Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Hur kan jag få en spec3 koppling att koppla ur?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Iggesund
    Inlägg
    63

    Hur kan jag få en spec3 koppling att koppla ur?

    Har en spec3 koppling i min saab 9000 -97 och den vill inte koppla ur riktigt över 5000 varv och helt omöjligt över 6000 varv.

    Läste någon tråd för ett antal år sedan om sachs 600nm tryckplatta som hade dessa bekymmer, så jag antar att det är sådan jag har?

    Vad kan man gör för att få det att fungera?

    Går det att shimsa slavcylinder i såfall hur mycket?

    Eller finns det någon annan kombo som fungerar bättre för rimliga pengar.

    Alla förslag är bra utom dom dåliga.

    mvh Daniel
    EL IMOLA DIABLO Saab 9000 Aero -97
    Saab 9-5 Vector -03
    Saab 9-3 Sc Hirsch -08

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    898
    Medlem#
    7093

    Re: Hur kan jag få en spec3 koppling att koppla ur?

    Citat Ursprungligen postat av pille
    Har en spec3 koppling i min saab 9000 -97 och den vill inte koppla ur riktigt över 5000 varv och helt omöjligt över 6000 varv.

    Läste någon tråd för ett antal år sedan om sachs 600nm tryckplatta som hade dessa bekymmer, så jag antar att det är sådan jag har?

    Vad kan man gör för att få det att fungera?

    Går det att shimsa slavcylinder i såfall hur mycket?

    Eller finns det någon annan kombo som fungerar bättre för rimliga pengar.

    Alla förslag är bra utom dom dåliga.

    mvh Daniel
    Jag fick med shims för tryckplattan (0,3mm) när jag köpte min Sachs.
    Vet att man kan öka slaget på huvudcylindern också.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Katrineholm/Sköldinge
    Inlägg
    155

    Re: Hur kan jag få en spec3 koppling att koppla ur?

    Pille: testa shimsa. kolla också så att lamellen går lätt på ingånde axel, går den lite tungt kan den ligga emot svänghjulet även fast man kopplat ur.

    AxlSam:
    Shimsen till tryckplattan var nog för att tryckplattan ska bli monterad där den ger max tryck.
    Väldigt bra service från där du köpte den isf, för annars får man mäta å kolla sånt själv.
    9-5 Aero kombi-00 BioPower

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    898
    Medlem#
    7093

    Hur kan jag få en spec3 koppling att koppla ur?

    Citat Ursprungligen postat av Phixit
    Pille: testa shimsa. kolla också så att lamellen går lätt på ingånde axel, går den lite tungt kan den ligga emot svänghjulet även fast man kopplat ur.

    AxlSam:
    Shimsen till tryckplattan var nog för att tryckplattan ska bli monterad där den ger max tryck.
    Väldigt bra service från där du köpte den isf, för annars får man mäta å kolla sånt själv.
    Ronny sa att det var pga av frikoppling vid höga varv. Kolla med honom (RonnyO).

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Iggesund
    Inlägg
    63

    Re: Hur kan jag få en spec3 koppling att koppla ur?

    Tar och provar med att shimsa tryckplattan, funkar det inte så är de bara att göra om och göra rätt vad de nu än är.

    Tack för tipsen.

    //Daniel
    EL IMOLA DIABLO Saab 9000 Aero -97
    Saab 9-5 Vector -03
    Saab 9-3 Sc Hirsch -08

  6. #6
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    981

    Re: Hur kan jag få en spec3 koppling att koppla ur?

    Citat Ursprungligen postat av pille
    Tar och provar med att shimsa tryckplattan, funkar det inte så är de bara att göra om och göra rätt vad de nu än är.

    Tack för tipsen.

    //Daniel
    Det lättaste är nog att förlänga slaget i kopplingscylindern till att börja med, och se om det fungerar. Då slipper du dela motor och växellåda.
    På min funkade det bra, dock har jag inte spec koppling.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Iggesund
    Inlägg
    63

    Re: Hur kan jag få en spec3 koppling att koppla ur?

    Har reda delat motor och låda har på något ovanligt sätt lyckats rasa en saab låda så den är hos Johan H för lättare översyn

    Men att öka slaglängden gör man väl genom att svetsa/göra om infästningen till kopplingscylindern?

    mvh Daniel
    EL IMOLA DIABLO Saab 9000 Aero -97
    Saab 9-5 Vector -03
    Saab 9-3 Sc Hirsch -08

  8. #8
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    981

    Re: Hur kan jag få en spec3 koppling att koppla ur?

    Citat Ursprungligen postat av pille
    Har reda delat motor och låda har på något ovanligt sätt lyckats rasa en saab låda så den är hos Johan H för lättare översyn

    Men att öka slaglängden gör man väl genom att svetsa/göra om infästningen till kopplingscylindern?

    mvh Daniel
    Njaa man förlänger armen till kolven så att den går längre upp, dvs kapar bort fästet på armen där den sitter i kopplingspedalen och sedan sätter man dit en liten bit där i mellan på c:a 5mm så har man lite längre slag.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Iggesund
    Inlägg
    63

    Re: Hur kan jag få en spec3 koppling att koppla ur?

    Ja precis de var så jag och tänkte och mena, men kanske inte framgick

    //Daniel
    EL IMOLA DIABLO Saab 9000 Aero -97
    Saab 9-5 Vector -03
    Saab 9-3 Sc Hirsch -08

  10. #10
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 118

    Re: Hur kan jag få en spec3 koppling att koppla ur?

    Speckopplingarna brukar vara blåmålade originalpattor med något sorts modifiering. Alltså inte 600-plattan. Ta ett kik på lamellen så att den är fräsch, fjädrar är ok, lamellytorna sitter stumt monterade mot lamellstommen o.s.v. Vilken typ av lamell är det?
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Iggesund
    Inlägg
    63

    Re: Hur kan jag få en spec3 koppling att koppla ur?

    Kopplingen jag har är köpt av EXD för över tre år sedan då hette den spec Steg 3 +(748 Nm) "Specialkopplingen hos konkurrenten" så jag är osäker på vad den består av.

    Tyckplatta och lamell ser bra ut.

    //Daniel
    EL IMOLA DIABLO Saab 9000 Aero -97
    Saab 9-5 Vector -03
    Saab 9-3 Sc Hirsch -08

  12. #12
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 118

    Hur kan jag få en spec3 koppling att koppla ur?

    Hursom så beror fenomenet draggande koppling vid höga varv på obalans i lamellen. Om du inte vill byta lamell så fins det lite trix att göra, vet dock inte hur det påverkar en spec-koppling m.a.p. vridtåligheten, aldrig testat på en sådan.

    Chimsa ut tryckplattan 0,5mm från svänghjulet. Räcker inte det så går det att förlänga stången på huvudcylindern 5mm.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Iggesund
    Inlägg
    63

    Re: Hur kan jag få en spec3 koppling att koppla ur?

    Lite uppdatering tog och shimsa trckplattan 0,5 mm gjorde inge eller ytterst lite skillnad, tog sen och förlängede stången på huvud kopplingcylindern i början verkade det inte funger till 100% men efter ett tag så går/gick det bättre dock lite trökt över 6500 varav men det går att trycka i växlarna .

    Kollad även splinesen mot axeln och där var inge problem.

    Hoppas det går nu annars blir det att köpa något annat men vad i såfall?

    Tach för tips och råd.

    //Daniel
    EL IMOLA DIABLO Saab 9000 Aero -97
    Saab 9-5 Vector -03
    Saab 9-3 Sc Hirsch -08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •