Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Fråga angående wastegateklocka (saab 900 2.0t).

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Fråga angående wastegateklocka (saab 900 2.0t).

    Tjena!

    Helt ny på både forumet och inom saab världen, har även väldigt låg kunskap gällande turbo öht.

    Finns säkert trådar som redan behandlar ämnet, men hoppas ni kan se mellan fingrarna, då det är svårt att orientera sig i början.

    Nåväl, nu till mitt "problem". Jag har som nämnt en 900 2.0t talladega, som sägs vara chippad från bsr. Det finns till synes inga andra modifieringar, förutom då chip, samt sportluftfilter och öppen dump/wastegate. Jag blandar lätt ihop wastegate och dump, det jag menar är vilket fall den som ger pys ljudet.
    Jag har ett ganska ojämt laddtryck. Den går lätt och jämnt upp till drygt 4500-5000varv, därefter börjar laddtrycket svaja på den eftermonterade laddtrycksmätaren. Laddet pendlar mellan 1-1,5, ibland mindre, beroende på växel samt andra faktorer. Vad kan felet vara? Jag misstänker att det kan vara fjädern i klockan som inte svarar, eller kanske är för slapp? Tycker även att 1,5 bar låter mycket för ett steg 1chip. Vilket jag förmodar att det är, eftersom inget annat verkar vara utbytt. Vad tycker ni?


    //Andreas

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: Fråga angående wastegateklocka (saab 900 2.0t).

    Uppar!

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Fråga angående wastegateklocka (saab 900 2.0t).

    Vi börjar med att säga att det som ger pys-ljudet när man växlar är "dumpen".

    Ditt problem är ju inte dumpen utan att laddtrycket är svajigt.

    Du borde därför först ändra trådnamn till "frågor angående svajigt laddtryck" eller liknande.

    Men nu till ditt problem.

    Svajugt laddtryck kan bero på mycket.
    Att den dessutom svajar så mycket.

    1. Först bör du kolla att du har rätt GLT (grundladdtryck) Det ska vara 0,45 bar (om jag mins rätt)

    2. Kolla vacumslangar så dom inte läcker eller är dåliga. Vid dåliga/spruckna slangar byt ut dessa (alla) kostar inte många kronor men kan spara timmar i felsökningar.

    3. Kolla och känn på turbinbladen i turbon så de inte glappar (anbringande turboras om svajningarna beror på att turbinbladen tar i tuebons hus)

    Laddtrycket är för högt och detta beror normalt inte på en slapp fjäder, visst kan man få svajande laddtryck med det men bilen ska ju inte ladda mer än ca 1,1bar så om du hade haft svajande laddtryck under det skulle det kunna vara wastegaten (det som fjädern sitter inne i för att släppa ut avgaserna eller Waste = släppa förbi/kaste gate= port = Kaste bort avgaserna så de inte används till tubons effekt)
    Slapp fjäder medför ju att wg öppnar tidigare och sänker laddtrycket för tidigt. Kärvande wg kan ge svajugt och överslag.

    Kolla därför att wg inte kärvar!

    Om det inte är något av ovanstående problem så ligger problemet troligen i turboregleringen.

    1. Första saken där är att kolla så att slangarna till och från Magnetventilen/tuebon och wastegaten (WG) är hela.

    2. är de hela så kan magnetventilen (MV) vara den felande faktorn. Testa att byt med en kompis annars så blir det att köpa ny.

    3. Programvaran kan vara felaktig så klart men inte det som man först av allt felsöker iaf.



    //Krozz

    PS! !
    Först testa att byta tillbaka till en återcirkulerande orginal-dump då det kan vara så att den läcker den som sitter monterad och strular till det.

    Sedan är Google din vän! Söker du på tex:
    Saab 900 svajande laddtryck" så kommer massor med trådar och tips på felsökning.
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: Fråga angående wastegateklocka (saab 900 2.0t).

    Mycket utförligt svar, jag tackar och bockar!

    Jag sitter och plöjer på google för fullt. Men allt är bara ett virrvarv, om man inte ens förstår en tredjedel av allt som sägs.

    Jag ska börja felsöka imorgon. Blir att plocka bort varenda tryckslang och gradera mig mot läckor i första hand. Hur kollar man grundladdtrycket? Frigöra "magneten" eller? Trycket finns ju där, men inte elektroniskt reglerat, om jag förstått det rätt?


    //Andreas

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Fråga angående wastegateklocka (saab 900 2.0t).

    Kolla under FAQ.

    Där finns dessa trådar: viewtopic.php?f=30&t=152946

    viewtopic.php?f=30&t=79521

    viewtopic.php?f=30&t=68242


    Jag skulle inte plocka bort tryckslangar först.

    Kolla först GLT!
    Sedan vacumslangar.

    Tryckslangarna beror det toligen inte på.


    Det du sedan kan kolla är om den skenladdar om du helt kopplar bort laddtryckstyrningnen. Gör den det vet du med säkerhet att det inte är WG.
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: Fråga angående wastegateklocka (saab 900 2.0t).

    Glt funkar som det ska (0.45) med utdragen kontakt till magnetventil. Även testat att koppla ur slangen från "mv" till turbon, får max laddtryck av det, 2bar, sen ströp han, kopplade tillbaka igen direkt. Testade med en kompis magnetventil, ingen skillnad.
    Har även bytt wastegate och det är fortfarande samma symptom. Plockade bort dumpen och satte dit original, vart lite bättre, men den fungerar ju som en öppen dump också trots allt, då slangen mellan insuget och dumpen inte finns tillhanda. Åkte med en polare som har samma bil och likvärdig chipning. Hans går ohyggligt mycket bättre!
    Vad fan kan det då vara ?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    95

    Re: Fråga angående wastegateklocka (saab 900 2.0t).

    Vi har tyvärr riktiga skräpklockor till våra WG, säkert den som är trött på livet. Testa dra lite i armen som går från klockan, det ska inte vara för lätt.

    Har med lite problem med svajande laddtryck mellan 2-4k (Dock klippstabilt under och över det) rpm, som jag starkt misstänker beror på pensionerad fjäder i klockan.
    9000 2.3T -92
    Ride.Race.Live

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    gbg
    Inlägg
    207

    Fråga angående wastegateklocka (saab 900 2.0t).

    om du vill så kan du lämna en lista på ord o uttryck som du stöter på när du söker så kommer någon att förklara dom kort.
    det finns mkt info i faq bla en hel tråd som förklarar dumpventilen.

    fråga så får du svar
    mvh
    Saab 9-5 2,3T SC R.I.P.
    Saab 9-3 2,0t -00 steg 3
    Saab 99 -83 R.I.P.
    Saab 9000 2,3T såld

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: Fråga angående wastegateklocka (saab 900 2.0t).

    Felsöker bilen för fullt, och av en slump blev jag uppmärksammad om att jag har "fel" tändkassett i min bil. Jag har en svart i min, varav den svarta sägs vara till T7 (og 9-3?).
    Kan det vara därför jag har svajande samt knasigt laddtryck?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    95

    Re: Fråga angående wastegateklocka (saab 900 2.0t).

    Inte bara så att den är omlackad?

    Är den inte det, eller du är osäker så bör du fixa fram en röd och montera pronto. Det skiljer mer än bara färgen

    Hur det påverkar ditt laddtryck låter jag vara osagt, men det hjälper ju absolut inte iallafall.
    9000 2.3T -92
    Ride.Race.Live

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    168

    Re: Fråga angående wastegateklocka (saab 900 2.0t).

    Exakt hur trögt ska det vara att dra i WG armen?

    När jag drar i min med en tång så kan jag precis rubba den lite med mycket kraft.
    Utan tången är det omöjligt att flytta den.

    9-5 aero -03

    Mvh
    Henrik
    Rudan
    2.0 Ltt---såld
    Numera 95 aero -03

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    407

    Re: Fråga angående wastegateklocka (saab 900 2.0t).

    Citat Ursprungligen postat av Rudan
    Exakt hur trögt ska det vara att dra i WG armen?

    När jag drar i min med en tång så kan jag precis rubba den lite med mycket kraft.
    Utan tången är det omöjligt att flytta den.

    9-5 aero -03

    Mvh
    Henrik

    På mina bilar räcker det med handkraft
    9-5 Vector Sportcombi -2003

  13. #13

    Re: Fråga angående wastegateklocka (saab 900 2.0t).

    Jag rubbar den näpeligen med handkraft. Testa med cykelpump i W-slangen.
    Signaturlös

Liknande ämnen

  1. Fråga angående automatlåda saab 99
    Av Vickez i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-04-21, 21:42
  2. Fråga angående framljus Saab 9-5
    Av Magnus72 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-21, 18:29
  3. Fråga angående servicen på saab 9-3.
    Av drolug i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-17, 22:20
  4. Fråga angående larm saab 9-5 98
    Av JohnM i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 00:22
  5. Fråga angående omprogrammering (Saab 9-5 -98)
    Av rgrelz i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-12-27, 11:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •