Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Fråga om slutsteg

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651

    Fråga om slutsteg

    Hejsan

    Hur har ni gjort i era 9000 när ni dragit remotekablen. Alltså tillslaget som ska slå igång steget när man startar stereon. Tänkte att jag kunde låna lite ström från den blåa kablen som går till elantennen men då blixtrade det till .. Satte tillbaka allt igen och struntade i det. Men nu börjar det bli dags för billjudsbygge och vill gärna veta hur man smidigast drar kabel. Eller måste jag dra en helt ny kabel från + framifrån och bak med en kontakt på så jag kan starta steget i kupén. Jaja hur har ni gjort !?

    // Marcus

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829
    Finns ju alltid en remote på stereon .. dra en helt ny sladd .. har jag gjort iaf.
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 224
    Jag monterade in en vanlig on/off knapp i min 900, stegen startar inte fören jag trycker på knappen, inte lika smidigt som att stegen går igång automatiskt men det fungerar.

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Som Krantz säger så finns det ju nästan alltid remote på stereon som det är tänkt att man ska använda sig av.

    Vissa stereos kör dock elantenn och remote på samma kabel, så som du kopplade så borde det kunna funka också.

    Kolla på baksidan stereon, eller instruktionsboken om den är kvar om du har separata utgångar för elantenn och remote.

    Har den separata kablar så är det troligast att stereon endast har antennen ute när radion är påslagen eller har nån trafikvarningsfunktion är aktiverad (TA och allt vad det nu heter). Det skulle i sin tur medföra att stegen endast går när du kör radion och det vore ju lite tråkigt.

    Har stereon samma kabel för remote och elantenn så borde det inte bli några problem att koppla den bak på elantennen. (om du nu vill slippa dra en extra kabel).


    Men hur kopplade du det för att få det att blixtra? Du hade väl ingenting påslaget medan du höll på? Då är det ju inte så konstigt kanske. Helst ska du till och med koppla bort batteriet när du håller på och kopplar.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Men hur kopplade du det för att få det att blixtra? Du hade väl ingenting påslaget medan du höll på? Då är det ju inte så konstigt kanske. Helst ska du till och med koppla bort batteriet när du håller på och kopplar.
    Hade allting avslaget och batteriet bortkopplat men när jag snott ström från remoten som går till elantennen och drog det till steget istället så blixtrade det till när jag startade stereon och då slutade jag med en gång. Den Remotekablen är ju redan upptagen av elantennen och det verkar inte som om att jag kan dela den kablen på 2. En till antenn och en till steg. Lustigt

    //M

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    572
    Testa lite att bara dra via ett provesoriskt relä. om det funkar så har du ju en idé där..??!!

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av -= Marcus =-
    Hade allting avslaget och batteriet bortkopplat men när jag snott ström från remoten som går till elantennen och drog det till steget istället så blixtrade det till när jag startade stereon och då slutade jag med en gång. Den Remotekablen är ju redan upptagen av elantennen och det verkar inte som om att jag kan dela den kablen på 2. En till antenn och en till steg. Lustigt

    //M

    Jo, det låter knasigt att det ska bli så...

    Tiaz idé är ju inte så dum. Då vet du ju i alla fall om det funkar eller inte.

    Vill du vara lite (?) oseriös så kan du ju koppla in på t ex lyset på dragkroken (sitter ju en skarvkoppling strax nedanför vänstra baklyset).
    Nackdelen blir förstås att steget bara är på sålänge du har lyset på.

    remoten drar inget mycke alls, så det kommer nog att funka i kombination med ett släp också. Fördelen är att lyset till dragkroken inte går via "lyskontrollen" så du får inte upp nån varning i pictogrammet om trasigt bakljus i vilket fall.

    Meeeen, som sagt. Något oseriöst blir det ju.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    262
    Men vad talar ni om... :/ Remoten ligger ju inte ens på 12 volt. Eller har jag blandat ihop det med nåt annat? Det var flera år sen jag rev ur min sista riktiga stereoinstallation ur dåvarande Saab 900an. Har tamejfan glömt de enklaste detaljer. Det rinner ur skallen direkt tills man sätter sig och börjar koppla igen.

    Hursomhelst så har jag för mig att remoten från huvudenheten ligger på 6 volt eller så och steget suger i stort sätt ingen ström alls på remoten. Det är som sagt bara ett tillslag. När du knäpper på huvudenheten sätter den spänning på remoten/antennen som då om det är kopplat rätt på en bil med el-antenn hissar upp antennen. Har du sen en massa steg i bakluckan så använder man då även samma remotekabel för att få en automatisk påslagning av dessa.

    Nån hade kopplat en brytare till steget läste jag här. Då lär du väl dragit en liten kabel från +12V på stegen kopplad i serie med ett motstånd och lagt det på remoten på steget? Annars går det väl inte igång...

    Till Marcus:
    Du har med 99% säkerhet en blå eller blåvit 1,5 mm kabel från din huvudenhet, oftast står det tom "remote" eller "antenna" på kabeln. Den skarvar du bara på och kopplar till remoten på ditt/dina steg. Svårare än så ska det inte vara.
    Saab 9000 -92 2,3T Steg 3

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    69
    Remoten är på 12v. Lovar
    Sedan så stämmer de bra som andra skrivit att de är bara att koppla till den lilla blå kabeln som sitter bak på din stereo. Är ju inte direkt några problem att dra en liten kabel från stereon. bara lös med lite lister å trycka ner. Skulle satsa på de istället för att "tjuva" strömmen ifån nått lyse eller dylikt.

    Mvh Per[/b]
    Nya kärleken i motorparken
    9-3 ss Aero -05

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    262
    Vafan vare då jag mätte på. Ber om ursäkt.
    Saab 9000 -92 2,3T Steg 3

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Anledningen till att det inte fungerade BORDE vara att remoteutgången inte klarar att leverera just någon ström att tala om, 200mA brukar dom ju ligga på. Om ditt steg drar mer än 200mA så kommer din headunit inte orka med att driva det du har kopplat på remoten. Slutsats: Gör som Tiaz skrev, koppla ett slutande relä på remoten. Då kommer remoten bara att driva reläet som inte drar så hög ström. Sedan kopplar du en avsäkrad kabel från konstant 12 volt genom reläet och vidare till allt som du vill köra på remoten. Det kommer fungera. Sedan kan du ju också koppla in en diod mellan remoteutgången och dioden så minskar du risken att det "skjuter" i högtalarna vid på och avslag...

    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    233
    Jag har då bara dragit remote´n till en sån där "extra" knapp som finns i 9000 som inte är fullutrustade Så jag klicka bara igång steget typ där vid sätes värmarna... Många tycker det är onödigt men jag tycker det är bra ifall man ska skruva i bilen i en 4-5 timmar och vill ha musik på + ström att starta bilen när man är färdig Alltså jag har byglat remote´n och lagt en brytare där fram imellan... Vart dubbla kablar att dra men kvittar ju om man ändå ska dra en... (Från + på steget till en brytare där fram och vidare till remote på steget) Funkar till 1656106160 %

  13. #13
    Mågis diod gör mig intresserad. Hur minskar den risken för ploppar i högtalarna? Hjälper det så löder jag direkt dit en. Kör med en lös brytare på remoten för att slippa bli döv när jag slår på/av slutsteget (ett lite sunkigt steg men det rockar).

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651
    Okej ska testa mig fram lite och se hur det blir. Ska nog lösa sig. Annars så får man väl dra en ny kabel eller nåt. Det ska säkert lösa sig. Men fler som har 9k som kan skriva hur dom gjort så är det bra

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Citat Ursprungligen postat av Evelina
    Mågis diod gör mig intresserad. Hur minskar den risken för ploppar i högtalarna? Hjälper det så löder jag direkt dit en. Kör med en lös brytare på remoten för att slippa bli döv när jag slår på/av slutsteget (ett lite sunkigt steg men det rockar).
    Syftet med dioden är att hindra späningsspikar, kontaktstudsar och annat skit som KAN uppkomma i reläet när det bryter kretsen. Det kan innebära att det låter "BOFF" i högtalarna när man slår på/av stereon...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Skillnad på "kort" vs "lång" topp
    Av Saabturbo__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 20:45
  2. Hjälp med slutsteg val och fråga ang monteringsdjup og9-3
    Av Nöbbe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-05-15, 01:16
  3. snabb fråga om brygga slutsteg
    Av lutte i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-04-07, 09:16
  4. Nybörjare, precis köpt slutsteg o baslåda.. en fråga..
    Av Leckiz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-03-29, 04:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •