Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Placering av katt och avgasvärden...

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Bor/pluggar: Göteborg
    Inlägg
    435

    Placering av katt och avgasvärden...

    Var inne och besiktigade för en dryg vecka sen och nu har jag bytt till 3" rostfritt avgassystem med en porsche katalysator som är flyttad till ungefär mitten av bilen (sitter där den stora avlånga ljuddämparen sitter orginal).

    Jag fick följande värde:
    CO ............ 0.2
    CO 2500 .... 0.2
    HC ............ 081
    LAMBDA .... 1.02

    När jag besiktigade året innan med org.avgassystem och kat (18 000 mil)
    fick jag följande värde:

    CO ............ 0.1
    CO 2500 .... 0.2
    HC ............ 042
    LAMBDA .... 1.00

    Jag har katten placerad ganska långt bak men ändå håller jag mig inom riktvärdena då borde väl katten göra sitt jobb?

    Vad är det för faktorer som påverkar dessa värden, hade velat få ner HC och lamdavärdet.

    Skarvarna på mitt rf 3" är slitsade och sen ikörda i varann och en vanlig avgasklämma modell som ett u med överfall, är det någon som har något bra tips på hur man ska få det ordentligt tätt i skarvarna? ser att det läcker lite kondensvatten/svartsotvatten i från skarvarna.

    tack för svaren

    Mvh

    Jonas
    9-5 2,3t SE M99 fyller ut GARAGET

    "Are we going to play in a town called She left you? You can't be serious! (lettisk innebandylirare inför VM-match i...Skellefteå)"

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Nja, finns mycket som spelar roll, att placera katten så långt bak gör att det tar en jäkla tid att tända katalysatorn. I ditt fall är det nästan frågan om katten verkligen vaknat till liv ordentligt ?

    Lambdavärdet har inget med katalysatorn att göra, det skall skvallra om förhållandet mellan soppa/luft. SMÅ luftläck i avgassystemet ger en förskjutning i MÄTT lambdavärde. (alltså om man mäter där bak)
    Detta tåls att upprepas, SMÅ jäkla tillsynes obetydliga äckliga hål ställer till det. I ditt fall skall du inte skulla katten på det höga l-värdet.

    Ditt höga HC kan bero på att katten inte är med riktigt, eller vilket inte är ovanligt vid prov som SBP, man ser resultatet från HC i rören. Alltså oförbränd soppa som är bunden i sot o i dämparna. Detta kan vara ganska betydande i vissa fall.

    Öööhh, fick du svar på nå't eller ?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Bor/pluggar: Göteborg
    Inlägg
    435
    HeHae, efter att ha läst det 2 ggr så är jag med på det jag fick nog svar eller?

    Jag får inte plats med katten på orginalplats, sen sitter den på första bästa plats som den får plats

    Sen är frågan hur mår oljan i tråget när den står och blir värmd av en rätt go och varm katt? Har det någon betydelse?

    Jag har lindat downpipet + lite till med avgasbandage för att den ska hålla värmen kanske ska linda en 50 cm till katten så leder man kanske lite mer go och varm luft så den tänder till...

    Mvh

    Jonas
    9-5 2,3t SE M99 fyller ut GARAGET

    "Are we going to play in a town called She left you? You can't be serious! (lettisk innebandylirare inför VM-match i...Skellefteå)"

Liknande ämnen

  1. HJÄLP! Vad har jag för katt?
    Av MiloZ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-05, 20:17
  2. placering av ny katt?
    Av Tobbe900T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-16, 22:42
  3. downpipe med katt!!
    Av davvep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-06, 23:03
  4. Katt...
    Av turbo ted i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-12-08, 17:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •