Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Hur är det med tillgången på reservdelar

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Harlösa
    Inlägg
    34

    Hur är det med tillgången på reservdelar

    Hej,

    Fick nyligen skrota en utav vår famils två bilar pga ej ekonomiskt försvarbar att reparera.

    Har idag bara en bil (saab 95 2001) , men behöver en till.

    Saab ligger mig varmt om hjärtat, så klart man sneglar på en saab till, 9-3 runt årsmodell 04-05.

    Men hur är det med reservdelar idag?, har pratat med två mekaniker här nere i skåne, och dom säger att fom fortfarande kan få vänta 1 månad för att få hem delar till saab.

    Kommer detta att ordna till sig? , eller är det helt idioti att köpa ytterligare en saab idag och kanske ha två bilar som man får vänta i månader på att få fixade, jag pendlar 5 mil varje dag, och frugan kör barn till dagis, och vi bor ute på landet, så man är rätt beroende av att bilarna fungerar

    Tacksam för alla tips & Råd.

    MVH
    Patric
    Min Bil : 9-3 SC 2.8T 2006 BSR Steg 1
    Sambons Bil : 900 2.0i 1988

  2. #2
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: Köpråd, att köpa en beg saab 2012 - reservdelar

    Tror inte det är nån risk att Riksgälden går i konkurs , i så fall behöver man nog inte bry sig om bilar längre....
    Bo Lundgren verkar dessutom (enligt min visserligen tveksamma bedömning) vara nästan vara lika fast vid sitt ord som en vanlig hederlig svensk trots att han är politiker... (politik i övrigt kommenterar jag inte)

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Re: Köpråd, att köpa en beg saab 2012 - reservdelar

    Detta kommer följas... intresserad av detta jag också!!

    9-5 2010- vågar man köpa en sån?? Finns det kaross delar att köpa ifall man skulle krocka med en sån? Hur vart det med nybils garantierna?? Är föräkrings premien på dessa bilar skyhög??
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Harlösa
    Inlägg
    34

    Köpråd, att köpa en beg saab 2012 - reservdelar

    Har köpt en till Saab nu så nu återstår det att se hur det ligger till med delar i framtiden.
    Min Bil : 9-3 SC 2.8T 2006 BSR Steg 1
    Sambons Bil : 900 2.0i 1988

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481

    Re: Köpråd, att köpa en beg saab 2012 - reservdelar

    Då får man säga GRATTIS.

    Vad blev det för bil då?

    Och det där med reservdelar; Även om det just nu är lite struligt med vissa delar kommer det att ordna sig så snart Saab Parts kommit igång ordentligt igen. De behöver bl.a. hitta nya tillverkare för en del prylar.
    Jag går och väntar på ett glas till höger sidospegel, beställt i början av maj och lovad leverans runt vecka 45 Hör till saken att det är ett med automatisk avbländning, vilket ställer till det lite.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 967

    Re: Köpråd, att köpa en beg saab 2012 - reservdelar

    Citat Ursprungligen postat av Porki
    Detta kommer följas... intresserad av detta jag också!!

    9-5 2010- vågar man köpa en sån?? Finns det kaross delar att köpa ifall man skulle krocka med en sån? Hur vart det med nybils garantierna?? Är föräkrings premien på dessa bilar skyhög??
    Kaross delar finns att få tag på i alla fall.
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  7. #7

    Reservdelstillgång OG9-5

    Jag står i begrepp att köpa en 9-5 2005. Det enda som får mig att tveka är olika rykten om problem med tillgång på reservdelar.
    Vad har ni för erfarenhet/kunskap om detta.

    mvh

    Hasse

  8. #8
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: Reservdelstillgång SAAB 9-5

    Det finns 100-tusentals 9-5 rullande samt att Riksgälden garanterar Saab Automobile Parts AB. Riksgälden lär inte gå i konkurs än på 100 år...

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Reservdelstillgång SAAB 9-5

    För ett år sen var det litegranna strul med delar till og9-3, jag tycker mig höra att det än idag kan vara lite problem. Tror tyvärr riksgälden inte är lika måna om SAAB-ägare som de som sålde nya bilar var... Men, jag skulle inte oroas trots allt. Det som är risken är att en udda del inte finns på lager, är restat och tar tid att få hem - men då finns den sannolikt på någon bildemontering. Både og9-3 och og9-5 samt alla äldre saabar var ju redan tagna ur produktion när korthuset rasade. ng9-3 delar en hel del delar med andra GM modeller, bla BLS, så där misstänker jag GM kommer se till att delar finns till allt som är lika BLS.

    Hade jag en taxifirma där det bygger på att bilen ska snurra 24-7 skulle jag inte tänkt tanken att köra saab. Är det en privatbil som är 5-10 år gammal så får man ändå räkna med visst stillestånd och att hitta billiga lösningar och delar, då är detta knappast något problem. Alla slitdelar tror jag kommer finnas till alla "normala" modeller. Resten finns på skroten. SAAB parts verkar jobbat på för bra erbjudanden och bra rykte, så att de ska försvinna tror jag inte på.

    Styrenheter, nycklar, olika former av rör/slangar verkar ju vara det som krånglat mest, där det inte finns så stor möjlighet/marknad för piratdelar. Dessutom är väl just vissa av dessa listade delar inte alltid så lätt att köpa på skroten.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108

    Re: Reservdelstillgång SAAB 9-5

    Hej,

    Det var en hel del tyckande och antagande i ditt resonemang, har du några belägg faktamässigt i det du skriver?

    Riksgälden äger Saabparts, Saabparts tillhandahåller reservdelar.
    Varför är inte ägaren Riksgälden intresserad av att erhålla avkastning på sitt kapital?

    Varför ska en taxifirma köpa en bil som inte tillverkas?

    De nyare Saabarna har en hel del GM-gemensamma delar ej unikt för Saab.

    Jag kör Saab och är inte orolig över tillgången på delar oavsätt om det är till min 9000, 9-5 Aero m/03 el 9-5 Aero m/11, men det är jag det

    Mvh
    Johan
    Senast redigerat av Moderator den 2023-01-09 klockan 13:17. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Reservdelstillgång SAAB 9-5

    Mitt antagande, och ja, jag antar och gissar, är både att det nog inte är helt lätt ha kvar alla leverantörer och dessutom tror jag vissa artiklar är mycket lönsamma medan hyllvärmare kan vara olönsamma. Säljer man nybil så är det negativt för varumärket att ta bort artiklar som inte är lönsamma. Det avvägandet är nog inte lika självklart i detta fall. Därav tror jag att volymartiklar och artiklar med stor lönsamhet kommer lagerhållas, hyllvärmarna är nog ofta (och redan på gms tid) inköpta av ett visst antal och nyproduktion kommer aldrig göras när lagret är slut. Men det gäller nog som sagt även andra märken. Tex är ju T7 motorns line och verktyg skrotade, nytt mototblock? De som finns finns...

    Är jag orolig, nej, inte som privatbilist.

    Taxiantagandet bygger på att man vill att åf ska ha delen hemma inom timmar för annars får man ingen lön... Men även det är ju spekulation...

    När min bil stod nedriven på verkstad och de sa att servorör var restat och jag skulle få vänta 2-3v var de inte så kul, tur då att saab i uppsala hade detta hemma på lager. Fick själv åka dit köpa, sen åka och lämna till verkstan...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  12. #12

    Re: Reservdelstillgång SAAB 9-5

    Hej

    Jag ringde Mechanum idag för att höra vad deras bild var och det som sades var att det hade varit besvärligt under 2012 och att det under året inte varit ovanligt att bilar stått hos dom och väntat på delar.

    Samtidigt gav man uttryck för att det blivit bättre och bättre under vintern och att man bedömde det som att den trenden skulle hålla i sig under 2013.

    Efter att ha hållit ögonen på div bilar kring 50 lakan en tid verkar det vara svårt för handlarna att bli av med bilarna. Kan ju bero på osäkerhet när det gäller just reservdelar.

    En annan trend som är tydlig är att 9-3 med samma bygg år och mil förefaller stå högre i kurs på marknaden. Är det någon som har några tankar om det?

    Jag har ännu inte haft tillfälle att köra en 9-3:a för att jämföra så det får bli någrta fler turer till handlarna.

  13. #13
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Reservdelstillgång SAAB 9-5

    Jag har köpt en del delar genom Saab senaste 3 åren. Ibland vanliga delar, ibland lite mera udda grejar. Jag har alltid fått grejorna snabbt. Inte behövt vänta något.
    Ringer jag på förmiddagen, finns de innan lunch nästa dag hos Saab handlaren. Så jag har inte märkt av något av detta. Trots jag inte alltid beställt grejor till 9-5. Även om det hänt.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937

    Re: Reservdelstillgång SAAB 9-5

    Citat Ursprungligen postat av hasse@24mr.se
    En annan trend som är tydlig är att 9-3 med samma bygg år och mil förefaller stå högre i kurs på marknaden. Är det någon som har några tankar om det?
    Det verkar stämma. Gissningsvis för att 9-3 är en modernare bil (kom 2002 till skillnad från 9-5 som kom 1997) som drar mindre soppa.

    När det gäller reservdelar har jag inte haft några problem hittills. I samband (och innan) saabs konkurs var det en del underleverantörer som inte fick betalt för delarna de skickade till tillverkningslinan och då vägrade de även skicka delar till saab parts (reservdelarna), men där verkar situationen ha blivit bättre sedan konkursen blev ett faktum. Dessutom finns det än så länge (och antagligen ett bra tag till) gott som saabar på skrotarna så även där kan man ju få tag på delar.

    Av forumaktiviteten att dömma så verkar det vara nivålägesgivarna (till xenonljusen) som forftarande kan vara svåra att få tag på ibland.

    Men som du säger, en begagnad og9-5 ger just nu ohyggligt mycket bil för pengarna, den ligger ofta 30-40k billigare än en V70 med motsvarande utrustning, årsmodell och miltal. Det får du själv väga mot:
    1. Dåligt andrahandsvärde när du själv säljer vidare
    2. Risk för reservdelsproblem

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Lindome
    Inlägg
    51

    Re: Reservdelstillgång SAAB 9-5

    Man ska inte heller glömma bort begagnade reservdelar. Det finns fullt med annonser både här och på Blocket där folk skrotar bilar och säljer delar till ofta bra priser.
    Jag köpte själv nyss en 9-5 MY05 och jag är absolut inte orolig att bli stående pga reservdelsbrist.

    Så här i efterhand ångrar jag mig dock nästan att jag inte köpte en 9-5 MY98-01 istället. Det är såna man ser flest reservdels-annonser om på Blocket.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Reservdelstillgång SAAB 9-5

    Jag kanske lät negativ, men som sagt, alla bilar utom ng9-5 hade i princip slutat tillverkas vid detta laget ändå, möjligen ng9-3 hade gjorts nåt år till, i det fallet är det nog så att man kör en sista batch delar på "uddagrejjor", ibland sparar säkert underleverantörerna verktygen, i andra fall gör de det ej. Delar till 10 år gamla bilar kan nog nästan aldrig garanteras, möjligen att jag hört att MB och Porsche ska sätta en ära i att kunna erbjuda delar till sedan länge nedlagda modeller. Slitdelar finns i pirat och kommer finnas framöver också ett långt tag framöver, se bara på og900 som gick ur tiden för läääänge sen, de går fortfarande köpa slitdelar till. Så att köpa en volvo 850 eller en saab 9000 är nog inte nån större skillnad utifrån reservdelsperspektiv. NG9-5 är säkert annorlunda.

    9-5 ska man väl undvika bilar med tveksam skötsel och servicehistorik med gamla vevhusvent, men en 2005 borde vara ett säkert köp. Kan ju vara värt kolla när olika faceliftar kom både map ng9-3 och 9-5.

    Som sagt är nog saabar väldigt mkt bil för pengarna nu...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  17. #17
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Re: Reservdelstillgång SAAB 9-5

    Hej,

    Jag har själv aldrig haft några problem med reservdelar,

    På Saab fAnns allt jag velat ha, Maptun tar tag på allt typ, speedparts,Svenskabil mm och framförallt forum, allt man önskar skriver man under köpes så är det alltid nån som hör av sig..
    Reservdelar kommer nog alltid att finnas, det är bara så tråkigt att folk som inte gillar Saab oftast går den vägen och uppger att det inte finns några delar.
    Hade du frågat om det är problem för reserdelar på balkan hade jag skrivit motsats av det jag skrev..

    Bilarna är för övrigt svåra att sälja, har flera vänner med andra märke där dom inte får sålt sina bilar.
    Vissa gav bilen betydligt billigare än övriga för att få sålt dom så det är inte bara Saab som är svårsålda
    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    682

    Re: Reservdelstillgång SAAB 9-5

    Avtagbart drag till 9-5 SC -00 utan nivåreglering är restat. Har varit så i över ett halvår.
    Svårt att rekommendera en Saab till en icke inbiten Saabtok p g a detta.

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108

    Re: Reservdelstillgång SAAB 9-5

    Hej!

    Är avtagbar dragkrok en detalj som du frekvent köper?

    Varför inte testa Mekonomen?
    Eller beställa från nätet?
    http://webbutik.svenskabil.se/dragkrok-avtagbar/5441-0

    Beggad bil beggad dragkrok www.bildelsbasen.se

    Mvh
    Johan
    Senast redigerat av Moderator den 2023-01-09 klockan 13:18. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    682

    Re: Reservdelstillgång SAAB 9-5

    Är detta original även om det står specificerat så då man behöver skära i stötfångaren? Detta är en återförsäljare och speglar inte Saab Parts saldo.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-01-09 klockan 13:18. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. GM.s prissättning av reservdelar?
    Av 93t i forum Allmänt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2008-03-19, 17:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •