Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Engine Flush

  1. #1

    Engine Flush

    Hej

    Är det här en bra investering för sin gamla Saab, någon som gjort behandlingen och vet pris? http://www.maltemanson.com/tj_engine_flush.aspx

    // Magnus

  2. #2

    Re: Engine Flush

    Citat Ursprungligen postat av Saab-Mange
    Är det här en bra investering för sin gamla Saab
    NEJ!
    Signaturlös

  3. #3

    Re: Engine Flush

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Citat Ursprungligen postat av Saab-Mange
    Är det här en bra investering för sin gamla Saab
    NEJ!
    Det var utförligt.. nu vart jag klokare

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    12

    Re: Engine Flush

    först så kostar de en massa pengar.. lacknafta gör samma jobb.

    Sen tar man en risk geom att det lossar en massa gegga/klumpar "på en gång". All olja går inte igenom oljefiltret och mycket av geggan/klumparna kommer alltså att gå igenom lagrena i motorn och kanske orsaka skador där, beroende på hur pass hårda de är. Eller så kan de klumpa sig o strypa tillförsel om det är tillräckligt trångt.

    Moderna oljor har väldigt lite koksning och bra renande förmåga så länge man har en fungerande vevhusventilation :-) och normal oljetemp (det med oljetempen gäller huvudsakligen mineraloljor, då syntetoljor klarar högre temp)

    Sen finns det tillfällen som det kan vara motiverat att öka oljans förmåga att lösa gojs... om man t.ex har problem med igensatta lyftare (vanligt hos VAG-motorer på 80-talet t.ex). Vad jag gör då är att slå i en till tre dl lacknafta i oljan och låta motorn gå med låg/ingen belastning en stund innan byte av oljan

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163

    Re: Engine Flush

    Lacknafta-varianten medör även den en del extra-kostnader då man verkligen bör göra ett par snabba oljebyten efter lacknaftaoljan, detta då en del av den gamla oljan inte går att tappa ur motorn utan kommer blandas upp med nästa omgång olja som hälls på motorn.
    /Johan

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798

    Re: Engine Flush

    Byt hellre motorolja en extra gång istället för att hålla på med diverse rengörningsmetoder. Uppåt 10% av en motoroljas volym består av rengörande additiv.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Katrineholm/Sköldinge
    Inlägg
    150

    Re: Engine Flush

    Körde en sån där motorrengörning man slår i oljan å liter bilen står på tomgång i 10 min innan man byter olja. blev väldigt fint i toppen efteråt och oljan i den motor blir inte lika svart å tråkigt mellan byterna, som den blev innan.
    9-5 Aero kombi-00 BioPower

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    12

    Re: Engine Flush

    "Lacknafta-varianten medör även den en del extra-kostnader då man verkligen bör göra ett par snabba oljebyten efter lacknaftaoljan, detta då en del av den gamla oljan inte går att tappa ur motorn utan kommer blandas upp med nästa omgång olja som hälls på motorn."

    - köper jag inte: Det blir alltid kvar olja i motorn när man tömmer den. Eventuella lacknafterester kommer att försvinna ut genom vevhusventilationen.


    "Byt hellre motorolja en extra gång istället för att hålla på med diverse rengörningsmetoder. Uppåt 10% av en motoroljas volym består av rengörande additiv."

    -Håller helt med när det gäller moderna oljor.

  9. #9
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Engine Flush

    Jag har hört många uttala sig positivt om Omega 907, som man slår i strax innan ett oljebyte och kör motorn på tomgång 10-15 minuter.
    Har aldrig provat det själv, men folk som jag vet är kompetenta har förespråkat det, så skulle jag någon gång behöva en motorsköljning hade jag nog provat det först.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Engine Flush

    en tanke angående olje rengöring med lacknafta borde man inte kunna få bort en stor del av lacknaftan med hjälp av att låta den elektriska motorvärmaren stå på i några timmar då lacknaftan förångas lätt?

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Har haft tickande ventiler under en tid som stört mig en del och som även påverkat motorgången. Jag bestämde mig för att rengöra motorn samt slå i en tjockare olja (gick från 5w30 till 5w40) och motorsköljningen bestod först av en snabb motorsköljning av ren diesel två vändor följd av två kurer med en kombination av 2dl Omega 907, 2L 5w40 olja samt 1,8L diesel och med denna blandning fick motorn gå på tomgång i 15 minuter.

    Märkte av att skiten inne i motorn minskade markant efter sista tömningen och en intressant notis var att bilen varken tickade på ren diesel eller med den ovan nämnda blandningen. Bilen blev tvärtyst med sin nya 5w40 Castrol Magnatec olja och det känns som att den går renare när man kör bilen.

    Värt att veta kan vara att jag haft minimalt med koksad olja (tidigare inspekterat under ventilkåpan) så jag förmodar att sköljningen rensat upp i kanalerna för att underlätta oljeflödet.

    Har nollat trippmätaren nu så får se om ventilticket återkommer eller om bilen håller sig nöjd...

    Notis. Det är ingen mening med att enbart dra runt motorn med ren diesel utan motorn måste startas några korta stunder så att dieseln går runt då tar den med sig smuts ut igen..
    SAAB Vector 2.0t M02

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Läste i säkerhetsdatabladet för Omega 907

    https://smorjteknik.se/produkt/omega-907-engine-flush/


    -----
    3. Sammansättning/information om beståndsdelar
    3.2. Blandningar

    Farliga ämnen, Halt%
    Bränslen diesel nr 2, 10-<25

    Andra ämnen, Halt%
    Högraffinerad mineralolja, 60-100
    -----


    Innebär det att det är mineralmotorolja & diesel i den flaskan? Eller tolkar jag det fel?

  13. #13
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Det man vill åt är väl "tvåttmedlen", alltså samma medel som finns i ny olja som förbrukas, sen att resten i burken mer än en "bärare" är ju en annan femma.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Nu har jag inte flaskan intill mig och minns inte innehållet men vad jag vet är att Omega 907 gör verkan. Har använt den två gånger tidigare vid oljebyten där jag enbart slagit i 1,5-2dl och kört bilen på tomgång 10 minuter innan tömning och oljan som kommer ut luktar inte av denna värld och är svart som natten. Visst det kanske funkar lika bra att skölja motorn en gång med 50/50 av någon billigare helsyntet och diesel men har man alla grejer redan så skadar det ju inte att experimentera lite.

    Det bästa är ju att försöka rensa ut motorn lite extra vid varje oljebyte så att inte smutsen hinner bygga upp inne i motorn. Ett tips är ju att lyfta ventilkåpan för en snabbinspektion innan man ger sig på detta så att man inte har några stora sludge-bitar av olja som väntar på att täppa till någonstans..
    SAAB Vector 2.0t M02

  15. #15
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Jag har också fått lyftarknack att försvinna med flush, då menar jag knack som varit där länge som bara upphört medans flushen varit i motorn på tomgång. Jag har också märkt att oljan som kommer ur efter flushen är märkbart grisigare än vanligt.

    ..Så visst gör det rent, sen kanske det inte alltid gör nån märkbar skillnad.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Körde engine flush på 9000 när jag köpt den och man såg på oljestickan att
    det var effektivt.

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Visst kan det bli rent på stickan, den slutar ju bara nere i ren olja isåfall..........Det intressanta är ju fortfarande skiten i övriga motorn hur det lossnar och åker med och inte. I en normalskitig motor så kanske man får med en hel del men i en rejält koksad motor gör det nog ingen större nytta.

  18. #18
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Saab-Mange Visa inlägg
    Hej

    Är det här en bra investering för sin gamla Saab, någon som gjort behandlingen och vet pris? http://www.maltemanson.com/tj_engine_flush.aspx

    // Magnus
    Malte Månson Verkstäder är en märkesoberoende verkstadskedja för tunga fordon
    Hur tung är Saaben?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Visst kan det bli rent på stickan, den slutar ju bara nere i ren olja isåfall..........Det intressanta är ju fortfarande skiten i övriga motorn hur det lossnar och åker med och inte. I en normalskitig motor så kanske man får med en hel del men i en rejält koksad motor gör det nog ingen större nytta.
    Rensar den stickan ifrån inbränd koks så rensar den väl kanalerna också, om inte får man köra det igen vid nästa oljebyte.
    Trodde själv inte att den skulle göra någon större nytta men man måste testa nån gång.

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    nja det jag menade var väl att man såg ren kontra svart olja på stickan...........Visst blir motorn renare men poängen på saab var väl mest om det kanske gör nytta när det gäller de vanliga problemen med koks och liknande. Sånt löser inte en rengöring upp om det är illa och då är det ju bortkastade pengar.

Liknande ämnen

  1. Engine Flush
    Av Pette i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-12, 14:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •