Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Kan jag fixa min gnisslande kupéfläkt?

  1. #1
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Kan jag fixa min gnisslande kupéfläkt?

    Hej!
    Min kupéfläkt kvittrar som en fågel när den går på låga varvtal. Detta har den gjort en längre tid och det är ganska irriterande. Idag, eftersom vädret här på Öland är så fint, så fick jag för mig att jag ska plocka ut fläkten och titta på den. Nu när jag väl har tagit ut den så vet jag inte riktigt om jag kan göra något eller om jag ska börja leta efter en ny. Någon som har lyckats fixa sin gamla fläktmotor som har något tips? Går det få tag på reservdelar till motorn som t.ex. nya kol? Hur blir jag av med gnisslet?

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Kan jag fixa min gnisslande kupéfläkt?

    Glöm denna tråden! Jag sprutade lite 5-56 och monterade ihop. Fläkten blev tyst och fin men frågan är, hur länge? Detta är ju bara en tillfällig lösning. Passade på att göra rent och fint under alla plastkåpor också

  3. #3
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Kan jag fixa min gnisslande kupéfläkt?

    Har kört ca 1000 mil sedan jag startade denna tråden tror jag. Den har gnisslat vid några tillfällen men det har varit ganska sällsynt så jag kan väl säga att det har fungerat tillfredsställande. Mycket bättre än innan iallafall.

    Fläkten är bökig att komma åt och man gör det från utsidan. Öppna huven, ta bort vindrutetorkarna, ta bort plastkåpan som sitter under vindrutan, ta bort mekanismen för vindrutetorkarna, ta bort kupéfiltret och sedan är det ytterligare några plastkåpor att ta bort för att nå fläkten. Det är mycket plast och det är trångt och bökigt.

    Man ska ha bra mycket fritid för att göra detta utan att montera ny fläkt, eftersom risken är att man lägger ner mycket jobb på något som kanske inte blir bra.

    Passa också på att rensa snorkeln som hänger på torpedväggen. Den brukar bli full av löv och skit och då riskerar man att få in vatten i ventilationsanläggningen. Detta kan vara en anledning till att fläkten börjat gnissla. I vissa fall har det varit så illa att man har fått in vatten på golvet inne i bilen vilket leder till rostangrepp.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Gnisslande kupéfläkt NG9-3
    Av cactuz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2020-04-13, 06:56
  2. Gnisslande kupéfläkt 9-5
    Av Bengt.Arvidsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-31, 23:07
  3. Gnisslande kupefläkt OG900
    Av Mr_Nitro i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-10-10, 01:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •