämnt acceleration efter byte till trimbox.

    Hårda ord... så illa behöver det absolut inte vara. Är det någon annan som kört ett tag med styrboxen så är nog programmet okej. Inte så lätt att misslyckas med program till T5.

    Åtgärd 1A med nytrimmad bil är att se över tändstift och vakuumslangar. Svajande laddtryck är inte helt ovanligt, kontrollera att WG inte kärvar och motorns servicestatus i övrigt.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    783

    Re: ojämnt acceleration efter byte till trimbox.

    Citat Ursprungligen postat av JeppeB
    Hejsan!

    Varför inte bara lägga ner ett 185hk program från T5 Suite som finns i katalogen med alla originalfiler där? Jag menar, du har ju redan uppgraderat motorn med MV och slangar, och med original 185hk så vet du ju att allt funkar som det ska (eftersom mappningen gjordes av Saab själva).

    Denna effektnivå såldes mig veterligen inte i Sverige i 9000 2.0t (skulle i så fall säkerligen betecknas 2.0t fulltrycksturbo, istf ltt). Troligen en kalibrering gjord för andra marknader.
    Mvh Jesper
    Bara för att det är ett originalprogram behöver det inte betyda att det är bra - 185-hästarsprogrammen är för saab 900 och 9-3 och passar inte speciellt bra för 9000, VE-mappen stämmer inte alls i mellanregistret.

  12. #12
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: ojämnt acceleration efter byte till trimbox.

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Hårda ord... så illa behöver det absolut inte vara. Är det någon annan som kört ett tag med styrboxen så är nog programmet okej. Inte så lätt att misslyckas med program till T5.

    Åtgärd 1A med nytrimmad bil är att se över tändstift och vakuumslangar. Svajande laddtryck är inte helt ovanligt, kontrollera att WG inte kärvar och motorns servicestatus i övrigt.
    Håller med. Om jag ska vara ärlig har jag nog sett fler "dåliga program" från såkallade "proffs" än vad jag har sett bland hemmasnickrare.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: ojämnt acceleration efter byte till trimbox.

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Håller med. Om jag ska vara ärlig har jag nog sett fler "dåliga program" från såkallade "proffs" än vad jag har sett bland hemmasnickrare.
    Yeah, you keep telling yourself that..

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    53

    Sv: Re: ojämnt acceleration efter byte till trimbox.

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Citat Ursprungligen postat av JeppeB
    Hejsan!

    Varför inte bara lägga ner ett 185hk program från T5 Suite som finns i katalogen med alla originalfiler där? Jag menar, du har ju redan uppgraderat motorn med MV och slangar, och med original 185hk så vet du ju att allt funkar som det ska (eftersom mappningen gjordes av Saab själva).

    Denna effektnivå såldes mig veterligen inte i Sverige i 9000 2.0t (skulle i så fall säkerligen betecknas 2.0t fulltrycksturbo, istf ltt). Troligen en kalibrering gjord för andra marknader.
    Mvh Jesper
    Bara för att det är ett originalprogram behöver det inte betyda att det är bra - 185-hästarsprogrammen är för saab 900 och 9-3 och passar inte speciellt bra för 9000, VE-mappen stämmer inte alls i mellanregistret.
    9000 Italien import finns original 185 hk. Tror inte saab själva stoppar i en 9-3 mapp
    Saab 9000 a50 2.0t -98
    Saab 900 Aero -88

  15. #15

    Re: ojämnt acceleration efter byte till trimbox.

    hehe, jo neggo finns det alltid en förmycket av :-)

    bytte åt mig doningarna med pryl som bara sammla damm, ville ha en extra box så jag kunde skifta tillbaks till orginal om jag vill. så att få trim med tillbehör för 500 kr är dumt byte så ja det får stå för den som tycker det. :-) , pröjsar gärna någon att lägga in ett bra program. tanken är ju att lära mig t5 suite, men helst inte på orginalboxen.

    nånstans ska man ju börja och har man inte cashen att springa till maptun så fort man vill ha ett nytt program får man vara lite om och kring sig.

    skulle gärna prova ett 185 hk program, men möjlighet att lägga in detta igen.

    finns det färdiga hårdvaror att köpa för att fixa med t5 suite?.

  16. #16
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: ojämnt acceleration efter byte till trimbox.

    Bara boxen i sig är lätt värd 500kr utan program så där gjorde du ett okej byte tycker jag.

    Passa på att kolla dessa forum också om du ska mixtra med Trionic. Finns mycket hjälpsamma och kunniga folk och finns även färdiga program (både färdiga och experimentella) att ta hem gratis. Bra sätt att komma igång med trimmandet...
    http://forum.ecuproject.com/forum.php
    http://www.trionictuning.com/

    Lyssna inte på dom bittra kommentarerna om hur dåliga hemmasnickrade program är. Dom som skriver sånt vet inte vad dom går miste om.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    154
    Medlem#
    4266

    Re: Sv: Re: ojämnt acceleration efter byte till trimbox.

    Citat Ursprungligen postat av Linnkan
    Citat Ursprungligen postat av torake

    Bara för att det är ett originalprogram behöver det inte betyda att det är bra - 185-hästarsprogrammen är för saab 900 och 9-3 och passar inte speciellt bra för 9000, VE-mappen stämmer inte alls i mellanregistret.
    9000 Italien import finns original 185 hk. Tror inte saab själva stoppar i en 9-3 mapp

    185hk varianten i italien 9000 lämnar tillomed lite mer NM än i 900/9-3 varianten så samma map lär det ju inte vara.
    Medlem #4266, 9-5 -98 2,3t, og9-3 Aero cab
    http://www.garaget.org/merra <- bilparken

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    783

    Re: Sv: Re: ojämnt acceleration efter byte till trimbox.

    Citat Ursprungligen postat av Merra
    Citat Ursprungligen postat av Linnkan
    9000 Italien import finns original 185 hk. Tror inte saab själva stoppar i en 9-3 mapp

    185hk varianten i italien 9000 lämnar tillomed lite mer NM än i 900/9-3 varianten så samma map lär det ju inte vara.
    Har inte stött på detta program när jag bläddrat igenom programmen som följer med t5 suite. Vilket är det?

    Tror nog faktiskt det går fortare att bara skruva upp trycket till c:a 0,85 i originalprogrammet än att hålla på och leta efter ett 185hk-program till 9000. Men ett genomtänkt steg ett är ännu bättre eftersom tändningsmappen är vassare än original, mer bang för bränslet så att säga.

Liknande ämnen

  1. går ojämnt efter start
    Av snepo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-03-12, 13:34
  2. 9-3 SS 2,0T -04 går ojämnt efter att ha stått ute 3v
    Av Bedlam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-01-11, 14:56
  3. Bilen går ojämnt som f*n efter påställning
    Av Nille83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-05-06, 20:04
  4. gammal fråga om bil som dör efter acceleration
    Av Lunetic i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-04, 03:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •