Hejsan!
För cirka 1.5 år sedan så införskaffade jag med ett stycke Saab 9-5 Aero kombi, jag kommer ihåg första turen när jag hade köpt den.. vilken bil! (jag körde v70 innan) det var så man log lite varje gång man skulle ta en tur
. Hela vintern fungerade bilen klockrent, tills våren kom och snön smälte.. jag fick direkt problem med laddtrycket som hoppade både uppåt och neråt och bilen drog olja. Jag testade wd-40 metoden och det fungerade ganska bra, tills i vintras då den började dra olja igen och jag hade fortfarande inte fått ordning på laddtrycket efter att ha bytt backventiler,MV, tändkasset osv.. så i början på sommaren bestämde jag mig för att renovera motorn.
Jag har tänkt mig att börja med att renovera motorn ordentligt och lägga alla pengar på den först. Till vintern ska det nog bli mer godis till bilen och jag satsar på 400+hk.
Känns bättre att ta det i omgångar så man inte tappar suget helt.
Men tanken är iallafall ett steg 3+ under sommaren(om jag någonsin blir klar)
Planen tills 2013:
*Byta bromar till EBC skivor och belägg runt om
*-04 Aero front
*19T Turbo
*Quafie diff
*Stålhylsa
*Spec koppling med tryckplatta
*Byta ic
*Byta avgassystem från turbo
Vi får se hur mycket av det som blir av tills 2013, jag kanske nöjer mig med ett steg 3 så länge. Jag vill i alla fall byta diff innan jag går över 350hk.
Självklart ska ni få en bild på skönheten!
Så jag började riva ur motorn, det är första gången jag ger mig på nåt liknande så det tog kanske 2 veckor innan motorn var ur bilen. Dock så hade jag knappast bråttom då jag inte behöver bilen till jobbet![]()
Ber om ursäkt för dåliga bilder, hade endast en iphone att ta kort med vid tillfället.
Jag har redan rivit hela motorn och jag tog tyvärr inte så jätte mycket bilder undertiden.
Men några ska ni få iallafall.
Två stycken väldigt ledsna ramlager, fick lov att bända loss dom från veven då dom dragit ihop sig ca 4-5mm.
Detta hittade jag i tråget under silen (och lite överallt i hela motorn för den delen).
I stort sett alla lager i hela motorn är repiga, till och med balansaxlar och kamaxlar är repiga.
Här syns lite av reporna på balansaxeln, svårt att få det på bild så att det syns
Så här såg det ut vid oljepumpen.
Jag fick lite mer jobb än jag väntat mig, men man kanske lär sig lite mera istället.
Just nu är blocket + veven hos en motorrenoverare för sliping av vev och honing + tvättning av block.
Fram tills att jag får tillbaka blocket och veven så kommer jag ge mig på toppen, och fixa växellådan som läcker olja och har ett dåligt urtrampningslager.
Som tur är så har jag en väldigt snäll bror. Så jag ska få en ny bröstkåpa av honom och ny oljepump, han hade även en 9-5 aero topp liggandes, dock till en -01, är det någon som vet om dom är precis lika eller är det något som skiljer då jag har en -02 ?