Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hur testar man en DENSO GPS om man ingen SAAB har?

  1. #1

    Hur testar man en DENSO GPS om man ingen SAAB har?

    Jag har kommit över en DENSO GPS (artnr: 12758441) till ett bra pris pga att säljaren inte visste om den fungerade helt OK eller om dert var något fel på den. (OBS!! DETTA ÄR INGET STÖLDGODS OBS!!). Eftersom jag inte har någon SAAB själv, så undrar jag om det är någon som vet hur eller vart man vänder sig för att få reda på om den fungerar till 100%?

    Kanske blivande SAAB-ägare?

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Hur testar man en DENSO GPS om man ingen SAAB har?

    Antingen hittar du någon som har en sån i sin bil och kan testa, annars, om du är lite händig, så finns det ju kopplingsschema på baksidan och så kopplar du +15 och +30 samt en GND så skall enheten kunna starta så du ser om den funkar eller inte.

  3. #3

    Re: Hur testar man en DENSO GPS om man ingen SAAB har?

    Tack bollman!

    Lite händig räknar jag mig som och förstår att GND = jord, men +15 och +30 är det volt eller några pins som skall ha 12 volt?

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Hur testar man en DENSO GPS om man ingen SAAB har?

    12 volt, inget annat! +15 och +30 innebär att den ena på/av med tändningen, den andra konstant matad med ström (för minne och sånt).

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Hur testar man en DENSO GPS om man ingen SAAB har?

    Förresten, du behöver inte ha en SAAB för att använda den där enheten. Den funkar utmärkt i andra bilar också. Dessutom finns ju kopplingsschema på baksidan så det är bara att koppla in i andra bilar. Det enda är ju att den bara har line-out och inte för högtalare, så den måste kopplas till ett steg. Dessutom helst till ett 9-5-steg eftersom det är balanserade utgångar, men ett sånt steg kostar någon hundring på skroten.

  6. #6

    Re: Hur testar man en DENSO GPS om man ingen SAAB har?

    Tack igen bollman. Snabbt svarat!

  7. #7

    Re: Hur testar man en DENSO GPS om man ingen SAAB har?

    Har nu kopplat in +15 o. +30 samt jord och den går igång. Däremot syns det väldigt svagt på skärmen. Finns det någon belysning i skärmfönstret som skulle kunna vara sönder, eller är det någon mer pin som skall kopplas in? Tar gärna emot tips på vad det kan vara.

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Hur testar man en DENSO GPS om man ingen SAAB har?

    Det finns kontroller för ljusstyrkan om du trycker på den nedre knappen, vad den nu heter... NAV, SRC och sen... hm, ADJ?
    Sen är det så att enheten tar emot information från SID i en SAAB om omgivande ljus och reostatens läge. Så, när det blir mörkare ute så skall den automatiskt dimma ner belysningen.
    Den jag testat utanför funkade dock lika bra ändå, så lite märkligt att den är helt mörk.

Liknande ämnen

  1. Top gear testar Saab Sensonic
    Av Glader9991 i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-10-24, 14:24
  2. TV3 Insider testar Saab-verkstäder
    Av perr i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-04-30, 09:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •