Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Bränsleavstängning vid motorbroms...

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Bränsleavstängning vid motorbroms...

    När man släpper gasen helt över ett visst varvtal så ska vad jag vet bränslet stängas av helt och vid ett annat lägre varvtal så "startas" motorn igen.
    Eller hur?
    När jag kikat på min bil med T5 suite så ser jag att DC för spridarna aldrig går ner helt till noll!! Den ligger alltid kvar på några få procent.
    Varför?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Bränsleavstängning vid motorbroms...

    Jag har inte pillat med T5suite så jag kan ha fel men visst finns det väl en funktion där man kan slå på eller stänga av bränslestrypning vid motorbroms? Hur är den ställd i ditt fall? Man ska tydligen också ha en separat funktion för bränslestrypning vid motorbroms i ettan, tvåan och backen.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: Bränsleavstängning vid motorbroms...

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Jag har inte pillat med T5suite så jag kan ha fel men visst finns det väl en funktion där man kan slå på eller stänga av bränslestrypning vid motorbroms? Hur är den ställd i ditt fall? Man ska tydligen också ha en separat funktion för bränslestrypning vid motorbroms i ettan, tvåan och backen.

    Den ska vara aktiverad! Och det märks också att motorn startar "på allvar" när man kommer ner i det lägre varvtalsområdet där den ska återstarta.
    Men på vägen ner mot det varvtalet så är spridarna ändå inte helt stängda!

    Tänkte om någon annan har tänkt på detta eller kanske kunde kolla?
    Själv funderade jag på om det kan ha varit nåt medvetet gjort av Saab för att hålla temperaturen uppe i katten, Lambdasonden eller så...


    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457

    Re: Bränsleavstängning vid motorbroms...

    Kanske inte svar på din fråga men att köra snålt finns tester från Tyskland som säger att man ska köra ca 120 och lägga i friläge för att vid 70-80 köra samma som inan ca120 osv.. har testat på 90 väg och de blev faktiskt bra. Endast folk bakom dig kan undra vad man sislar men de ger man fan i,de är bara test.Gäller ochså för nerförsbackar, själv klart.Motorbroms och förbrukning hör inte ihop med min test...man vill inte bromsa, helt enkelt.

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Bränsleavstängning vid motorbroms...

    Efter att jag såg denna tråden blev jag lite nyfiken och kollade i T7suite hur motorbroms hanteras. I alla programmen jag tittade i är motorbroms endast aktivt på trean, fyran, femman. Man måste ligga på över 1800rpm för att motorbroms ska aktiveras och det är sedan aktivt ner till 1400rpm då motorn startar igen.

    När jag kör inne i stan har jag alltid motorbromsat på alla växlar i tron om att jag sparar bränsle. Jag funderar på att göra om programmet så att det fungerar även på tvåan. Frågan är, varför har SAAB valt att inte aktivera motorbroms på ettan och tvåan? Någon som vet?

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458

    Re: Bränsleavstängning vid motorbroms...

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    När jag kör inne i stan har jag alltid motorbromsat på alla växlar i tron om att jag sparar bränsle.

    Detta är den klassiska frågan. Ja, du sparar bränsle med motorbroms om du absolut måste bromsa. Det bästa är ju däremot att alltid ha anpassad fart så att man inte behöver bromsa alls utan kan låta bilens motstånd (rullmotstånd, luftmotstånd) dra ner farten tillräckligt. Nu är det ju självklart inte alltid möjligt att köra så. Men om man gör det i så stor utsträckning som möjligt, så sparar man soppa.

    Alltså:

    1. Anpassa farten i god tid efter kommande behov. T.ex ingen som helst mening att gasa en massa strax innan man ändå ska stanna.

    2. När du måste bromsa på något sätt, använd i första hand motorbroms.

    3. Sista utvägen, bromspedalen.

    Jag tycker det har fokuserats alldels för mycket i media på motorbroms istället för att i god tid anpassa farten. Det senare ger mycket mer i besparing och det är alldeles för ofta man ser folk som inte gör det.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123

    Re: Bränsleavstängning vid motorbroms...

    Åter till frågan så har jag sett precis samma på den 9-3 med t5 jag nyss sålde. Så, tyvärr kan jag inte ge mer hjälp än så, alltså verifiera att jag sett samma sak

  8. #8

    Re: Bränsleavstängning vid motorbroms...

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Jag tycker det har fokuserats alldels för mycket i media på motorbroms istället för att i god tid anpassa farten. Det senare ger mycket mer i besparing och det är alldeles för ofta man ser folk som inte gör det.
    Se bara till att göra det så att inte bränsleförbrukningen för era medbilister ökar. Det är grymt irriterande med bilister som saktar in långt innan de ska svänga av vägen och därmed skapar en lång kö som sedan ska accelerera upp till ursprunglig hastighet igen.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  9. #9
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012

    Re: Bränsleavstängning vid motorbroms...

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    varför har SAAB valt att inte aktivera motorbroms på ettan och tvåan? Någon som vet?
    Hej !

    Körde en bekants Nissan Sunny en gång i tiden och den hade bränsleavstängning ända ner till ettans växel och den var inte värst trevlig å köra i kö med, varje gång motorn fick bränsle igen blev den så glad att hela bilen tog ett skutt framåt..

    mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458

    Re: Bränsleavstängning vid motorbroms...

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Se bara till att göra det så att inte bränsleförbrukningen för era medbilister ökar. Det är grymt irriterande med bilister som saktar in långt innan de ska svänga av vägen och därmed skapar en lång kö som sedan ska accelerera upp till ursprunglig hastighet igen.
    Håller helt med om det! Som allting här i livet så måste det givetvis göras med balans och bedömning. Det är tyvärr det som många bilister inte klarar av.

    Och med ditt inlägg så kommer man också in på en annan irriterande sak i liknande situation. När framförvarande bil som ska svänga, inte klarar av att använda blinkersen i god tid, så jag som kommer efter inte själv kan slå av gasen i god tid utan tvingas bromsa istället. Rätt ofta ser man folk som börjar bromsa inför en sväng innan man slagit på blinkers. Då blir det bara en svängindikator istället för körriktningsvisare...

    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Körde en bekants Nissan Sunny en gång i tiden och den hade bränsleavstängning ända ner till ettans växel och den var inte värst trevlig å köra i kö med, varje gång motorn fick bränsle igen blev den så glad att hela bilen tog ett skutt framåt..
    En mycket bra och trolig förklaring!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123

    Re: Bränsleavstängning vid motorbroms...

    Japp, visst är det så att det kan bli ryckigt, men det gäller ju att göra det hela med sans. Man kan, om man är lite skicklig moderera det där ganska bra i bränslemapparna, faktiskt. Jag har fipplat lite och sen slagit på avstängning ända ner till ettan och jag upplever inga ryck om jag inte stämplar gasen i botten när den ligger i avstängning.

  12. #12

    Re: Bränsleavstängning vid motorbroms...

    Mil bil kan rycka lite lätt vid avstängning/motorbroms, detta vad jag vet ända ner till 1 o 2 ans vxl.. Känns iaf tydligare när man kör väldigt sakta, stadskör i köer osv..

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: Bränsleavstängning vid motorbroms...

    De 2,3T/t med T5 jag har kört och kikat på har haft avstängning även på ettan och tvåan. Fungerar utmärkt med den lite tyngre utväxlingen.
    Att 2,3i och 2,0i med den irriterande surriga 4,45 slutväxeln inte har avstängning på ettan och tvåan förstår man ju.

    Men är det någon som har en aning om hur man skulle kunna avaktivera spridarna till 100% Jag har försökt att kika i programmet men utan vidare resultat.


    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301

    Re: Bränsleavstängning vid motorbroms...

    Du kan ju ställa lite parametrar för detta i T5 suite.
    Har ett minne av att det även är nån tid inblandad i detta

    Det kan inte vara så enklet att du inte läst av tillräckligt länge så uppdateringsfrekvensen spelat ett spratt ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: Bränsleavstängning vid motorbroms...

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Du kan ju ställa lite parametrar för detta i T5 suite.
    Har ett minne av att det även är nån tid inblandad i detta
    Det stämmer nog bra med vad jag har för mig också.

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Det kan inte vara så enklet att du inte läst av tillräckligt länge så uppdateringsfrekvensen spelat ett spratt ?
    Jag har motorbromsat läääänge utför långa backar med över 2000rpm utan att DC gått ner till noll utan har legat kvar på några %.

    Borde ju finnas någonstans att man kan dra ner det till noll!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  16. #16
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Bränsleavstängning vid motorbroms...

    Detta fick mig att fundera lite.
    Jag kör sexväxlad F28 i min ng900. Vid ca 1 600 rpm, eller där i krokarna, när jag motorbromsar på trean så märken man att den inte motorbromsar lika mycket som den gjorde över 1 600 rpm.
    Att motorn får bränsle vid motorbroms även på R12 visste jag, men kan detta beteende ha med detta att göra, att Trionic tror att jag lägger i tvåan där vid 1 600 rpm och därför skjuter på lite bränsle?
    Jag kan ju i och för sig testa och återkomma, men teorier är alltid roliga
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  17. #17
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Bränsleavstängning vid motorbroms...

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    kan detta beteende ha med detta att göra, att Trionic tror att jag lägger i tvåan där vid 1 600 rpm och därför skjuter på lite bränsle?
    Har du inte kalibrerat om utväxlingarna i ditt program?

  18. #18
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Bränsleavstängning vid motorbroms...

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    kan detta beteende ha med detta att göra, att Trionic tror att jag lägger i tvåan där vid 1 600 rpm och därför skjuter på lite bränsle?
    Har du inte kalibrerat om utväxlingarna i ditt program?
    Jo, det har jag.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301

    Re: Bränsleavstängning vid motorbroms...

    Förutom tid har jag för mig att man även måste varit över ett visst varvtal för att funktionen ska bli aktiv igen

    T5.2 har väl bränsleavstängning även på 1:an-2:an ?
    Där har ju inte T5 koll på växelläget
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  20. #20
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Bränsleavstängning vid motorbroms...

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Förutom tid har jag för mig att man även måste varit över ett visst varvtal för att funktionen ska bli aktiv igen
    Så är det i T7 iallafall. För att aktivera avstängningen måste man komma över 1800rpm. När det väl är aktiverat så stänger det inte av förrän man kommer under 1400rpm, eller att man börjar gasa.

    I mitt program är det 17 olika funktioner som styr hur bränsleavstängning fungerar.
    Alla är inte så intressanta men här kommer ett litet urval:
    När motorbroms avaktiveras kan det inte aktiveras igen inom 3 sekunder.
    Motorbroms fungerar inte när kylvattentemperaturen är under 20 grader Celsius.
    Motorbroms är inte aktiverat på ettan, tvåan och backen.
    Efter motorbroms sker alltid en bränsleberikning. (för att undvika knackning antar jag?)

Liknande ämnen

  1. Dålig motorbroms ng9-3 -08?
    Av Garfield i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-07-19, 19:57
  2. trottelpositioner vid motorbroms.
    Av Milkyn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 23:06
  3. Bränsleavstängning vid motorbroms - Vilka motorer gör det?
    Av mooy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-10, 01:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •