Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: FM Matsson utkastare sitter stenhårt

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    FM Matsson utkastare sitter stenhårt

    Hejsan,

    Tänkte kolla om någon här är kunnig på sådana har saker. Vi var tvungna att byta utkastare till vattenslangen utomhus för 2-3 år sen då den gamla hade frusit sönder. Vi anlitade en rörmokare för jobbet och han rekommenderade att vi skulle sätta dit en FM Matsson utkastare för att det var bättre kvalitet på¨dessa än den vi hade innan. Utkastaren har fungerat bra sen monteringen, men det har varit lite tungt att vrida för att stänga av. På sista tiden har den suttit så hårt att man var tvungen att använda två händer för att öppna/stänga kranen. Det slutade med att plasthantaget gick sönder. Frågan är alltså, kan man smörja upp kranen på något sätt eller göra något annat för att den ska fungera som den bör igen?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    örebro/bonnavischan
    Inlägg
    604

    Re: FM Matsson utkastare sitter stenhårt

    *Stäng av vattnet
    * Ta en skiffnyckel och lossa spindeln "blanka metallgrejen vid nyckeln"
    * Dra ut spindeln och stången samt käglan som sitter i änden.
    * smörj spindeln med typ låsolja eller liknande.
    * undersök käglan efter skador eller grader på packning eller mässingen. Vid skada byt kägla.

    Montera i omvänd ordning. Funkar inte detta kapa bort och släng skräpet Fm mattson och köp vårgårda eller Trio istället.
    9-3 aero sportcombi. Lite "tunad"
    http://www.garaget.org/Pekkis
    Livet är inte bara en lek det är en dans på rosor också!

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: FM Matsson utkastare sitter stenhårt

    Tack Pekkis,

    Ska prova det när jag kommer hem. FM Matsson = skräp? Jag minns inte vad vi hade innan, men det kallade rörisen för skräp och sa att FM Matsson var det som var bäst.

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614

    Re: FM Matsson utkastare sitter stenhårt

    Pekkis beskrivning är utomordentligt bra, men när du fått loss spindeln, ta krannyckeln och fortsätt skruva ur hela spindeln från den yttre delen, alltså gängen som snurrar när du öppnar/stänger utkastaren. Förmodligen är det en del ärj där, därför borsta ren gängorna med stålborste och smörj med fett, gärna något vattenfast.
    Jag har själv monterat Gustavsbergs motsvarighet på både min kåk och garage, de tycker jag är stabilare än FMM, brukar vara hundringen billigare än Mattson också. Den jag hade på kåken innan var FMM och den strulade också, inte trög utan på annat sätt.
    Om FMM:s armatur är skit idag kan jag inte uttala mig om, är själv gammal röris och på den tiden var det bra grejer i alla fall, men det är mer än tolv år sen jag jobbade som montör senast. Min farsa monterade en sån för tjugo år sen förresten när han byggde deras sommarstuga och den fungerar som ny. Så det varierar. Men skall du ha ny kan jag i alla fall rekommendera Gurraberg.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 308

    Re: FM Matsson utkastare sitter stenhårt

    Har precis fått monterat en FMM-utkastare och jag kan misstänka att ett misstag folk gör om och om igen är att skruva igenom dom för hårt! Man behöver ju knappt skruva igen dom överhuvudtaget för att dom ska täppa åt.

Liknande ämnen

  1. Apc Og 900 var sitter den
    Av 5xaero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-05, 15:16
  2. var sitter ECU på 9-3SS?
    Av xtrem i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-30, 22:07
  3. var sitter vin nr?
    Av läppglans i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-14, 00:02
  4. var sitter Mv på en T7
    Av Daniel_hbg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-04, 19:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •