Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Viloström för motorstyrningen?

  1. #1

    Viloström för motorstyrningen?

    Har ett liknande problem som "Frusciante" http://forum.saabturboclub.com/viewt...3%B6m#p2209167 fast med med närmare 190 mA tjuvström, vilket ger ett tapp på 5 A/dygn. Suck.

    Även jag hittar 7-8 mA på säkring 8 (SID) och drygt 30 mA på säkring 9 (radio) vilket är i sin ordning. En grov pluskabel direkt på batteriet till ett slutsteg drog i vila 50 mA (bortkopplat nu...), men 96 mA på säkring 17 (motorstyrningen) kvarstår.

    Några frågor snurrar i huvudet:
    1) Är detta verkligen en normal viloström för styrboxen, för att hålla inställningarna i minnet? Signaturen "Frusciante" lyckades få ner "tjuvströmmen" till ca 30 mA totalt.
    2) Om inte, är det huvudreläet som är kasst och ligger och "drar" ström till boxen?
    3) Alternativt är det normalt och styrboxen är inte helt i "vila" förrän jag har låst/larmat bilen, så det är därför jag har nästan 100 mA över säkringen?

    Stundtals strömlös, men förhoppningsvis inte rådlös.
    Tommy Krizsán, Hässleholm
    Toyota T-sport Kompressor -06
    Toyota MR2 -00
    Saab 9-5 Aero -00 steg 4
    BMW Isetta -55
    BMW F800R -10
    Rex 98cc -38
    Husqvarna Novolette -52

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 452

    Re: Viloström för motorstyrningen?

    jag gissar på att detta handlar om din Husqvarna Novolette? (egentligen har jag räknat ut att det handlar om din niofemma eftersom du pratar om säkring 17 till motorstyret men man kan ju aldrig vara säker)

    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3

    Re: Viloström för motorstyrningen?

    Novoletten kan jag iaf trampa igång, så där står sig Aeron slätt
    Tommy Krizsán, Hässleholm
    Toyota T-sport Kompressor -06
    Toyota MR2 -00
    Saab 9-5 Aero -00 steg 4
    BMW Isetta -55
    BMW F800R -10
    Rex 98cc -38
    Husqvarna Novolette -52

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 796
    Medlem#
    4458

    Re: Viloström för motorstyrningen?

    Hur länge har du väntat från att du stängt av och lämnat bilen tills du mäter strömförbrukningen? Det tar en viss tid innan alla styrboxar gått ner i vila och strömmen verkligen sjunkit ner till minsta ström.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5

    Re: Viloström för motorstyrningen?

    Jag har antagligen gjort felet att inte låsa bilen, eftersom jag har plockat säkringar i kupén, där de sitter åtkomliga i sidopanelen vid förardörren. Fick bara inaktivera dörrkontakten först.

    Så i kväll testar jag med att koppla instrumentet, stänga & låsa och se när styrboxen och ev. kusiner går i dvala. I så fall är det "bara" nätaggregatet till slutsteget som tillsammans med den normala viloströmmen till radio och SID drar ur mitt nya batteri på några veckor.

    Hörde jag någon säga "kör oftare, för helskotta..."?
    Tommy Krizsán, Hässleholm
    Toyota T-sport Kompressor -06
    Toyota MR2 -00
    Saab 9-5 Aero -00 steg 4
    BMW Isetta -55
    BMW F800R -10
    Rex 98cc -38
    Husqvarna Novolette -52

  6. #6

    Re: Viloström för motorstyrningen?

    Sagt och gjort, nu väntade jag en stund och strömmen sjönk mycket riktigt från ca 140 mA till omkring 55 mA i vila, vilket känns fullt acceptabelt.

    Strömmen över radion fluktuerar av någon anledning mellan 30-40 mA, men nivån är ju korrekt, SID:en drar 7-8 mA och resten går till en slumrande styrbox (minnet och immobilizer?).

    Så slutsatsen blir att viloströmmen i slutsteget har tillsammans med den normala underhållsströmmen på ett par-tre veckor dragit ur ett inte nödvändigtvis fulladdat batteri. Drygt 100 mA gör omkring 2,5 A per dygn, som i sin tur sänker batterikapaciteten med 50 amperetimmar på knappt tre veckor.

    Ordination? Koppla slutsteget över tändningen. Men det ska någon annan få nöjet att göra på ett korrekt och snyggt sätt. Nu är det tillfälligt urkopplat.

    Tack signaturen Vfr för gott råd!
    Tommy Krizsán, Hässleholm
    Toyota T-sport Kompressor -06
    Toyota MR2 -00
    Saab 9-5 Aero -00 steg 4
    BMW Isetta -55
    BMW F800R -10
    Rex 98cc -38
    Husqvarna Novolette -52

Liknande ämnen

  1. Motorvärmare - lurar motorstyrningen?
    Av DrD i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 00:51
  2. Motorstyrningen i 9000 och 900..
    Av StRob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 11:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •