Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Fått böter från Italien

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    150

    Re: Fått böter från Italien

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Jag hade skitit i det, det kan ju lika gärna vara en scam?:
    När det är fråga om Italien så skulle jag strunta i det...
    Fick en blixt i ansiktet i Tyskland förra året. Inget hänt ännu...
    Jag skulle gissa på en scam. Nån som snott/sett ditt reg nr och gör ett försök.
    Själv fick jag för många år sen "böter på plats, med omg likvid" i Ungern för "fortkörning".
    Min dåvarande ungerske chef läste kvittot och undrade vad i h-e jag gjort.
    "Badat på förbjuden plats" eller gått på "förbjuden skyddad gräsmatta" vilket var kvittona vad utfärdade för...
    Turistskatt för mig + extrainkomst för polismannen..

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Fått böter från Italien

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Kan man inte italienska och inte är djävligt alert på att läsa många små skyltar i trafiken bland italienska bilförare (läs: galninar) så är det kört, man förlorar direkt.
    Jag har kört bil i Italien en hel del. Visserligen bara i norra Italien men jag tycker Italienarna är ganska hjälpsamma i trafiken. Som exempel kör möt
    ande trafik nästan ner i diket om bussen stannar framför en. Mötande håller åt sidan så man kan köra om bussen. Samma sak om man ska köra ut från en sidoväg. Man blir utsläppt ganska snart om det är mycket trafik.
    Fredrik J

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    78
    Jag har dysss... dissle... dsleex.... ähh vafan läs och skrivsvårigheter.

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    251

    Re: Fått böter från Italien

    Körde runt och letade parkering i Florens för ett par år sedan och rundade då ett kvarter i jakt på en parkeringsficka till Fiat pandan. Undrade lite vad skylten med italiensk text betydde, men tänkte inte mer på det... Tyvärr rundade jag kvarteret två gånger vilket blev dubbelt dyrt...
    Knappt ett år senare kom det en administrativ avgift från hyrbilsfirman (utlämnande av uppgifter) och ytterligare tre månader senare det tidigare i tråden omskrivna brevet med klockslag, foto och en länk till en ful hemsida för betalning. Trist.
    Jag valde att betala. Jag har ingen aning om vilka konsekvenserna kan bli av att inte betala, så det är väl upp till dig.
    Jag har för övrigt passerat blixtrande fartkameror I både Tyskland och frankrike som inte orsakat obehag, så lite onödigt att få betala stort för två varv runt ett kvarter i en Fiat på jakt efter en parkeringsficka, som jag dessutom köpte biljett för...
    Olle

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Fått böter från Italien

    När göteborgarna lite senare får möjlighet att skicka "trängselavgift" även till utländska fordon kanske liknande trådar uppstår på utlänska motorforum där förare ifrågasätter det rimliga i att sätta en avgift på E6 utan att erbjuda ett gratis alternativ? Kanske blir göteborg först i världen med det.
    Fredrik J

  6. #26

    Fått böter från Italien

    Vad är det för mening med trängselavg om det finns gratis alternativ?




    Sent from my phone..

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Fått böter från Italien

    Citat Ursprungligen postat av sudome
    Vad är det för mening med trängselavg om det finns gratis alternativ?
    Vad menar du? Om man erbjuder att gratis köra runt området man önskar ha mindre trångt i kommer ju trafiktrycket bli mindre. Som det kommer bli i göteborg nästa år kommer ju alla som vill passera staden på väg längs västkusten få betala en avgift.
    Vad är poängen med en trängselavg om man ändå måste köra igenom området (ur ett trängselperspektiv)?
    Fredrik J

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: Fått böter från Italien

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Jag hade skitit i det, det kan ju lika gärna vara en scam? Italiens trafik och regler är helt omöjliga följa, få skyltar är på engelska alls och det finns massa som drabbats av dessa regler. Kan man inte italienska och inte är djävligt alert på att läsa många små skyltar i trafiken bland italienska bilförare (läs: galninar) så är det kört, man förlorar direkt. [...]
    Så, man kan strunta i det för att det kan vara en "scam"; och även om så inte är fallet kan man strunta i det för att det ändå är mer eller mindre omöjligt att följa trafikreglerna?

    Då blir ju allt väldigt enkelt.

    Lite tillspetsat skulle man kunna säga: om man har svårt att följa skyltar och regler i ett visst land, eller inte har informerat sig i tillräcklig omfattning innan, vad har man då där att göra med ett fordon? Visst, någon enstaka miss med parkering etc. men om allt upplevs som en enda röra, så är det kanske bäst att avstå. Blir annars gärna lite absurt; som en turist som önskar att invånarna i landet talar det egna modersmålet, serverar mat hemifrån, och att alla sedvänjor är snarlika, så man endast kan ägna sig åt att insupa den fantastiska miljön.

    Det är ungefär som om man skulle ha tagit sig till IAA-mässan i Hannover i år, brummat runt i miljözonen i centrum utan tillstånd, och sedan undra vad det är för konstiga regler; dessutom när man får en notis om det, klaga på att man inte begriper språket. Stockholm har trängselskatt, det har inte Knyckleboda; och det kan vara rejält med trafik när man kommer farandes mot en betalstation.

    Ja, som har sagts, det händer att lokalbefolkning, precis som här, missar olika regler. Men att fullständigt avstå från att ta del av ett lands trafikregler är nog lite vanskligt. Med tillgång till Internet så finns det numera knappast någon brist på, eller svårighet att få, information om förutsättningar för trafik i olika länder.

    Prio ett måste ju vara: vad krävs av mitt fordon och dess utrustning för att det ska få färdas i annat land. Prio två: vad krävs av mig som förare och tillstånd för fordonet under färd i annat land. Sedan, som nummer tre, kan man börja fundera över intressanta resmål i detalj.

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Fått böter från Italien

    Citat Ursprungligen postat av Tripod
    Blir annars gärna lite absurt; som en turist som önskar att invånarna i landet talar det egna modersmålet,
    Som engelskspråkiga turister menar du?

    Som sagt tidigar, så spenderar jag en del tid i den Italienska trafiken. Har pluggat på hur skyltarna ser ut men känner mig ändå lite osäker när man följer trafikströmmen.
    Det handlar ju inte om en avgift utan böter för en trafikförseelse.
    Att gå så långt som att avstå resan känns väl redigt.
    Det tyska systemet med utsläppsverifiering av bilar är ju inte i närheten så krångligt om man inte envisas med att köra en bil som inte är grön.
    Fredrik J

  10. #30

    Re: Fått böter från Italien

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av sudome
    Vad är det för mening med trängselavg om det finns gratis alternativ?
    Vad menar du? Om man erbjuder att gratis köra runt området man önskar ha mindre trångt i kommer ju trafiktrycket bli mindre. Som det kommer bli i göteborg nästa år kommer ju alla som vill passera staden på väg längs västkusten få betala en avgift.
    Vad är poängen med en trängselavg om man ändå måste köra igenom området (ur ett trängselperspektiv)?

    Jag missförstod att du med -gratis alternativ- menade en alternativ resväg runt stan.. ska dom verkligen "spärra/ta betalt för" förbifart av Göteborg!? Låter ju helt sjukt..

  11. #31
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Fått böter från Italien

    Citat Ursprungligen postat av sudome
    ska dom verkligen "spärra/ta betalt för" förbifart av Göteborg!? Låter ju helt sjukt..
    Japp, visst är det fantastiskt!
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Fått böter från Italien

    Att dom får ta betalt för genomfartstrafik på E6 är ju riktigt märkligt.
    Vad är det egentligen som hindrar städer som t.ex. Stenungsund att göra detsamma? Eller Kungälv? Varberg? Halmstad? Jönköping har ju också motorväg genom stan. Avgift.
    Fredrik J

  13. #33

    Re: Fått böter från Italien

    I februari 2012 mottog jag två böter från Italienska polisen/MUNICIPALITY OF PISA med rubriken:
    "INFRINGEMENTS OF THE ITALIAN HIGHWAY CODE".
    Dagen efter returnerade jag dessa i ett 1:a-klassbrev där jag med röd text skrev följande över böterna:
    "VERIFY CONTRACT OR ANY FURTHER COMMUNICATION WILL BE CONSTRUED AS EXTORTION, FRAUD AND INTIMIDATION.
    BY [handsignatur i blått bläck], AUTHORIZED AGENT FOR: [FÖRNAMN] [EFTERNAMN]
    ALL RIGHTS RESERVED, NON ASSUMPSIT, WITH PREJUDICE".

    Se exempelbild på ena boten jag returnerade:
    https://www.dropbox.com/s/pth5qvwm6ne7lnn/bot.jpg

    Idag, 13 månader senare, har jag ännu inte blivit kontaktad igen.

    Lycka till!

  14. #34
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Fått böter från Italien

    Testa att åka till Pisa igen och legitemera dig för ordningsmakten och se vad som händer.
    Fredrik J

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    264

    Re: Fått böter från Italien

    Jag skulle vilja lyfta skillnaden på att få en bot i landet (Italien) - typ p-bot i vindrutan och att de faktiskt skickar något hem till en, om man ser ur ett "risk-att-åka-dit-perspektiv" vill säga. Har de skickat något hem till en och det inte är en fraud, har det redan passerat ganska mycket byråkrati och risken är högre att de följer upp ärendet.

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    150

    Re: Fått böter från Italien

    Citat Ursprungligen postat av Lindh
    Jag skulle vilja lyfta skillnaden på att få en bot i landet (Italien) - typ p-bot i vindrutan och att de faktiskt skickar något hem till en, om man ser ur ett "risk-att-åka-dit-perspektiv" vill säga. Har de skickat något hem till en och det inte är en fraud, har det redan passerat ganska mycket byråkrati och risken är högre att de följer upp ärendet.
    Utan att veta (som vanligt..) så håller jag nog med..
    Jag förutsätter att rallykalle2 verkligen har varit i Italien under den tid som anges.
    Rallykalle har enligt boten vid en viss tidpunkt med bil vistats i en "restricted zone" (vaffan det nu är?)
    Naturligtvis så det KAN vara så, eller, det är någon företagsam som noterar främmande fordons reg nummer och hittar på en lämplig överträdelse att inkassera pengar för, a la nigeriabrev.
    Sverige är ju extremt vänliga med att bidra med identitet på och ägare av fordon..
    Säger inte att det ÄR så men KAN vara så..
    Relativt nya regler för EU möjliggör ju att få inkasserat böter från andra länder..

    Googlat på myndigheten ifråga?

    Själv sitter jag med P-böter från hela Europa som jag inte betalat, men de är från före datorregistrera-alla-tiden så de betalar jag inte..

    Edit:
    Googlade:
    http://www.italymag.co.uk/forums/genera ... -code.html

    eller:
    https://www.google.se/#hl=sv&output=sea ... 81&bih=731

Liknande ämnen

  1. Skicka hem motorcykel från Italien
    Av marasp i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-05-11, 12:56
  2. Lite Saab 900 T16 nostalgi från Italien =)
    Av TurboLamko i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-07, 00:10
  3. Har ni fått böter för US-blinkers?
    Av Eindpeng i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-05-12, 12:45
  4. Importera bil från italien?
    Av Psycho Dave i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 13:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •