Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Fyllt på för mycket motorolja!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    364

    Fyllt på för mycket motorolja!

    Tjena! Har gjorde dundermissen att fylla på för mycket olja, tänkte inte på fören efter ca: 10 mil när oljelampan tändes. Stannade direkt och hörde att det tickade väldigt mycket.
    Tömde även ut nån liter och verkade som det gjorde susen, men efter några mil till så tändes oljelampan igen och jag hörde att det fortfarande tickade, såg även att det fortfarande var för mycket olja på stickan.

    Oljan jag fyllde på med var och billig fullsynthet från biltema, antar att den är tunnare än "riktig" olja också, vilket gör att det tickar mer?

    Ska tömma ut lite mer imorn. Ska jag köpa riktig olja kanske på en gång?

    Bilen det gäller är min 9-5 aero -00-

    Bör jag vara orolig?

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Fyllt på för mycket motorolja!

    Så länge du har valt rätt Biltema-olja så kan man inte kalla det för annat än "riktig olja".
    Hur mycket hällde du i egentligen?
    Vad är det för viskositetsindex på oljan?
    Du ska ha helsyntet med antingen 30 eller 40 i viskositetsindex.

    Är det denhär du har köpt?
    http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-oc...ja-5W40-36909/

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    364

    Re: Fyllt på för mycket motorolja!

    Lär nog ha hällt i iaf 2 liter för mycket.

    Ja precis den oljan, 5W40.

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Fyllt på för mycket motorolja!

    Oljan bör fungera okej men jag hade ju inte kört 3000 mil på den eftersom den inte har long life klassning. Byter man lite oftare så tycker jag dock att den bör fungera. Jag tycker du ska testa att tappa ur lite mer olja och se vad som händer. Om tickandet och oljelampan fortsätter efter det så hade jag nog satsat på att byta olja.

    Aldrig testat Biltemas oljor själv men har läst att dom fungerar bra. Själv har jag endast kört Mobil1 0W40 i Saab'en och det har alltid fungerat kanon. En annan olja att rekommendera är väl GM Dexos2 som många Saab-åkare verkar vara nöjda med. Den har alla rätta klassningar och verkar ganska prisvärd.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    364

    Re: Fyllt på för mycket motorolja!

    Okey . nä jag har aldrig heller fyllt på helt med den olja å kört långt, har bara "nödfyllt" med den, annars så har jag alltid kört magnetic.

    Mm ska testa att tömma lite till och se hur det ter sig annars blir det ny olja..
    och hoppas att inga oljetätningar å så tagit skada..

    Tack för infon.

  6. #6
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: Fyllt på för mycket motorolja!

    Citat Ursprungligen postat av bullfisher
    Lär nog ha hällt i iaf 2 liter för mycket.

    Ja precis den oljan, 5W40.
    Det är inte rätt olja. Det är denna du ska ha om du väljer Biltemas... http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S ... ife-36927/

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 560

    Re: Fyllt på för mycket motorolja!

    Min bror fyllde för mkt en gång. Ingen lampa tändes, men han kollade oljan ganska snart och såg att den då var för hög samt att oljan var fylld av små bubblor. Tappades ur till rätt mängd och sedan var problemen ur världen. Min gissning är att nivån i tråget blir så hög att veven når ned att piska in mkt luft i oljan. Tillräckligt mkt luftbubblor leder nog till att oljepumpen inte får upp fullt tryck i oljan, vet inte? Men om så är så blir ju oljeflödet undermåligt på vissa känsliga ställen i motor/turbo, så jag är noga med att inte ha i för mkt olja. När den stått länge brukar min nivå ligga på MAX-strecket eller upp till 2 mm över.

    Så min gissning är att när du stannade för att tappa ur olja så tappade du inte ur tillräckligt, men däremot så hann en del luft bubbla bort medan den stod, så den fick bättre smörjning en liten stund när du åter startade.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    364

    Re: Fyllt på för mycket motorolja!

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av bullfisher
    Lär nog ha hällt i iaf 2 liter för mycket.

    Ja precis den oljan, 5W40.
    Det är inte rätt olja. Det är denna du ska ha om du väljer Biltemas... http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S ... ife-36927/
    Okey men den oljan är helt okey till min bil då?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    364

    Re: Fyllt på för mycket motorolja!

    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Min bror fyllde för mkt en gång. Ingen lampa tändes, men han kollade oljan ganska snart och såg att den då var för hög samt att oljan var fylld av små bubblor. Tappades ur till rätt mängd och sedan var problemen ur världen. Min gissning är att nivån i tråget blir så hög att veven når ned att piska in mkt luft i oljan. Tillräckligt mkt luftbubblor leder nog till att oljepumpen inte får upp fullt tryck i oljan, vet inte? Men om så är så blir ju oljeflödet undermåligt på vissa känsliga ställen i motor/turbo, så jag är noga med att inte ha i för mkt olja. När den stått länge brukar min nivå ligga på MAX-strecket eller upp till 2 mm över.

    Så min gissning är att när du stannade för att tappa ur olja så tappade du inte ur tillräckligt, men däremot så hann en del luft bubbla bort medan den stod, så den fick bättre smörjning en liten stund när du åter startade.
    Okey ja det konstiga är också att det är faktiskt den enda gången som oljelampan har tänts för mig, och jag har kört på väldigt lite olja ett par gånger, men ingen lampa tändes då konstigt nog.

    mm jag fick också den känslan att den inte får rätt smörjning och även att det är risk för övertryck å skjuta pakningar,tätningar å så..

  10. #10
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: Fyllt på för mycket motorolja!

    Citat Ursprungligen postat av bullfisher
    Okey men den oljan är helt okey till min bil då?
    Den oljan jag länkar till har rätt klassning.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Medlem#
    8728

    Re: Fyllt på för mycket motorolja!

    Citat Ursprungligen postat av bullfisher
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Det är inte rätt olja. Det är denna du ska ha om du väljer Biltemas... http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S ... ife-36927/
    Okey men den oljan är helt okey till min bil då?
    Du har ju en 00:a med tätare serviceintervall, så även den oljan Brisse länkade till funkar. Den oljan klarar ACEA A3/B3 och det står väl i din instruktionsbok att olja klassad ACEA A3/B3 ska användas?

    Det går naturligtvis även bra att använda longlife-oljan, särskilt om du inte byter så ofta, men GMs egna olja kostar ungefär lika mycket, så då skulle jag hellre köpa den från närmsta GM-handlare.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    364

    Re: Fyllt på för mycket motorolja!

    Jag tömde bilen på lite mer olja dan efter, sammanlagt har jag nog tömt ca: 3 liter, MEN likförb så verkar det vara alldeles för mkt olja??? Aldrig vart med om nåt liknande. Blir nog till att tömma allt å fylla på igen..

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    779
    Medlem#
    7119

    Re: Fyllt på för mycket motorolja!

    Är det din 9-5:a som har problemet? Hur mycket olja fyllde du på egentligen? Vid ett oljebyte så går det åt ca 4 liter.
    Oljan som du tömmer ut ser den ok ut. Det försvinner inte kylvatten för dig?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    364

    Re: Fyllt på för mycket motorolja!

    Citat Ursprungligen postat av Blommas
    Är det din 9-5:a som har problemet? Hur mycket olja fyllde du på egentligen? Vid ett oljebyte så går det åt ca 4 liter.
    Oljan som du tömmer ut ser den ok ut. Det försvinner inte kylvatten för dig?
    japp min 9-5:a.
    Det var inget oljebyte utan bara påfyllnad eftersom den drar så förbannat me olja.
    Ja det är det som e grejen att jag fyllde på dryga 3 liter, var knappt nåt på stickan alls.
    Det konstiga är att jag tömde ju ut ca: 3 liter totalt innan, men det var fortfarande för mkt..
    Igår bytte jag olja helt ist, tömde ut allt å drog i 4 liter. Men nu när jag tömde för att byta helt så tömde jag ÄNDÅ ut säkert 5 liter??? Måste ha haft dryga 8 liter i hur nu det gick..

    Nä läcker inte in nåt vatten i oljan.. Och oljan såg bra ut som jag tömde.. Mkt konstigt..

  15. #15
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Fyllt på för mycket motorolja!

    Att fylla 3 liter var väl lite överdrivet. Enligt instruktionsboken skiljer det 1 liter mellan lägsta och högsta nivån på stickan.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    364

    Re: Fyllt på för mycket motorolja!

    Jo såklart. men stickan var istorsett snustorr, därför blev det 3 liter.

Liknande ämnen

  1. För mycket motorolja
    Av beowulf1 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-15, 15:12
  2. För mycket motorolja, skadligt?
    Av Prez i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-07, 19:32
  3. hur mycket motorolja går det i en ss?
    Av Clas.A i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-31, 22:49
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-30, 01:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •