Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: 9-5 Aero - Motorrenovering och uppgradering

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    30

    9-5 Aero - Motorrenovering och uppgradering

    Hejsan!
    För cirka 1.5 år sedan så införskaffade jag med ett stycke Saab 9-5 Aero kombi, jag kommer ihåg första turen när jag hade köpt den.. vilken bil! (jag körde v70 innan ) det var så man log lite varje gång man skulle ta en tur . Hela vintern fungerade bilen klockrent, tills våren kom och snön smälte.. jag fick direkt problem med laddtrycket som hoppade både uppåt och neråt och bilen drog olja. Jag testade wd-40 metoden och det fungerade ganska bra, tills i vintras då den började dra olja igen och jag hade fortfarande inte fått ordning på laddtrycket efter att ha bytt backventiler,MV, tändkasset osv.. så i början på sommaren bestämde jag mig för att renovera motorn.

    Jag har tänkt mig att börja med att renovera motorn ordentligt och lägga alla pengar på den först. Till vintern ska det nog bli mer godis till bilen och jag satsar på 400+hk.
    Känns bättre att ta det i omgångar så man inte tappar suget helt.
    Men tanken är iallafall ett steg 3+ under sommaren(om jag någonsin blir klar )

    Planen tills 2013:
    *Byta bromar till EBC skivor och belägg runt om
    *-04 Aero front
    *19T Turbo
    *Quafie diff
    *Stålhylsa
    *Spec koppling med tryckplatta
    *Byta ic
    *Byta avgassystem från turbo

    Vi får se hur mycket av det som blir av tills 2013, jag kanske nöjer mig med ett steg 3 så länge. Jag vill i alla fall byta diff innan jag går över 350hk.


    Självklart ska ni få en bild på skönheten!




    Så jag började riva ur motorn, det är första gången jag ger mig på nåt liknande så det tog kanske 2 veckor innan motorn var ur bilen. Dock så hade jag knappast bråttom då jag inte behöver bilen till jobbet




    Ber om ursäkt för dåliga bilder, hade endast en iphone att ta kort med vid tillfället.
    Jag har redan rivit hela motorn och jag tog tyvärr inte så jätte mycket bilder undertiden.
    Men några ska ni få iallafall.


    Två stycken väldigt ledsna ramlager, fick lov att bända loss dom från veven då dom dragit ihop sig ca 4-5mm.





    Detta hittade jag i tråget under silen (och lite överallt i hela motorn för den delen).
    I stort sett alla lager i hela motorn är repiga, till och med balansaxlar och kamaxlar är repiga.





    Här syns lite av reporna på balansaxeln, svårt att få det på bild så att det syns





    Så här såg det ut vid oljepumpen.

    Jag fick lite mer jobb än jag väntat mig, men man kanske lär sig lite mera istället.
    Just nu är blocket + veven hos en motorrenoverare för sliping av vev och honing + tvättning av block.
    Fram tills att jag får tillbaka blocket och veven så kommer jag ge mig på toppen, och fixa växellådan som läcker olja och har ett dåligt urtrampningslager.

    Som tur är så har jag en väldigt snäll bror. Så jag ska få en ny bröstkåpa av honom och ny oljepump, han hade även en 9-5 aero topp liggandes, dock till en -01, är det någon som vet om dom är precis lika eller är det något som skiljer då jag har en -02 ?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 799
    Medlem#
    10069

    Re: 9-5 Aero - Motorrenovering och uppgradering

    Topparna är likadana, bara och smacka på
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    873
    Medlem#
    7093

    Re: 9-5 Aero - Motorrenovering och uppgradering

    Kul projekt!
    Aero kombin är en personlig favorit.. Snygg färg dessutom

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    30

    Re: 9-5 Aero - Motorrenovering och uppgradering

    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    Topparna är likadana, bara och smacka på
    Okej vad bra! ska kolla lite närmare på toppen hur den har klarat sig

    Citat Ursprungligen postat av AxlSam
    Kul projekt!
    Aero kombin är en personlig favorit.. Snygg färg dessutom
    Kul att du gillar den! Ja en av de snyggaste färgerna enligt mig






    Blir att gå ut i garaget en sväng ikväll och meka loss lite ventiler på toppen.
    Var till Saab idag och beställde nya ventiltätningar, Vattenpump och slavcylinder. Kändes bättre att köpa original då jag sett att en del haft problem med just slavcylinder/vattenpump från speedparts.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    30

    Re: 9-5 Aero - Motorrenovering och uppgradering

    Vart några timmar i garaget iallafall.
    Kom fram till så mycket ventilbågen jag köpte idag var för kort så det får bli att bygga nån hylsa att förlänga den med. Men jag tror att jag byter topp iallafall, det är lite repor på toppen och ventiltryckarna är lite repiga de med. Förhoppningsvis ser den toppen bättre ut

    Har funderat på hur jag ska göra med balansaxlarna, det känns lättast att bara plugga dom och köra utan, planen är ju att bilen ska gå med 400hk nästa sommar så det kanske är lika bra att slopa dom? "lite" vibrationer kan jag leva med, bara inte det känns som att hela bilen ska lyfta vilken sekund som helst :P

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    873
    Medlem#
    7093

    9-5 Aero - Motorrenovering och uppgradering

    Antar att du köpt biltemas ventilbåge. Jag kapade själva tryckdelen och svetsade på två förlängare.

    9-5 blir lite mer högljudda utan balansaxlar jämfört med andra saabar. Folk har ångrat att de klippt kedjan.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    30

    Re: 9-5 Aero - Motorrenovering och uppgradering

    Citat Ursprungligen postat av AxlSam
    Antar att du köpt biltemas ventilbåge. Jag kapade själva tryckdelen och svetsade på två förlängare.

    9-5 blir lite mer högljudda utan balansaxlar jämfört med andra saabar. Folk har ångrat att de klippt kedjan.
    Jo jag köpte den, jag ska testa det! kommer du ihåg hur mycket du förlängde den? tänker att den kan bli knepig att få runt toppen om man gör den för lång

    Hur upplever du att det är att köra utan balansaxlar? för jag antar att du gör det?.
    Det är ju ingen bil jag pendlar med så jag kan nog leva med att det låter lite mer.



    Någon har har ett lock liggandes till oljepumpen ? Ev. hela kamkedjekåpan + locket till pumpen.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    873
    Medlem#
    7093

    9-5 Aero - Motorrenovering och uppgradering

    Citat Ursprungligen postat av Next_
    Citat Ursprungligen postat av AxlSam
    Antar att du köpt biltemas ventilbåge. Jag kapade själva tryckdelen och svetsade på två förlängare.

    9-5 blir lite mer högljudda utan balansaxlar jämfört med andra saabar. Folk har ångrat att de klippt kedjan.
    Jo jag köpte den, jag ska testa det! kommer du ihåg hur mycket du förlängde den? tänker att den kan bli knepig att få runt toppen om man gör den för lång

    Hur upplever du att det är att köra utan balansaxlar? för jag antar att du gör det?.
    Det är ju ingen bil jag pendlar med så jag kan nog leva med att det låter lite mer.



    Någon har har ett lock liggandes till oljepumpen ? Ev. hela kamkedjekåpan + locket till pumpen.
    20mm har jag för mig.
    Jag kör ett B206 block som inte har några balansaxlar alls. Men jag har annat som vibrerar också

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    30

    Re: 9-5 Aero - Motorrenovering och uppgradering

    Citat Ursprungligen postat av AxlSam
    Citat Ursprungligen postat av Next_

    Jo jag köpte den, jag ska testa det! kommer du ihåg hur mycket du förlängde den? tänker att den kan bli knepig att få runt toppen om man gör den för lång

    Hur upplever du att det är att köra utan balansaxlar? för jag antar att du gör det?.
    Det är ju ingen bil jag pendlar med så jag kan nog leva med att det låter lite mer.



    Någon har har ett lock liggandes till oljepumpen ? Ev. hela kamkedjekåpan + locket till pumpen.
    20mm har jag för mig.
    Jag kör ett B206 block som inte har några balansaxlar alls. Men jag har annat som vibrerar också
    20mm låter rimligt, ska jaga rätt på en svets någonstans bara!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    30

    Re: 9-5 Aero - Motorrenovering och uppgradering

    Hej igen!
    Det verkar som att jag får tillbaka block och vev under nästa vecka .
    Under tiden får jag roa mig med annat som att byta lite bussningar och ventiltätningar i toppen.





    Nytvättad topp! vart väldigt fint





    Fick paket idag också! Allting som behövs till motorn utom kolvar, de vet jag inte vad jag ska köpa ännu.. JE eller wössner?
    Även powerflex till hela framvagnen och bakvagnen!
    Får se om jag ska ge mig på att byta allt i subframen ikväll

    Någon som har ett par T7 balansaxlar ligger? och locket till oljepumpen?

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 799
    Medlem#
    10069

    Re: 9-5 Aero - Motorrenovering och uppgradering

    Citat Ursprungligen postat av Next_
    Hej igen!
    Det verkar som att jag får tillbaka block och vev under nästa vecka .
    Under tiden får jag roa mig med annat som att byta lite bussningar och ventiltätningar i toppen.





    Nytvättad topp! vart väldigt fint





    Fick paket idag också! Allting som behövs till motorn utom kolvar, de vet jag inte vad jag ska köpa ännu.. JE eller wössner?
    Även powerflex till hela framvagnen och bakvagnen!
    Får se om jag ska ge mig på att byta allt i subframen ikväll

    Någon som har ett par T7 balansaxlar ligger? och locket till oljepumpen?
    wössner för vardagsmaskin!
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    30

    Re: 9-5 Aero - Motorrenovering och uppgradering

    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    Citat Ursprungligen postat av Next_
    Hej igen!
    Det verkar som att jag får tillbaka block och vev under nästa vecka .
    Under tiden får jag roa mig med annat som att byta lite bussningar och ventiltätningar i toppen.





    Nytvättad topp! vart väldigt fint





    Fick paket idag också! Allting som behövs till motorn utom kolvar, de vet jag inte vad jag ska köpa ännu.. JE eller wössner?
    Även powerflex till hela framvagnen och bakvagnen!
    Får se om jag ska ge mig på att byta allt i subframen ikväll

    Någon som har ett par T7 balansaxlar ligger? och locket till oljepumpen?
    wössner för vardagsmaskin!
    Ja det lutar åt det hållet, får nog bli wössner!

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 799
    Medlem#
    10069

    Re: 9-5 Aero - Motorrenovering och uppgradering

    beställ från deras hemsida, jag köpte mina där...tog ca 1veckan och kostade runt 6300:- inkl frakt o tull
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    399

    Re: 9-5 Aero - Motorrenovering och uppgradering

    Ingen som provat med genuinesaab.com ?
    De har JE kolvar för 519$
    Vet iofs inte vad det blir väl i Sverige..

    MVH Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    30

    Re: 9-5 Aero - Motorrenovering och uppgradering

    Citat Ursprungligen postat av RALLYCROSS
    Ingen som provat med genuinesaab.com ?
    De har JE kolvar för 519$
    Vet iofs inte vad det blir väl i Sverige..

    MVH Peter
    Satt och kollade på dom med förut, men man måste välja till "coated" som jag har för mig att de JE kolvar man kan köpa i Sverige redan är? och då blev 4700 SEK + frakt osv.
    Och de finns JE att få tag i för runt 6000 i Sverige.

    /Tommie

  16. #16

    Re: 9-5 Aero - Motorrenovering och uppgradering

    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    Citat Ursprungligen postat av Next_
    Hej igen!
    Det verkar som att jag får tillbaka block och vev under nästa vecka .
    Under tiden får jag roa mig med annat som att byta lite bussningar och ventiltätningar i toppen.





    Nytvättad topp! vart väldigt fint





    Fick paket idag också! Allting som behövs till motorn utom kolvar, de vet jag inte vad jag ska köpa ännu.. JE eller wössner?
    Även powerflex till hela framvagnen och bakvagnen!
    Får se om jag ska ge mig på att byta allt i subframen ikväll

    Någon som har ett par T7 balansaxlar ligger? och locket till oljepumpen?
    wössner för vardagsmaskin!
    Vad är skillnaden på Wössner och JE kolvar eftersom du rekommenderar Wössner till vardagsmaskin??

  17. #17
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 052
    Medlem#
    3471

    9-5 Aero - Motorrenovering och uppgradering

    Citat Ursprungligen postat av Volvo, haha
    Vad är skillnaden på Wössner och JE kolvar eftersom du rekommenderar Wössner till vardagsmaskin??
    Det sägs att JE kolvar skramlar mera vid kall motor, olika utvidgnings koefficient i materialet mellan JE o Wössner. Wössner är mer täta i loppen direkt sas. Så för en vardagsmaskin är nog W nog att föredra.



    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  18. #18

    Re: 9-5 Aero - Motorrenovering och uppgradering

    [quote=Mr_SunBear]
    Citat Ursprungligen postat av "Volvo, haha":v5i1kydt
    Vad är skillnaden på Wössner och JE kolvar eftersom du rekommenderar Wössner till vardagsmaskin??
    Det sägs att JE kolvar skramlar mera vid kall motor, olika utvidgnings koefficient i materialet mellan JE o Wössner. Wössner är mer täta i loppen direkt sas. Så för en vardagsmaskin är nog W nog att föredra.



    //B
    TapaTalk[/quote:v5i1kydt]


    Okej tackar för svaret.. Är då JE mer lämpliga till racemotor?
    Och om man ska ha bilen till både och? Ska nämligen själv ge mig på en 9-5 motor som ska användas till både familjebil och att piskas runt bana.

    Sorry att jag snodde tråden lite
    Intressant tråd förövrigt

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    30

    Re: 9-5 Aero - Motorrenovering och uppgradering

    [quote=Volvo, haha]
    Citat Ursprungligen postat av "Mr_SunBear":wy0w8pvh

    Det sägs att JE kolvar skramlar mera vid kall motor, olika utvidgnings koefficient i materialet mellan JE o Wössner. Wössner är mer täta i loppen direkt sas. Så för en vardagsmaskin är nog W nog att föredra.



    //B
    TapaTalk

    Okej tackar för svaret.. Är då JE mer lämpliga till racemotor?
    Och om man ska ha bilen till både och? Ska nämligen själv ge mig på en 9-5 motor som ska användas till både familjebil och att piskas runt bana.

    Sorry att jag snodde tråden lite
    Intressant tråd förövrigt[/quote:wy0w8pvh]

    Ingen fara, undrar samma sak själv

    Jag har läst i någon tråd förut att Robert Uhr har kört mycket med JE kolvar, och han säger sig inte ha upplevt något skrammel på motorer som rullat över 2000 mil.
    Men nu skiljer det ju något i pris på JE kolvar och Wössner hos de olika firmorna.
    Någon som vet hur mycket krut wössner kolvar klara jämfört med JE?
    Man vill ju helst slippa byta kolvar igen om man någon gång får för sig att gå över 400+ sträcket.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 799
    Medlem#
    10069

    Re: 9-5 Aero - Motorrenovering och uppgradering

    [quote=Next_]
    Citat Ursprungligen postat av "Volvo, haha":3mffochw


    Okej tackar för svaret.. Är då JE mer lämpliga till racemotor?
    Och om man ska ha bilen till både och? Ska nämligen själv ge mig på en 9-5 motor som ska användas till både familjebil och att piskas runt bana.

    Sorry att jag snodde tråden lite
    Intressant tråd förövrigt
    Ingen fara, undrar samma sak själv

    Jag har läst i någon tråd förut att Robert Uhr har kört mycket med JE kolvar, och han säger sig inte ha upplevt något skrammel på motorer som rullat över 2000 mil.
    Men nu skiljer det ju något i pris på JE kolvar och Wössner hos de olika firmorna.
    Någon som vet hur mycket krut wössner kolvar klara jämfört med JE?
    Man vill ju helst slippa byta kolvar igen om man någon gång får för sig att gå över 400+ sträcket.[/quote:3mffochw]

    400hk överlever wössner lätt, 700hk ska inte vara några större problem
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

Liknande ämnen

  1. 9-3 Aero -01 Vägrar starta efter motorrenovering. HJÄLP!!!!
    Av Saab9_3aero01 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-29, 08:50
  2. Motorrenovering 235 R (Aero) 2002 fortsättning.snälla hjäp
    Av donaldduc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-04, 14:04
  3. Motorrenovering samt uppgradering 9-5
    Av Kelso i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-10-16, 01:24
  4. Motorrenovering 9000 aero 96:a
    Av tune i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-12-03, 21:59
  5. Motorrenovering 9000 Aero
    Av Leop i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-05-31, 20:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •