Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Motor stannar under körning OG9-5 Automat

  1. #1

    Motor stannar under körning OG9-5 Automat

    Hej,

    Har följande problem med min Saab 9-5 (automat) årsmodell 99;

    Motorn stannar under körning. Det sker endast vid hastigheter runt 30 - 50 km/h. Det sker när jag har gjort ett gaspådrag och därefter släpper gasen, motorn varvar ner och växellådan växlar ner och sedan dör motorn. Jag får då, snabbt som ögat, peta i neutral och starta motorn igen. Den startar då alltid utan problem och jag kan peta i D och köra vidare. (Är ju inte så kul när man kommer in i en rondell utan servo)

    Problemet inträffade första gången för ca 4 år sen, direkt efter en sevice. Jag åkte tillbaka till verkstan och dom kunde inte hitta något fel, dom menade på att det var en engångsföreteelse. Efter det har det endast hänt ett par gånger per år. Jag har då valt att leva med problemet. Men nu, denna sommaren sker det ett par gånger varje gång jag kör bilen. Det sker både när motorn är kall som varm.

    Jag har prata med flera verkstäder om själva symptomet och har fått flera olika förslag på var felet kan ligga. Allt från skitigt spjällhus till att en dålig/läckande bromsservo kan orsaka detta pga av låg tomgång osv.

    Är det någon som varit med om detta och löst problemet eller har några tips? Vore otroligt tacksam för all hjälp jag kan få!

    Tack på förhand!

    /Robin

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    30

    Re: Saab 9-5, motor stannar under körning

    Testat bytt vevaxelgivare?

  3. #3

    Re: Saab 9-5, motor stannar under körning

    Citat Ursprungligen postat av J0han
    Testat bytt vevaxelgivare?
    Ja, sorry glömde skriva det.

    Jag har, för ca 1,5 år sen, bytt vevaxelgivare, tändkassett och bränslepump. Det hjälpte tyvärr inte...

  4. #4

    Re: Saab 9-5, motor stannar under körning

    Skulle kunna vara LMM som bråkar, testa att koppla ur den och kör en sväng.
    Signaturlös

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404

    Re: Saab 9-5, motor stannar under körning

    Kolla backventiler.. Kan vara till vevhusventilation.
    Tycker det luktar luftläcka iaf.

    MVH Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  6. #6

    Re: Saab 9-5, motor stannar under körning

    Citat Ursprungligen postat av RALLYCROSS
    Kolla backventiler.. Kan vara till vevhusventilation.
    Tycker det luktar luftläcka iaf.

    MVH Peter
    Tack för tips! Jag har nu beställt en "Uppdateringssats Vevhusventilation" och tänkte samtidigt byta backventilen mellan spjällhuset och ventilkåpan, antar att det var den du menade. Vevhusventilationen ser allmänt risig ut så även fast problemet inte ligger där så är det nog på sin plats att byta det...

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Skulle kunna vara LMM som bråkar, testa att koppla ur den och kör en sväng.
    Yes, ska prova detta också. Man kopplar bara ur kontakten va? Det bör dock tilläggas att motorn går riktigt bra i övrigt. Om det är något fel på LMM så borde väl det märkas rätt tydligt, eller? Hursom ska jag ändå testa detta efter jag bytt vevhusventilationen.

    Ska även passa på att byta bromsservon då den pyser/läcker. Det var faktiskt en verkstad som trodde att problemet kunde ligga där. Jag, som inte är så kunnig, tycker dock detta låter ologiskt. Dom menade att en läckande bromsservo påverkar motorns gång/tomgång. Förstår inte exakt hur men den måste ändå bytas...

    Nu har jag i alla fall några trådar att jobba med! Stort tack för hjälpen!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404

    Re: Saab 9-5, motor stannar under körning

    Helt korrekt.
    Ett läckande bromsservo = luftläcka;-) Helt logiskt att det kan vara det som är problemet.

    Citat Ursprungligen postat av Berlinski
    Citat Ursprungligen postat av RALLYCROSS
    Kolla backventiler.. Kan vara till vevhusventilation.
    Tycker det luktar luftläcka iaf.

    MVH Peter
    Tack för tips! Jag har nu beställt en "Uppdateringssats Vevhusventilation" och tänkte samtidigt byta backventilen mellan spjällhuset och ventilkåpan, antar att det var den du menade. Vevhusventilationen ser allmänt risig ut så även fast problemet inte ligger där så är det nog på sin plats att byta det...

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Skulle kunna vara LMM som bråkar, testa att koppla ur den och kör en sväng.
    Yes, ska prova detta också. Man kopplar bara ur kontakten va? Det bör dock tilläggas att motorn går riktigt bra i övrigt. Om det är något fel på LMM så borde väl det märkas rätt tydligt, eller? Hursom ska jag ändå testa detta efter jag bytt vevhusventilationen.

    Ska även passa på att byta bromsservon då den pyser/läcker. Det var faktiskt en verkstad som trodde att problemet kunde ligga där. Jag, som inte är så kunnig, tycker dock detta låter ologiskt. Dom menade att en läckande bromsservo påverkar motorns gång/tomgång. Förstår inte exakt hur men den måste ändå bytas...

    Nu har jag i alla fall några trådar att jobba med! Stort tack för hjälpen!
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  8. #8

    Re: Saab 9-5, motor stannar under körning

    Jaha ja, börja med bromsservon då.
    Signaturlös

  9. #9

    Re: Saab 9-5, motor stannar under körning

    Nu är bromsservon bytt. Det verkar ha löst problemet! Motorn har inte stannat efter bytet.

  10. #10

    Re: Saab 9-5, motor stannar under körning

    Jag upplever ungefär samma symptom som skaparen av denna tråd, så passar på att ställa min fråga här istället för att skapa en ny tråd.

    Motorn stannar vid inbromsning eller svängning, eller en kombination av båda.

    Går sedan direkt att starta bilen igen, månne det kan vara bromsservon även i mitt fall? Någon som har någon annan teori?

    Har även samma typ av bil, Saab 9-5 2.0t automat - 2000

    Tacksam för svar!

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513

    Sv: Re: Saab 9-5, motor stannar under körning

    Citat Ursprungligen postat av Belaial
    Jag upplever ungefär samma symptom som skaparen av denna tråd, så passar på att ställa min fråga här istället för att skapa en ny tråd.

    Motorn stannar vid inbromsning eller svängning, eller en kombination av båda.

    Går sedan direkt att starta bilen igen, månne det kan vara bromsservon även i mitt fall? Någon som har någon annan teori?

    Har även samma typ av bil, Saab 9-5 2.0t automat - 2000

    Tacksam för svar!
    Mycket möjligt, eller luftläckage nån annanstans. Kolla alla slangar och backventiler.
    /M
    Akta skinnet!

  12. #12

    Re: Saab 9-5, motor stannar under körning

    En ytterligare detalj som kanske kan indikera problem med bromsservon är att när jag startar bilen och sedan lägger i backen (R - automatlåda) så har motorn en tendens att stanna, sedan vid nästa start fungerar allt normalt.

    Min tanke där är ju att man håller ner bromsen då man lägger i backen, kanske det är något tryck som inte hunnit byggas upp pga av läckage?

    Rätt så kass på bilar så kan fullt möjligt ha helt fel teori här..

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404

    Re: Saab 9-5, motor stannar under körning

    Citat Ursprungligen postat av Belaial
    En ytterligare detalj som kanske kan indikera problem med bromsservon är att när jag startar bilen och sedan lägger i backen (R - automatlåda) så har motorn en tendens att stanna, sedan vid nästa start fungerar allt normalt.

    Min tanke där är ju att man håller ner bromsen då man lägger i backen, kanske det är något tryck som inte hunnit byggas upp pga av läckage?

    Rätt så kass på bilar så kan fullt möjligt ha helt fel teori här..
    Blir bromspedalen märkbart stummare så fort motorn stannat så är det säkerligen servot.
    Såvida det inte är backventilen till servot (och / eller)

    MVH / Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  14. #14

    Re: Saab 9-5, motor stannar under körning

    Citat Ursprungligen postat av RALLYCROSS
    Citat Ursprungligen postat av Belaial
    En ytterligare detalj som kanske kan indikera problem med bromsservon är att när jag startar bilen och sedan lägger i backen (R - automatlåda) så har motorn en tendens att stanna, sedan vid nästa start fungerar allt normalt.

    Min tanke där är ju att man håller ner bromsen då man lägger i backen, kanske det är något tryck som inte hunnit byggas upp pga av läckage?

    Rätt så kass på bilar så kan fullt möjligt ha helt fel teori här..
    Blir bromspedalen märkbart stummare så fort motorn stannat så är det säkerligen servot.
    Såvida det inte är backventilen till servot (och / eller)

    MVH / Peter
    Inte tänkt på det.

    Skall känna efter nästa gång det händer, tackar för tipset!

Liknande ämnen

  1. Missljud vid lugn körning NG9-3 TTiD Automat
    Av Mangetrader i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-06-30, 21:00
  2. [LÖST] SAAB 9-5 Aero SC 02 Automat stannar och går ojämnt - bränsleproblem?
    Av ztam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-06-27, 13:05
  3. [LÖST] Misständer och stannar OG9-5 Automat -02
    Av Erik L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-05-09, 15:04
  4. motor stannar (saab 2,0T 16 -88)
    Av Fullrulle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-08-10, 23:00

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •