Hej,

Först och främst vill jag be om ursäkt för att jag eventuellt har lagt tråden under fel forumdel, hittade ingen som passade bättre och nu till varför jag skapat tråden.

Jag har nyligen blivit ägare till en Saab 9,3 Aero -04 Sedan.
Efter att ha haft bilen i min ägo ett tag, har jag märkt av ett susande/tjutande ljud från ACC:n. Det är så att när jag ställer ACC:n på 18 grader eller svalare så uppstår detta ljud och låter relativt ihärdigt och högt(ruggigt irriterande). Finns inget sätt att få bort detta på förutom att höja upp tempraturen några grader då fläkten "lugnar" ner sig eftersom man kör på Auto. Vad kan detta bero på?
Har även fått känslan av att det kommer mest från den högra sidan av bilen och då specifikt från fläkten på passagerarsidan närmast fönstret, ovanför handskfacket. För när man ändrar luftflödet genom att stänga/öppna spjället, så tjuter det olika mycket och med olika "ljud"

Jag har läst runt massvis på olika forum (t ex här, flashback, garget mm) alla verkar ha kommit fram till samma slutsats att det är kupétempgivaren som dammat igen eller liknande. Men det jag inte lyckas hitta är en utförlig beskrivning hur jag gör rent denna. Vissa säger att det är som en "fyrkant" med runt hål eller liknande man skall plocka ut.
Men jag hittar inget hål alls för någon eventuell givare.

Jag är total okunnig när det kommer till bilar och det smartaste vore att lämna in bilen, men det känns onödigt när jag ändå får känslan av att det är relativt lätt fixat och kan jag spara några hundra kanske rent av tusen, är jag evigt tacksam.

Så det jag söker är en utförlig beskrivning på hur man gör rent kupétempraturgivaren, var den sitter mm. Eller om det inte alls är detta fel så får ni gärna förklara vad det annars kan vara och även beskriva utförligt hur man åtgärdar det problemet.

Skall även tillägga att när jag öppnar bilen efter en längre tids stillstående (några timmar 3 och uppåt) så kluckar/knackar bilen ungefär som om du häller ut vatten från en flaska när den tar in luft. Vet inte om detta kan påverka ovan problem.

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning
Christoffer