Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Byte av vevaxelgivare SAAB 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    207

    Byte av vevaxelgivare SAAB 9-5

    Vis av erfarenhet så tänkte jag kolla lite hur enkelt det är att byta vevaxelgivaren. Något jag aldrig gjort förr och jag vet att enkla instruktioner tenderar i 9 fall av 10 dölja förädiska fallgropar.

    Länk till instruktion för byte som flitigt hänvisas till på detta forum:
    http://9-5.se/steg-for-steg/byte-vevaxelgivare/

    Enligt instruktionerna via länken och även i Haynes så ser bytet MYCKET enkelt ut. Nästan lika enkelt som att byta tändkassett. Men så är icke fallet.

    Hur sjutton kommer man åt vevaxelgivaren överhuvudtaget efter att värmeskölden är borta? Jag har ändå små fingrar. Vilket verktyg? Eller måste man under bilen?? Fästet syns ej. Ska man skruva bort något mer?? Som jag förstått det så sitter det med en 30 torx.


    Någon vänlig som kan förbarma sig att ge lite handfasta tips om hur det går till.


    Erber
    Min värsta mardröm är att efter min död så kommer min fru att sälja mina leksaker för det pris jag sagt till henne jag betalade för dem.
    9000 CSE 2,3t A50 - 9-5 2,3t SC Linear -03

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    30

    Re: Byte av vevaxelgivare SAAB 9-5

    Den sitter ju bara med en skruv och det är ju rätt så trångt. Men jag använde mig av sådana torx : http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverkty ... -st-10995/ och det gick väldigt bra. Få skruven lite lös sen kan du om du har tur skruva ut den med fingrarna. Sen äre bara och ta tag i givaren och dra ut den. Ska inte vara några större problem att byta en vevaxelgivare

  3. #3

    Re: Byte av vevaxelgivare SAAB 9-5

    Jag lossade de 3st muttrarna som fäster downpipen mot turbon och vek undan
    downpipen. Sedan var det inga problem att komma åt uppifrån.
    Då kan man dessutom se vad man gör.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bredared/Borås
    Inlägg
    1 189

    Re: Byte av vevaxelgivare SAAB 9-5

    Underifrån tycker ja är betydligt lättare att komma åt.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    938

    Re: Byte av vevaxelgivare SAAB 9-5

    trångt är bara förnamnet... iaf om man har 3" DP....
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    207

    Re: Byte av vevaxelgivare SAAB 9-5

    Trångt är rätt ord. Jag begriper inte hur folk får ned sina fingrar. Och jag har små händer för att vara karl.

    Downpipen sitter ju ivägen och jag tror även motorvärmen samt lambdan??! Vad är det för givare som sitter direkt efter turbon.

    Är det svårt att lossa på downpipen eller är det mer huvudvärk??? Kan man kanske lossa på givaren på downpipen för att få lite mer manöverutrymme?!


    Erber
    Min värsta mardröm är att efter min död så kommer min fru att sälja mina leksaker för det pris jag sagt till henne jag betalade för dem.
    9000 CSE 2,3t A50 - 9-5 2,3t SC Linear -03

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Byte av vevaxelgivare SAAB 9-5

    Har man svets kan man svetsa på ett bits på en skruvmejsel och vips har man ett "specialverktyg".
    Fredrik J

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    207

    Re: Byte av vevaxelgivare SAAB 9-5

    Även om du har alla specialverktyg i världen så måste man ju kunna vrida på verktygen. Det finns inte en chans i h-vete att få in ett vertyg och kunna skruva runt. OM man nu inte har övernaturlig styrka i översta pek- och långfingerleden och kan klippa pianotråda bara genom att nypa ihop fingrarna.

    Min värsta mardröm är att efter min död så kommer min fru att sälja mina leksaker för det pris jag sagt till henne jag betalade för dem.
    9000 CSE 2,3t A50 - 9-5 2,3t SC Linear -03

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    78

    Re: Byte av vevaxelgivare SAAB 9-5

    Jag gjorde det med ett 1/4" dragskaft och ett torkbit. Det var svårt men jag har klarat det minst 4 gånger. Och alla gånger utan att demontera något annat.
    I och för sig brukar jag klippa pianotråd mellan pekfingret och långfingret och lossa hjulbultar för hand

    Edit: Ev screw grabber eller ventilslippasta på bitset gör att den inte glider i spåret när man får lite snedtag.
    Jag har dysss... dissle... dsleex.... ähh vafan läs och skrivsvårigheter.

  10. #10
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Byte av vevaxelgivare SAAB 9-5

    Bytte ute i mörker, enda ljuskällan var en ficklampa, tog en halvtimme kanske, trångt ja, men inte svårt. Har bytt på en kompis og9-3 & det va samma sak där = inga problem, men då stod jag inne i garaget med bra belysning.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    207

    Re: Byte av vevaxelgivare SAAB 9-5

    Gaaaahhhh.....jag vill inte höra fler som klarat det. Fan, har ni frökenfingrar allihopa?? Jag begriper inte hur ni kommer åt. Jag bad svärmor som är pygme till växten och har fingrar stora som på ett spädbarn, men hon kommer heller inte åt. Det är ju 5x5 cm stort spelrum. Bara pga detta måste jag köra Ford Fusion till Göteborg i natt.

    Trevlig helg på er, uppskattar verkligen all hjälp!!!!



    /Erber
    Min värsta mardröm är att efter min död så kommer min fru att sälja mina leksaker för det pris jag sagt till henne jag betalade för dem.
    9000 CSE 2,3t A50 - 9-5 2,3t SC Linear -03

  12. #12
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Byte av vevaxelgivare SAAB 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Erber
    Gaaaahhhh.....jag vill inte höra fler som klarat det. Fan, har ni frökenfingrar allihopa??
    Jag har ioförsig rätt små nävar

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Sthlm/ Haninge
    Inlägg
    9

    Re: Byte av vevaxelgivare SAAB 9-5

    Bytte min i helgen..
    Lossade dp´n och "kromade röret" samt svarta luftröret, sen var det enkelt att byta uppifrån.
    Dock var pinnbultarna till dp´n dåliga och tog 2dagar att byta pga 1st gängpaj och en avdragen.
    "Finns inget jag inte kan, det tar bara lite längre tid"
    Min 9-5 Aero http://www.garaget.org/?car=286725

  14. #14

    Re: Byte av vevaxelgivare SAAB 9-5

    Hellre blodiga nävar än att köra en Ford Fusion! ;-)

    Citat Ursprungligen postat av Erber
    Gaaaahhhh.....jag vill inte höra fler som klarat det. Fan, har ni frökenfingrar allihopa?? Jag begriper inte hur ni kommer åt. Jag bad svärmor som är pygme till växten och har fingrar stora som på ett spädbarn, men hon kommer heller inte åt. Det är ju 5x5 cm stort spelrum. Bara pga detta måste jag köra Ford Fusion till Göteborg i natt.

    Trevlig helg på er, uppskattar verkligen all hjälp!!!!



    /Erber

Liknande ämnen

  1. Byte av vevaxelgivare SAAB 9000?
    Av Stifler i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-04-14, 16:32
  2. Hjälp med byte av Vevaxelgivare saab 9-5
    Av liverpoolstefan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-12, 13:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •