Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Nog är det väl vevaxelgivaren som felar?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Nog är det väl vevaxelgivaren som felar?

    Startade min 9000 (-9 idag, som gått felfritt innan, och gjorde så även idag...fast bara i 2 sekunder. Helt stendöd sedan, inte en enda "tändplutt" på startmotorn efter det (brukar kunna knattra till ngn puls även med stendöd bränslepump enl. mina erfarenheter). Testade annan DI, alla säkringar och kopplade av och på batterikabeln. Inget hjälpte. Då slog det mig att jag har för mig att man kan kolla vevaxelgivaren genom att se om varvräknaren hoppar till vid startförsök (eller sviker mitt minne mig?). Min varvräknare rör sig inte det minsta när man vrider om nyckeln till startmotor.

    Så innan jag beställer en ny givare eventuellt i onödan, är det ngn som tror det kan vara ngt annat fel? Händer det att annat el-fel än själva givaren är paj, så den inte får sin kräm från ngt relä eller annan komponent? Eller är sannolikheten så hög att det inte är att fundera på annat än givar-byte?

    Och om jag byter. Är Speedparts vev-givare duglig, eller bör man satsa på original. Vill inte köpa på skroten och få en givare från en -94 som gått 43.000 mil, typ.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Nog är det väl vevaxelgivaren som felar?

    Om varvräknarn e dö så har du förmodligen gissat rätt.
    Tändlåskontakten kan spela viss roll i sammanhanget men då borde annat inte funka.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999

    Re: Nog är det väl vevaxelgivaren som felar?

    Spraya in lite startgas så vet du om det är tänd eller bränslerelaterat, billigare än o beställa vevaxelgivare, kan ju vara pumpen eller liknande som gett upp.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    30

    Re: Nog är det väl vevaxelgivaren som felar?

    Prova ohm mät givaren, min trasiga visade ej något utslag. Ska ligga på 500-1000ohm

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: Nog är det väl vevaxelgivaren som felar? Svar: Nej (fixa

    Har glömt att rapportera. Bilen är fixad sedan länge nu. Pytsade i en kapsyl bensin i plenumkammaren, och bilen brummade igång ngn sekund. Gjorde om det en gång med samma resultat. Då skruvade jag bort bagageskivan och mätte pumpen, som hade ström men surrade inte. Plockade fram en pump ur mitt reservlager och satte i, sedan gick den fint .

    Dock är jag fortfarande konfunderad över att varvräknaren inte rör sig det minsta innan motorn startat

    Kan det ha med Nordic-boxen att göra? En annan konstig sak med boxen är att när min bror kopplade in sin laptop i OBD:n så stod det "not avalible" på "long term fuel correction", och ibland föll värdet för laddtryck bort (vid laddtryck kring maxladd). Testade på en likadan bil också (original 225 hk), som inte hade problem att visa dessa data. Brukar de vid trim ta bort detta när man maxar spridarna eller var det bara en tillfällighet, eller i värsta fall en "fultrimsåtgärd"?
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Nog är det väl vevaxelgivaren som felar?

    LM skrev för ett par år sedan att det på T5 inte går att avgöra huruvida vevaxelgivaren är defekt genom att titta på om varvräknarnålen rör på sig eller inte.
    /Johan

Liknande ämnen

  1. är det vanligt att di tk version 3.6 felar??
    Av läppglans i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-21, 13:55
  2. Inställning för kamkedjan felar enl instruktionerna!
    Av PeterNacka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-04-02, 23:52
  3. Styrdon felar
    Av ChristianL i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-01-07, 00:10
  4. TCS som felar HJÄLP
    Av Lynx i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-09-18, 00:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •